Manglende overligger over vinduer

Hej.

Jeg er ved at montere nye vinduer i min gamle ejendom fra 1900. De første 8 vinduer er skiftet uden problemer men nu kommer der 3 store som volder mig en del problemer. De er ca. 2 meter brede og det ser ikke ud til at der er monteret en overligger i vindueshullet. Jeg er derfor noget betænkelig ved at pille de gamle ud hvis nu hele murværket braser sammen

Som I kan se ser det ud til at der bare er klasket mursten og mørtel direkte ovenpå karmen. Jeg ved ikke om det var sådan man renoverede tilbage i 60'erne hvor vinduerne blev sat i men trælst det er det.

Hvad vil I anbefale at jeg gør?

                    V.h. Emil

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ved jeg heller ikke!

Men du kommer til at tage nogel oversigtsbilleder. Der viser hvad sagen drejer sig om.

Land- eller byejendom. Ud- og indvendig.

Er det noget træoverligger der ses?
Hvad er muren lavet af. Hulmur. Murtykkelse. Osv.

Så er det muligt at no'en kan svare fornuftigt på spørgsmålet! >)
Okay men jeg tror ikke et oversigtsbillede hjælper så meget. Det er en gammel landejendom. Den består af mursten med en hulmur på ca. 10 cm. imellem. Murtykkelsen er en halv sten tror jeg nok man kalder det (altså bredden af en almindelig mursten) på både inder- og ydermur. På indermuren er der en træoverligger over vindueshullet men som man kan se at det i ydermuren at det nuværende vindue er monteret.

Muren er kalket på ydersiden og der er celotex på indersiden så man kan ikke se det store hvis jeg fotograferer på afstand. Det nederste billede er taget skråt op i hulmuren i venstre hjørne.

vh. Emil
Skrevet af Sitting Bull på 10 mar 2012 19:07
Det ved jeg heller ikke!

Men du kommer til at tage nogel oversigtsbilleder. Der viser hvad sagen drejer sig om.

Land- eller byejendom. Ud- og indvendig.

Er det noget træoverligger der ses?
Hvad er muren lavet af. Hulmur. Murtykkelse. Osv.

Så er det muligt at no'en kan svare fornuftigt på spørgsmålet! >)

Det er de 3 vinduer til højre uden vandrette sprosser:
Der må være et eller andet bærende i ydermuren over de vinduer.

Men væggen er jo åbenbart pudset.

Tror at de vinduer der sidder i nu ej heller er de oprindelige. Måske har de været for små til hullet. For det er rigtigt at noget tyder på at der er muret direkte oven på overkarmen.

Du må ud og kikke meget nøje på murværket ovenover vinduerne. Kik efter revner, vandrette og lodtette.

Prøv om du kan "kæmpe dig op" imellem træoverliggeren og det påklaskede skifte og se hvad der er der.

Op på loftet og kikke.

Ejendommen kunne nemt være så gammel at der er murede stik over vinduerne. Som så er massive.

Der er mange muligheder.
Huset er meget gammel - over 100 år det er jeg sikker på. Det er renoveret af flere omgange. Engang var det kun fra gavl til skorstenen på billedet der var beboelse - resten var stald. Stalden blev inddraget til beboelsen i 1970 (det var mine bedsteforældre der gjorde dette).

Ham de købte huset af havde totalrenoveret den gamle beboelse i slutningen af 50'erne.

Før denne totalrenovering var det bare et lille husmandssted med stråtag og små dannebrogsvinduer. Jeg forestiller mig at den nuværende indermur er den gamle ydermur - dengang har det hele nok været enkeltsten. Kunne forestille mig at man i slutningen af 50'erne lagde eternittag på og murede en ny ydermur i samme omgang. I den forbindelse kunne man vel godt forestille sig at han bare har muret op, sat vinduet i og muret videre op ovenpå topkarmen.

Jeg vil prøve at gå "på opdagelse" i morgen og se om jeg kan få taget nogle billeder af den næst-nederste skifte.

v.h. Emil
Annonce
Ganske spændende.

Det er rigtigt at metoden ved isætning af vinduer helt frem til måske 1920-erne var at man murede op til underside vindue, stillede vinduet på murværket, afstivede vinduet med et par brædder, murede op langs sidekarmene ved blot at støde murstenen op til karmen.
Men der blev normalt lavet et stik, eller en bue, over vinduet. Ofte opmuret direkte oven på overkarmen. Fordi der skulle være noget til at bære tagspærene eller overliggende murværk.
Det er ikke helt utænkeligt at man i dit tilfælde, i 50-erne, har "konkluderet" at taget allerede var understøttet af træoverlæggeren. Og så kunne der jo sagtens henmures 4-6 skifter ovenpå vinduerne. Bla. fordi det var ret primitivt byggeri.

(Din løsning kunne iøvrigt være at bortskære murværket direkte over vindueshullet. Og erstatte med en træfylding eller lign.)

Spændende at se hvad du finder ud af.
Er der ikke lidt af et stik på billede 2? Kunne der være sat bredere vinduer i end oprindeligt på et tidspunkt, hvor man så bare puttet mørtel under de yderste sten for at understøtte?
Ser det ens ud over alle 3 vinduer? Jeg syntes nemlig også at venstre hjørne kunne ligne yderste kant af et stik. Måske der har siddet en smal dør eller (som tidligere nævnt) et smallere vindue.
I de gode gamle dage lavede man rulleskifte over vinduer , hvor man stille murstenene op i kile form så de kunne bære vægten over dem .
Idag bruger man en jernskinne pyntet med en skal af mursten , sikkert godt men lidt kedeligt sammenlignet med et smukt rulleskifte..............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Så har jeg fået studeret det nærmere i sollys.

Det ser ud til at der er 2 stik (eller 1½ over det ene vindue. Huset har tidligere haft fine små bondehus-vinduer som i 50/60'erne blev skiftet ud med de store ucharmerende tophængte som jeg er ved at fjerne. De 2 stik jeg kan se må være fra de gamle vinduer


Jeg har prøvet at tegne en lille skitse der viser opsætningen:



Jeg forestiller mig at de 2 gamle vinduer er fjernet og det mellemliggende murværk er pillet ned. Der er nok sat en soldat op til at støtte i hver "bue" så for at forhindre det hele i at brase sammen.
Man har så monteret det store vindue og klasket mørtel+en ekstra skifte sten direkte på karmen for at støtte konstruktionen.

Spørgsmålet er jo så bare hvad der er bedst for mig at gøre?

Tak for hjælpen indtil videre :-)

                           Emil
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis