Dimension på strøer

Hej,

Jeg skal lave hems til ungerne, så der skal etableres gulv - af gulvspånplader.. Der bliver ca 40m2 (13m langt og godt 3m bred)

Der skal i den forbindelse laves et ny bærende strøer, som jeg regner med at lægge ovenpå bjælkelaget, i modsat retning (på langs af huset).. og derefter gulvspånplader ovenpå..

Men hvor stor dimension skal disse nye strøer have ?

Jeg tænkte først på 45x95 på højkant - men vil gerne så lavt som muligt, da der "kun" bliver ca. 1,7 m til kip..






 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ligge den på fladen, eller bruge en 40x75mm taglægt på fladen. Det kræver dog der ikke er mere end 100 cm mellem bjælkerne de ligger på, er der mere vil jeg nok holde fast i en 45x95 på højkant. Afstand mellem strøerne må  max være 60cm

Mvh TBC
Der er omkring 90 cm mellem bjælkerne..

Men en taglægte på fladen giver mig jo også 5,5 cm. mere i forhold til en 95mm .. Samtidig skal man huske at det trods alt "kun" er en hems - så der kommer ikke tunge møbler o.lign. derop - allerhøjst en boksmadras..

Når du skriver taglægte specifikt - er det så fordi de er lavet af stærkere træ end alm. lægter ? - altså tættere på kernen..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Skrevet af Orla Nautrup på 11 mar 2012 19:24
Lige for en god ordens skyld vil jeg nævne, at der er regler for etablering af hemse, og den er i hvert fald for stor den du påtænker.


Har du et link til de regler ?

Den bliver delt i 3 næsten lige store dele på 12-14m2..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

http://anvisninger.dk/Publikationer/Sider/Anvisning_om_Bygningsreglement_2010.aspx#266cb67f6ecc48d50025794b005a9b4d - B.1.1.3 stk. 3.

Regler omkring udnyttelse af hems.
Annonce
Strøer:
Hvis du kikker på anbefalingerne fra Novopan så skulle 45x91 på fladen være rigtig fint.
(Kik på "opklodsningsafstand". C18 er det samme som konstruktionstræ T1, men hvis du køber alm. regler af god kvalitet så går det fint. Det tæller også fordelagtigt at du skruer strøerne fast til spærene)

Hems.
Størrelsen af en hems fremgår af bygningsreglementet.
Men det du vil igang med ligner mere et loft - måske ovenpå hanebåndene. Og med beklædning på undersiden af spærene. Fy & puha. >)
Skrevet af Sitting Bull på 11 mar 2012 20:13


Hems.
Størrelsen af en hems fremgår af bygningsreglementet.
Men det du vil igang med ligner mere et loft - måske ovenpå hanebåndene. Og med beklædning på undersiden af spærene. Fy & puha. >)
Hvad er forskellen på et loft og en hems ? - og ja, det er over hanebåndene.. og ja beklædning under spær, det er vist normalt der man sætter det, uanset hvad det er..

Hvis jeg læser dette korrekt, må en hems være 4,5m2 målt hvor højden er 1,5m ..
Så det er ikke noget problem i mit tilfælde, da det vil dreje sig om 3-4m2 pr. hems..

V (B.1.1.3, stk. 3, nr. 6)
Til gulvet i hemse medregnes kun det areal, der i et vandret plan 1,5 m [m tilføjet, red.] over færdigt gulv ligger inden for planets skæring med tagbeklædningens udvendige side. Der kan indrettes 2 eller flere hemse med et areal på 4,5 m2, men hvis de ikke skal medregnes i etagearealet, er det en betingelse, at de ikke er internt forbundne, herunder at adgang til hemsene foregår separat.  



 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Fik forresten dette link ved en tidligere lejlighed..

http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_00_id56/0/42

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Ja. Det er altsammen rigtignok.
Det jeg så på billedet var et loft med en loftstige op igennem et hul i gulvet. Altså uden "åben forbindelse" til det rum hvori hemsen er placeret.
Derudover nævner du SELV at den vil blive 40m2 og 13 meter lang.
Uanset regler eller ej så mener jeg at det vil være brandmæssigt betænkeligt med så lang vej hen til hemsens kant. Det bør tænkes i en form for redningsåbning længst væk fra "hemsetrappen"
Skrevet af Sitting Bull på 11 mar 2012 20:44
Ja. Det er altsammen rigtignok.
Det jeg så på billedet var et loft med en loftstige op igennem et hul i gulvet. Altså uden "åben forbindelse" til det rum hvori hemsen er placeret.
Derudover nævner du SELV at den vil blive 40m2 og 13 meter lang.
Uanset regler eller ej så mener jeg at det vil være brandmæssigt betænkeligt med så lang vej hen til hemsens kant. Det bør tænkes i en form for redningsåbning længst væk fra "hemsetrappen"


Jo jo - det er jo ikke lavet endnu..

Der bliver som nævnt 3 "rum" - hemse.. Med hver sin trappe op fra de respektive værelser de hører til.. og det bliver hemsetrapper - ikke loftlem med stige..

Arealet jeg skriver er det totale gulvareal jeg skal lægge i gulvspånplader, grunden til jeg skrev det, er at mit spørgsmål gik på dimensioneringen af strøer til dette.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med "så lang vej til hemsens kant" - du ved da ikke hvor trapperne kommer ..
Men der kommer Velux vinduer i alle hemsene, og i mindst den ene gavl..



 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis