Manglende overligger over vinduer

Hej.

Jeg er ved at montere nye vinduer i min gamle ejendom fra 1900. De første 8 vinduer er skiftet uden problemer men nu kommer der 3 store som volder mig en del problemer. De er ca. 2 meter brede og det ser ikke ud til at der er monteret en overligger i vindueshullet. Jeg er derfor noget betænkelig ved at pille de gamle ud hvis nu hele murværket braser sammen

Som I kan se ser det ud til at der bare er klasket mursten og mørtel direkte ovenpå karmen. Jeg ved ikke om det var sådan man renoverede tilbage i 60'erne hvor vinduerne blev sat i men trælst det er det.

Hvad vil I anbefale at jeg gør?

                    V.h. Emil

Hej. Jeg er ved at montere nye vinduer i min... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der ligger forhåbentlig en rem (kratig træbjælke) ovenpå murværket, så det ikke er vinduerne der skal bære spærene. Det er sikkert bagmuren der er rem over, men det er før set man har brugt facademuren. Jeg ville få muret en murstens overligger i, før jeg skifter vinduerne. Det er muligvis nødvendig at stive af med en soldat mens man laver det.

Mvh TBC
Spændene at se hvad du finder ud af, har 2 lignede vinduer jeg skal i gang med... Regner dog med at ligge jernoverliggere i.
Har overvejet at få en murer til at lave det,- så jeg er sikker på det bliver lavet rigtigt.
Er det noget større arbejde at murer sådan to overliggere i?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
I går snakkede jeg med ham der havde lavet det - det var ikke specielt betryggende :-) Han sagde jeg bare kunne tage vinduerne ud det ville der ikke ske noget ved - han kunne dog overhovedet ikke huske han havde lavet det og slet ikke hvordan...

Nå, men jeg har besluttet mig for at få en murer med ud for at lave et tilbud på arbejdet. Evt. kan kan lave det ene vindue og så kan jeg selv lave de 2 andre hvis det ser let ud... Jeg tror egentlig godt jeg ville kunne finde ud af det selv men det er rart at have en prof. med forsikring til at lave arbejdet. Ellers vil han jo nok fortælle hvordan han har planer om at lave det.
Præcis Emil, en med forsikring er nok godt til sådan et projekt tænker jeg også, især hvis man ikke har prøvet at rode med den slags før.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Har haft en murer ude.

Han siger at spærene ret sikkert ligger af på bagmuren hvor der er en bjælke-rem. Han siger jeg kan låne et par soldater der der sættes i stuen og direkte op på profil-loftet (skal alligevel snart skiftes) - så er jeg helt sikker på der ikke sker noget. Så skal jeg tage vinduet ud og de sten der falder ned skal jeg bare lade falde. En overligger sættes ind og hvis noget er faldet ned mures det op igen - gerne med sådan nogle metal-bindere i fugerne til at forstærke. Det er sådan jeg har tænkt mig at gøre det tror jeg.
Mureren har sikkert ret i at spærene ligger af på bagmuren på en rem, men jeg ville tjekke det før jeg går igang. Hvis de ligger af på bagmuren behøves du ingen soldater, men hvis de ikke gør skal der noget kraftigere end en murstensoverligger til at bære spærene.
Jeg ville fjerne stenene først, så der ikke dumper en overaskelse ned i hovedet på dig, når du fjerner vinduet :-)

Mvh TBC
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis