Loftspots i badeværelse

Hej, og takk for et godt forum

Jeg vil bruge nogle loftspots i badeværelset, det nærmeste vil være 1 meter frá
brusehovedet, og loftshøjde er 195 cm.

Kan jeg bruge en loftspot som er ip 24 og 220 volt.

vh
jan
41 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Janj

Som jeg forstår det, er det i område 2, og der skal du bruge mindst IP24, og belysnings armaturet skal tilsluttes jord og være beskyttet af et HPFI relæ.

Hvis alt ovenstående er opfyldt, må du gerne bruge 230V.

 http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

 

Hvad hvis man benytter 12v spots, og transformatoren sidder uden for badeværelset, hvilke krav stilles der så? (Undskyld jeg låner tråden) Sådan er det nemlig gjort ved mig, er det lovligt? transformatoren sidder ved siden af tavlen og der går så et lavspændingskabel til badeværelsets spots.

Elektronikteknikeren
Det er fast installation, og så skal det være mindst 1,5mm2 kappeledning af typen H05, og der skal være taget højde for spændingsfald.
Du skal bruge varmefast kabel, hvis armatur fabrikanten forskriver dette.

Transfomatorer i en husinstallation, skal desuden være tegnet ind i en skitse over huset og beskrevet. Denne tegning skal være placeret i gruppetavlen.

 http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

 

Hvis du er inde over bruse nichen må du ikke sætte de spot op du skriver om, så SKAL der min være 225cm til loftet.

reglerne er beskrevet meget godt i denne tråd.
Annonce
Hej

Undskyld jeg spørger igen.

Kan jeg bruge en Daxtor EASY 2-Light, det står i manualen at Daxtor EASY 2-Light er IP 24 godkendt. Må anvendes i baderum med minimum loftshøjde på 2.250 mm. Som jeg forstår det skal højden være mere end 2.250, er det so ikke et problem når loftshøjden kun er 195 cm.

Håber i forstår mig.

Mvh

Jan Joensen

Færøerne
Jo det er et stort problem. Den må du ikke bruge. da du er i område 1, og det materiel du omtaler, må kun bruges i område 3, og uden for dette. 

Jeg ville heller aldig selv sætte mindre end IP44 op, over en bruce niche, selvom vi er 225cm oppe. Der kommer fra tid til anden sprøjt, og en masse damp op.
ahh, lad os da lige finde en masse paragraffer for hyggen skyld, så kan det ikke gå helt galt.

701.512.2 Materiellet skal mindst have følgende kapslingsklasse:
z I område 0: IPX7
z I område 1: IPX4
z I område 2: IPX4
z I område 3: IPX0
Hvis det forventes, at der foretages rengøring ved spuling, f.eks. i fællesbade, skal materiellet dog mindst have
kapslingsklasse IPX5


701.53 Koblingsudstyr.
a. I område 0 må der ikke installeres afbrydere, stikkontakter eller andet koblingsudstyr.
b. I område 1 og 2 må der kun installeres afbrydere i SELV-strømkredse med en nominel spænding, der ikke overstiger
12 V vekselspænding
(effektivværdi) eller 30 V ripplefri jævnspænding. Strømkilden skal anbringes uden for område
0, 1 og 2.


701.55 Fastmonterede brugsgenstande.
I område 0 må der kun være brugsgenstande, som er specielt beregnet for brug i et badekar.
De følgende bestemmelser gælder ikke for brugsgenstande, der forsynes med SELV i overensstemmelse med 411.1 og 701.411.1.4.3 (brugsgenstande af klasse III).
I område 1 må der kun installeres:
- vandvarmere
- afløbspumper
Pumper m.v. for boblebade må dog installeres i rummet under badekarret, forudsat at

701.413.1.6 er opfyldt, og at rummet
kun er tilgængeligt ved brug af værktøj.
I område 2 må der kun installeres:
- vandvarmere
- afløbspumper
- belysningsarmaturer, ventilatorer, varmeapparater, og udstyr til boblebade som opfylder de relevante standarder.

Som jeg lige forstår det, må du gerne montere lys i dit loft som er 195cm over gulv (og derfor område 1) hvis disse er forsynet fra en 12v SELV kreds, hvor transformeren sidder uden for område 0,1 og 2. (dvs den skal side i område 3, eller der uden for)
Og ellers kan man selv hygge læse lidt her i SBEI
http://web.me.com/gissum/Gissum/Ins...it%206.pdf 
Hej igen

Er det ikke som Mikael siger, at jeg er i område 2, når jeg er 1 meter fra brusehovedet, og højde 195 cm
ahh de små detaljer :p 60cm væk fra brusehovedet er område 2 ja. Det havde jeg lige glemt i farten. Men det ændre ikke så meget ved det hele jo jf. mit sidste indlæg.
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis