Dimension på strøer

Hej,

Jeg skal lave hems til ungerne, så der skal etableres gulv - af gulvspånplader.. Der bliver ca 40m2 (13m langt og godt 3m bred)

Der skal i den forbindelse laves et ny bærende strøer, som jeg regner med at lægge ovenpå bjælkelaget, i modsat retning (på langs af huset).. og derefter gulvspånplader ovenpå..

Men hvor stor dimension skal disse nye strøer have ?

Jeg tænkte først på 45x95 på højkant - men vil gerne så lavt som muligt, da der "kun" bliver ca. 1,7 m til kip..






 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Hej, Jeg skal lave hems til ungerne, så der... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

"Det jeg så" - var i fantasien. 

Men der synes at være styr på tingene. 
Det er slet ikke utænkeligt at projektet kan godkendes af alle instandser.

Jeg skal lige forstå det rigtigt.

Vil du lave 3 seperate hemse med hver deres åbning? Det skal ungerne nok blive glade for, og så er der jo heller ikke problemer med brandfælder og lignende.

Var det ikke en ide at lægge et bræddegulv direkte oven på hanebånsspærne, så får du maksimal rumhøjde. Billige gulvbrædder i 22 mm kan fås til 100 kr. pr. m2. De skal normalt ahve strøafstand på 60 cm, men mon ikke det går til en hems?


Venlig hilsen

Jens

Hvis det er billedet du bedømte afstanden fra - så er der 13m ned i den anden ende.. Jeg har skåret et hul i gavlen, så jeg kan lave det meste inden jeg laver hul ned i værelserne - det er jo ikke så varmt endnu..

Men der skulle være styr på div. regler - selvom man nogen gange bliver overrasket..

Takker for alle input - napper nok nogle 45x70 og smider dem på siden, skruer dem fast i spærene og så er den ged vist barberet..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Jeg ville da bare smide et billigt 30mm gulvplank gulv på, det kan fået for under 150,- pr. m2, også kan det bære uden problemer.

22mm vil gynge og sætte sig over tid.
Skrevet af Æblebjerg på 11 mar 2012 21:08
Jeg skal lige forstå det rigtigt.

Vil du lave 3 seperate hemse med hver deres åbning? Det skal ungerne nok blive glade for, og så er der jo heller ikke problemer med brandfælder og lignende.

Var det ikke en ide at lægge et bræddegulv direkte oven på hanebånsspærne, så får du maksimal rumhøjde. Billige gulvbrædder i 22 mm kan fås til 100 kr. pr. m2. De skal normalt ahve strøafstand på 60 cm, men mon ikke det går til en hems?


Ja, 3 seperate åbninger fra hvert værelse, hver deres velux vindue og vindue i gavlen.. Og ja ungerne glæder sig.. - men de skal jo heller ikke lave det

Det har vi faktisk overvejet - men den der med "det går nok" - er bare træls hvis eller når vi en dag skal sælge og en eller anden nævenyttig "sagkyndig" påtaler det..

Så, jo idéen er god nok - men skal jeg over i 30-35mm gulve, bliver de p.... dyre  derfor den anden løsning.. Gulvspånplade koster trods alt kun 50,- kvm..

Strøafstand

Gulvmateriale, minimumstykkelse – mm
Strø- eller bjælkeafstand,mm
 
Brædder
Bolig o.l.
Mindre butikker
Samlingslokaler
20 mm høvlede og pløjede brædder
520
420
360
25 mm høvlede og pløjede brædder
720
590
500
30 mm høvlede og pløjede brædder
950
770
670
35 mm høvlede og pløjede brædder
1200
1000
800

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Annonce
Skrevet af Koludabyg på 11 mar 2012 21:14
Jeg ville da bare smide et billigt 30mm gulvplank gulv på, det kan fået for under 150,- pr. m2, også kan det bære uden problemer.

22mm vil gynge og sætte sig over tid.


Har du et sted jeg kan købe det til den pris - synes alt det jeg har fundet ligger noget højere..

Går ud fra du mener ubehandlet gran eller fyr..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Jep, det er Starks ubehandlede fyr, som er den billige sortering / natur sortering, som jeg faktisk syntes var utroligt flot.

Mener jeg fik presset prisen helt ned på 140,- pr. m2 incl. moms, da jeg lagde et gulv for et par år siden.
.. Så kom der tilbud fra Stark..

Men billigste, som han ikke ville anbefale koster 233,10 / kvm...

Så der skal da vist presses meget for at få det ned på 140,- ..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Så må du til Odense.

http://www.olt2.dk/index.asp?Action=vb&SeltypeQ=040010&Vnr=0400000800

Men inden du gør det så gå hen til Bygma i Them og spørg dem. Tidligere var de meget konkurrencedygtige på byggematerialer!
Skrevet af Sitting Bull på 15 mar 2012 18:56
Så må du til Odense.

http://www.olt2.dk/index.asp?Action=vb&SeltypeQ=040010&Vnr=0400000800

Men inden du gør det så gå hen til Bygma i Them og spørg dem. Tidligere var de meget konkurrencedygtige på byggematerialer!


Vil nu helst være fri for at køre til Odense..

Men jeg har også spurgt Bygma Them, de har bare ikke svaret endnu.. Men ja, de plejer at være til at handle med.. og har da også konto der..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis