Bygge 1 sal

Vi har et 1,5 plans hus fra 1955.

Taghældningen er 30 grader, og overetagen er selvfølgelig ikke udnyttet. Da eternit taget er i dårlig stand og spærene trænger til at blive rettet op, samt skorsten skal mures op igen.

Så er jeg meget interesseret i at få hævet rejsningen til omkring 45-50 grader, med nye spær. - Og selvfølgelig udnytte 1 salen til beboelse.
Jeg er ved at gøre byggetegningerne klar til en byggetilladelse.

Det er hovedsageligt et gør det selv projekt pånær strømmen.

Mit store spørgsmål er hvad er der af krav jeg skal overholde, kræves der ingenør beregninger på andre ting, såsom kviste eller lign? Spærfabrikken beregner selvfølgelig spærene udfra mit valg af nyt tag.

Mvh. Jeppe
Vi har et 1,5 plans hus fra 1955. Taghældningen... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af je__ns på 09 mar 2012 18:26
Jeg gik med samme ideer, men de blev droppet, da mine indermure er af moler, så skulle der fræses ud til damprør, som skulle støbes i punktfundamenter, for at det kunne lade sig gøre, det var den besked jeg fik.
Jeg valgte at lave en tilbygning i stedet for, det er jeg utrolig glad for i dag, at det blev den løsning.Det blev også 100 % gør det selv (undtagen el, vvs og kloak.)
mvh jens

hvad er moler? jeg har selv overvejer at lave huset til 1½ plan, indervægge af letbeton ydervægge af musten, er det letbeton der kaldes moler??
Selvfølgelig skal der laves beregninger når man tilføjer en 1.sal til huset.

Det er ikke kun om dine ydervægge kan bære den ekstra vægt, ret simple konstruktioner kan bære en ny 1.sal, men konstruktionen ville ikke nødvendigvis være stabil, og det er netop her en statisk beregning skal påvise at huset faktisk er stabilt, efter den øgede vægt læsses ovenpå huset.
Okay den er jeg med på, men kunne bare godt tænke mig at vide hvordan de laver en statisk beregning? Man beskriver vel materiale valg og hvordan spær mm. er fastgjort på rem mm. ? Skal der en mand ud og tjekke op på huset eller?

Normalt vil der komme en forbi og snakke med dig ja, herefter laver han resten udfra tegninger.

Han vil komme med nogle forslag til forankring / fastgørelse i samme ombæring, så behøver du heller ikke tænke på.

Har du orig. tegninger af huset, så er det altså ikke så dyrt igen af få lavet.
Mine indermure er af moler mursten, det er sådan nogle lette mursten sten, som så åbenbart ikke har den fornødne bære evne. Der er noget med at hvis det er gasbeton, skal indermuren være minimum 100 mm tykke, for at give fornøden bære evne. Det var hvad jeg fik at vide, da jeg havde en ude at kikke på mit hus, med henblik på at lave 1'ste sal på.

mvh jens
ps mit hus er fra 1959
Annonce
Vi har samme drøm, altså en 1. sal på vores hus. Vi har SIporexindervægge som er 7,5cm tykke. Ud fra det du skriver med gasbeton indervægge mindst skal være 100mm tykke kan vi vist godt droppe den drøm.
MVH Belucl
Hmm ved ikke engang om vores indermure er 75 eller 100 mm, men det kan jeg da finde ud af, er letbeton og gasbeton det samme?
Fandt lige tegninger af huset, og der står 10 cm gasbeton som indermure, så der er jo godt nok, men der er da noget der ikke hænger sammen, der står

30 cm hulmur
udv. gule sten
indv 10 cm gasbeton
10 cm batts i hulmur..

er en mursten ikke 13 cm tyk?
okay så passer det meget godt.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis