Skruer eller søm til raftehegn?

Hej

Jeg skal til at sætte raftehegn op af naturrafter med diameter 4-7cm. De skal monteres(lodret) på en flækket trykimpregnæret rafte med diameter på 10cm (5cm "tyk"). Ville egentligt foretrække ringsøm til pistol, men der kan jeg maks køre med 98mm søm. For nogle af rafterne vil det betyde at der kun er 3cm at hæfte med. Er det nok?
Alternativt kunne jeg bruge en blanding af 5x80-120 skruer.

Hvad siger i?
(Ps regner med at bruge varmegalvaniserede fremfor rustfri, er det ok i forhold til holdbarhed?)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du er alene om det så er sømpistolen jo klart det nemmeste.
Ellers skruer. Een mand, (evt. kone, barn, nabo, kollega, holder - een skruer!

Hvad med begge dele? Først hæfte med "dykkere". Efterfølgende skruer af relevant længde!
Ja, skal de sømmes fast skal det være med en 5" sømpistol, som de fleste ikke har, alternativt 2 x 98mm søm, der er dog stadig ingen garanti for de bliver hængende.

Skruer er den optimale løsning, men håndsøm er den pæneste...
Jeg vil lige løfte en advarende pegefinger mod at skrue rafterne op, da jeg skruede over 1000 stk. ø 6 cm. rafter op på trykimprægnerede stolper med 5,0 x 110 mm Ruspert skruer, og så at sige alle skruerne sprang, og jeg har nu sømmet det hele op igen med 100 mm galv. pistolsøm.
Tak for svarene

Sitting Bull -> Tror jeg vil holde mig til en af delene.

Koludabyg -> Ja det er jo sådan ca. mit dillema Måske kombinerer jeg 5" håndsøm med 4"pistol søm(det skal bemærkes at pistolen tager fuldhovede søm). Jeg får rafterne i morgen så må jeg lige se hvad diameter de reelt ligger på. Hvis sømmene hæfter med noget der ligner med 40mm er det vel ok?

Orla Nautrup -> Sprang? Pga. at træet arbejde efterfølgende? Eller pga. tæring? Jeg har ikke helt styr på hvad "ruspert" egentligt er. I min verden er varmegalvaniseret det næstbedste  efter rustfri stål. Havde kig på disse skruer fra biltema: http://biltema.dk/da/Byggeri/Befastelser/Skruer-og-Bolte/Varmforzinket-galvaniseret/Traskrue-udendors-100-stk-870251/
Den tværgående halve rafte regner jeg med at skrue fast i  pælene med to 6x120 skruer af ovenstående type.
jeg har haft lidt samme erfaring som orla. Problemet med skruer er at de nemt knækker fordi det er stål de er lavet af. Det kan næsten kun være vindtrykket på sådan et hegn der knækker skruerne, men jeg kan godt se i din situation at det er noget nemmere. Men jeg ville dog ikke være nervøs for at bruge feks. en 5*120. Sørg for skruen er af en ordenlig kvalitet, og beregnet til udendørs brug.

http://www.lyrk.dk
Annonce
Ruspert er en grå rustbehandling som skulle være bedre end varmgalvanisering (kan man forøvrigt få varmtgalvaniserede skruer mere ?).
Skruerne sprang simpelthen p.g.a. at træet arbejdede (blev rykket over), og skruer holder jo godt fast med gevinderne i stolpen.
Expandet som har leveret skruerne var forbi for at se på det og havde aldrig oplevet det før!
Igen tak for svarerne.
De varmegalvaniserede skruer som jeg linkede til skulle være ligeså vejrbestandige som rustfri stål og godkendt til samme klasse (klasse 4 hvad det så end betyder). Forstiller mig at de er lidt stærkere end rustfrie stål. Har før haft rigtig god erfaring med skruer købt i biltema, købte nogle syrefaste A4 af deres eget mærke til en terrasse i egetræ. De kostede mindre end det halve af tilsvarende fra NKT og virkede umiddelbart til at være knap så slemme til at springe under iskruning....
Det i mener er altså at søm er lidt sejere/blødere end skruer og derfor ikke knækker så nemt som skruer af hårdt stål? 
"Det i mener er altså at søm er lidt sejere/blødere end skruer og derfor ikke knækker så nemt som skruer af hårdt stål? " det er bla. grunden til at skruer ikke må bruges i konstruktioner. Med mindre det er specialskruer der er godkendt, som feks beslagskruer, nogle af de store skruer fra Wurth, etc.

Skruer fås ikke varm galvaniserede.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af bøllemissen på 12 mar 2012 10:54
Koludabyg -> Hvis sømmene hæfter med noget der ligner med 40mm er det vel ok?

Ja, det skulle være OK.
Skrevet af Orla Nautrup på 12 mar 2012 11:15
Ruspert er en grå rustbehandling som skulle være bedre end varmgalvanisering (kan man forøvrigt få varmtgalvaniserede skruer mere ?).
Ja, mener  bla. beslaco stadig laver dem, men der er ikke mange producenter tilbage af varmgalvaniserede skruer tilbage.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis