Fugt i puds indvendig!

Jeg er gang med at renovere et ældre hus. Når jeg så har nåd frem til indvendig væg i stuen, så er det pudset op med et eller andet stuktur puds. Det ville konen ikke ha! Nå har jeg så pillet lidt ved det og fundet ud af at der er store felt med gennem fugtig puds. Hvad gør man så?
Nogen forslag til hvordan man kan udbedre, eller man evt må starte forfra? 
Jeg har også tænkt tanken om at banke hele vægen fri og evt pudse op med tyndlag, kan dette lade seg gøre?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Meget kunne tyde på opstigende fugt fra undergrunden.
På grund af manglende murpap.
Men det kan også være så meget andet!

Men det kræver flere oplysninger.

Har stuen evt. stået uopvarmet i en lang periode?

Hvor gammelt er murværket?
Det ser ud til at være hulmur???
Hvis hulmur, er den så isoleret, evt. med Leca?
Er væggen kun fugtige lige under det ene vindue?
Prøv at banke pudset af hele vejen rundt. Og helt op til loftet.

Find selv på flere ?. >)


Den manglende opvarmning og ventilation kunne meget vel være problemet.
Men hvis det kun er pletvis - hvorfor så mon?

Men alderen?
Fordi så kan muligheden med manglende murpap stort set udelukkes.

Det er også en mulighed at væggen opfugtes udefra. På grund af hulmursisoleringen. Typisk under vinduer hvor vandet driver ned af det underliggende murværk.

Det kan jo være en kombination af disse og andre muligheder.
Pil en mursten ud - under vinduet!!!
Jeg ved ikke hvor længe det er siden det ble pudset op. Men huset er sat op i ca 1900.
Under Vinduet er der noget Rockwool lignede isolering som kan ligne har fået noget fugt på en tidspunkt men tørt at tage på nu.
På venstre side af vinduerne er der også noget rockwool men med luft rundt, virker som om det kun er pletvis isoleret over det hele.
Det er har i det hele bare vært meget fugt og kondens inde i huset di sidste 2 år.






Annonce
Har huset stået tomt i 2 år, så er det sikkert fugt der står i væggen, ville jeg ikke mene er alarmerende.
Netop.

Det er lidt forvirrende med det isolering. Hvis det er blæst ind er det jo umådelig mislykket.
Hvis murværket er fra ca. år 1900 så er der formodentlig murpap imellem fundament og murværk. (Men ikke helt sikkert)

Alt tyder på fugtophobning fordi bygningen har stået uopvarmet i så lang tid.
Hvis du med sikkerhed kan konstaterer at der er murpap så er (år)sagen så godt som klar! >)
Tak for al information, Men hvad gør jeg videre? Skal jeg bare flæk pudse hvor det er faldt af, eller kan det svare sig at knalde hele lortet ned og starte forfra med puds? evt tror i man kan vandskure denne type væg?
Nu er jeg ikke murer, men det er nærmest dit valg.

Der hvor pudsen med sikkerhed sidder løs skal den jo ned. Og hvis det er f.eks. ½-delen af arealet så er det nemmeste måske at banke hele l..... ned.

Du kan fint vandskure eller lave anden tyndpuds. Men der skal fuges efter i bla. åbne studsfuger.

Du kan jo lave dig en Newyorkervæg - som vist også kan bestå at dels pudsede, dels blanke arealer. som bare fejes med enkost. Hvis det skal være rigtig råt. >)
Sitting bull, vil du mene at hvis der er murpap i en mur / mellem sokkel og murværk er det umuligt for fugt at trænge op igennem sokkel og videre op i murværket?

Be Smart - Not Stupid..

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis