Opbygning af træ terrasse

Hej allesammen. Mit første indlæg herinde, og håber jeg har fundet det rigtige sted
Jeg skal igang med en træ terrasse, og mangler lidt feedback på den. Har selv et oplæg på hvordan jeg vil lave den, men vil gerne sikre mig det er det optimale.

For at sikre mig mod jord der forskyder sig højdemæssigt pga temperatur svingninger har jeg valgt at støbe stolper ned. Jorden er meget kridtholdig, og jeg støber 10x10 cm stolper ned i 90 cm. Er ikke helt sikker på om det er godt nok, og om stolperne vil hæve/sænke terrassen sommer og vinter ?

Stolperne bliver støbt ned pr 200 cm, med en 45x145mm som bjælkelag pr 150 cm. Ovenpå dette bjælkelag ligger jeg en 45x125mm som strø pr 60 cm. 45x145 kommer således til at spænde over 200cm, og 45x125 kommer til at spænde over 150cm. Der bliver brugt et 22x145mm bræt som gulv. Bjælker/strøer er i konstruktionstræ, og alt er trykimprægneret. Har valgt denne løsning for ikke at skal støbe 40 stolper i jorden.

Pft



Mvh TBC
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lyder fint.

Jeg ville nok bruge stolpesko at støbe ned - ikke træ.

Da jeg lavede min træterrasse gravede jeg nogle huller ca. 1 m dybe og fyldte med støbesand som jeg stampede fast.
Ovenpå lagde jeg nogle sekskantede fliser ( jeg havde liggende ) og ovenpå dem klodsede jeg mine ( trykimprægnerede ) stolper op. der var så huller for hver 60 cm på den ene led.
Det har da holdt uden forskydninger siden 2007 nu :-) Det skal siges at jeg også boltede en stolpe fast i soklen for at holde på resten.






Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 11 mar 2012 12:42

Jeg ville nok bruge stolpesko at støbe ned - ikke træ..



Som Jens har jeg selv brugt stople sko for så har man altid mulighed for at skifte en stolpe hvis den en dag skulle være rådnet op

Hvis du gernevil undgå mane stolper så kan jeg anbefle at bygge den op omkring 6x6 tømmer.
Det har jeg selv gjort. Jeg har så brugt 45*200 mm m gulv, hvor disse er skruet i fra bunden. Dermed er der ingen synige skrue huller, men det er selvfølgelig kun hvis du kan komme til nedefra.

Et par billeder af projektet.
http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/234

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Tak for svarene.
Jeg vil overveje at bruge stolpesko i stedet for bjælker. Grunden til det blev bjælker der støbes ned, er at jeg kan save dem til bagefter. Bruger jeg stolpesko skal de niveleres ud alle sammen på en gang, og der så skal bruges ekstra meget beton.


Mvh TBC
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis