Fugt i puds indvendig!

Jeg er gang med at renovere et ældre hus. Når jeg så har nåd frem til indvendig væg i stuen, så er det pudset op med et eller andet stuktur puds. Det ville konen ikke ha! Nå har jeg så pillet lidt ved det og fundet ud af at der er store felt med gennem fugtig puds. Hvad gør man så?
Nogen forslag til hvordan man kan udbedre, eller man evt må starte forfra? 
Jeg har også tænkt tanken om at banke hele vægen fri og evt pudse op med tyndlag, kan dette lade seg gøre?

Jeg er gang med at renovere et ældre hus. Når jeg... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja.

Det er derfor pappen ligger der. Metoden har været brugt i over 100 år.

Men det kan jo selvfølgelig hænde at pappen ikke er lagt rigtigt, eller er af for dårlig kvalitet osv.
Men der kan trænge fugt op i gennem et pudslag som ikke er "skåret over" ved murpappen.
Jeg har nemlig en kælder hvor jeg 30cm under loftet kan se der ligger noget murpap i den opmurede væg, men oppe i stue etagen i det ene hjørne ligende det på pudset at der var nogle sorte fugt / mug plamacer, hvordan kan dette så forekomme? hjørnet er som sådan ikke udsat for direkte vand fra vind eller vejr i forhold til andre sider på huset, men lige i det hjørne fremkom det...

Jeg fandt senere ud af at afløbet til tagrende var gravet 30-40cm ned i jorden og stoppede der, men da der er murpap i kælderen kan det ud fra dit udsagn jo ikke være årsagen til problemer? Pudset som var i stue etagen var ikke gennemgående..

Be Smart - Not Stupid..

Jeg skal ikke kunne sige hvad der er problemet i dit tilfælde.

Der kan jo være mange muligheder.
Hvor gammelt er dit hus?
Jeg var med en bygge sagkyndig ude forleden på den gamle murermestervilla jeg er ved at købe. Han havde fugtmåler med nåle, som han lige stak ind i indvendig træ/murværk og målte murværkets fugtighed med. Mest helt nede ved sokkel niveau og i kælder. Han kunne også trække en luft fugtighedsmåler frem som han målte den relative fugt i luften i kælderen med. Jeg kunne da anbefale dig at anskaffe eller låne disse værktøjer. Og på lang sigt kan du jo måle om det bliver bedre. Eller termofotografer dit hus. Og så hvis pengene rækker få lavet en undersøgelse af om hulmuren er så dårligt isoleret, og få lavet en hulmursisolering. Du kan spare meget i varme + du kan få statstilskud.
Når du nu har et gammelt hus så hold fast i de gamle principper. Brug KUN kalkmørtel. der er for meget energi i cement til gamle huse. Cementpuds virker som en dampspærre og kan ikke ånde og kan blive stødt af væggen igen. og ikke noget med at mørtlen skal da lige have en skefuld cement. så bliver den sprød og usmidig. der er en bog der hedder Byhuset der er god at få forstand af. mvh

varmetossen

Mit hus er fra 1946 så det er ikke så gammelt igen sitting bull..

Be Smart - Not Stupid..

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis