Skruer eller søm til raftehegn?

Hej

Jeg skal til at sætte raftehegn op af naturrafter med diameter 4-7cm. De skal monteres(lodret) på en flækket trykimpregnæret rafte med diameter på 10cm (5cm "tyk"). Ville egentligt foretrække ringsøm til pistol, men der kan jeg maks køre med 98mm søm. For nogle af rafterne vil det betyde at der kun er 3cm at hæfte med. Er det nok?
Alternativt kunne jeg bruge en blanding af 5x80-120 skruer.

Hvad siger i?
(Ps regner med at bruge varmegalvaniserede fremfor rustfri, er det ok i forhold til holdbarhed?)
Hej Jeg skal til at sætte raftehegn op af... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af bøllemissen på 12 mar 2012 13:05

Det i mener er altså at søm er lidt sejere/blødere end skruer og derfor ikke knækker så nemt som skruer af hårdt stål? 
Netop, søm kan bukkes uden at knække, de fleste skruer når man bukker dem, da stålet er hærdet hårdere end sømmene.
Har fået rafterne og de er af ret varierende diameter (3cm til 9cm) så det bliver skruer jeg prøver. Jeg melder tilbage hvis de er sprunget om et år :-/
Fandt i øvrigt en tysk side:
[code]http://www.befestigungsfuchs.de [/code] De har en meget imponerende udvalg, priserne er markant lavere end STARK, Bauhaus, OLT, og danske internetsider. Plus at fragten til DK ser ganske fornuftig ud (25kg koster f.eks. 11,90€).
En rustfri A2 5x100 delgevind torx spånskrue koster f.eks. 50kr for 100stk
og en rustfri A4 6x120 delgevind torx spånskrue koster f.eks. 130kr for 100stk ! Det er det samme som STARK skulle have for en 5x100 ruspert skrue!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis