Brug af kobberrør - bekymring for helbred

Hej

Vi gennemrenoverede for nogle år siden en ejendom på landet totalt.

Alt VVS blev udskiftet, både brugsvand og centralvarmen. Alt er udført pænt og ordentligt og som aftalt.

Men, hele installationen blev udført i kobberrør. Det var hvad VVS’ere anbefalede at gøre når rørerne skulle hænge fra loftet i kælderen. Jeg undersøgte ikke materiale valget nærmere – der var så meget andet tiden kunne bruges til i det store projekt.

Jeg er siden flere gange blevet konfronteret af spørgende besøgende, som ikke kan forstå materialevalget. Dels er det dyrt og dels skulle det kunne være giftigt. Især det sidste fik mig til at undersøge sagen nærmere.

I DS 439 (Vandkvalitet ved tappesteder) at kobberrør bør ikke anvendes ved vandinstallationer hvor indholdet af hydrogenkarbonat er højere end 240mg/l.

Jf. GEUS harindholdet af hydrogenkarbonat i vandet fra Klintebjerg vandværk altid været over 240 mg/l

http://jupiter.geus.dk/JupiterWWW/boreServlet?redel=Rentvandsanalyser&anlaegid=82327&proeveid=957343

Altså er indholdetaf hydrogenkarbonat både nu og da installationen blev udført for højt til at det er sundhedsmæssigt forsvarligt at anvende kobberrør.

Det skulle stå:

DS 439, kapitel4, stk. 4.2.2, Vandkvaliteten ved tapsteder.

Uddrag fra Miljøministeriet: Vejledning om metalliske materialer til vandinstallationer:

”I de hårde vandtyper med højt indholdaf hydrogenkarbonat, salte og organisk stof vil kobberafgivelsen fra nyekobberrør overstige grænseværdien på 2 mg/l ved 12 timers henstand. I figur 3 er vist et eksempel på kobberafgivelsen fra kobberrør i vand fra Lysholt, der er en middelhård vandtype med ca. 230 mg hydrogenkarbonat pr. liter. Efterhåndensom der dannes belægninger på rørene vil kobberafgivelsen falde noget, og i Lysholt stabiliseres afgivelsen til ca. 1,5 mg/l. I vandtyper med mere end ca. 240 mg hydrogenkarbonat pr. litervil kobberafgivelsen fortsat kunne overstige grænseværdien, og kobberindholdet i vand efter henstandnatten over vil typisk være 2-4 mg/l.

Det må på den baggrund frarådes atanvende kobberrør i de pågældende vandtyper.”

Link:http://www.forcetechnology.com/NR/rdonlyres/Materialevejledning351ucxomtdeisxlmwmqlozadbnqytmvtayo.pdf

VVS’eren skriver som svar på min bekymret henvendelse:

” Jeg har snakket med min leverandør , og de har aldrig hørt om problemet.Så jeg har ikke noget forslag , og i øvrigt mener jeg slet ikke der er noget problem.efter kort tid danner der sig en belægning i røret og vandet er ikke længere i kontakt med kobberrøret.Jeg har i nu 20 år brugt kobberrør og har aldrig hørt om tæring eller om nogen der er blevet syge.

Hvis du mener det er sundheds skadeligt skal jeg have vand prøve der viser det.og havde det været det var der lavet forbud mod brug af kobber rør.

Jeg mener ikke jeg kan gøre mere i denne sag.”

 

Jeg ser sådan på det: kobberrør frarådes i helt specielle tilfælde og det burde VVS’eren vide. At firmaet i 20 år har anvendt kobberrør uden at vide de frarådes i særlige tilfælde, fortæller mig mere om deres evner til at udvikle deres virksomhed med ny viden, end det beroliger mig.

 

Nogle gode råd til hvordan jeg kan komme videre?

 

Mvh

Daniel

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som din vvs siger er der altså ingen grund til bekymring, dine rør er efter få år "foret" indvendigt med et lag kalk der hindre vandet i at komme i berøring med kobberet. Men hvis du er så bekymret kan du jo få foretaget en vandkvalitet prøve, den skal du selv betale. Og der er altså intet at hente hos din vvs, han har som så mange andre brugt kobber rør i sikker overbevisning om at det var det bedste, det der ville holde længst.
For meget kobberrør er ikke godt , man byggede en stor etage ejendom i København for ca 20-25 år siden med kun kobberrør fra kælder til loft , da de nye lejere flyttede ind blev de ret hurtige syge, og embedslægen slog hurtigt fast at det var kobberforgiftning .
Alle kobberrør til drikkevand og varmt vand blev udskiftet med stålrør.
Normalt bruger/brugte man kobberrør på korte strækninger i parcelhuse og lign. og uden problemer , da der hurtigt som håndværker også skrivervil være et lag af kalk inden i rørerne.
Et andet problem er hvis rørerne er lodet dammen , lodetin indeholder ca 40% bly som kan afgives til vandet , men her beskytter kalken vel også..............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
de bolig forening jeg bor i, løb ind i det for få år tilbage, med melding fra kommunen om at der skulle ligge en plan for udskiftning af eksisterende kobberrør, netop pga sundhed,
det var dog ikke mere kritisk end at man blot skulle have en plan for hvornår man ville skifte rørene (hvilket i mellemtiden også er gjort)
Personligt er det ikke noget jeg ville lægge det helt store i :-)

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Mange tak for jeres svar.

Rørerne er loddet - så nu er der endnu en grund til at få lavet en vandanalyse.

Jeg kan godt se at ud fra en generel betragtning, så er der ikke normalt problemer i at anvende kobberrør.
Det er bare sådan, at Miljøstyrelsen i specifikke tilfælde fraråder det. Sådan et tilfælde er min vandinstallation.

Det er en anbefaling som er frit tilgængelig og som jeg ville mene alle VVS’ere burde kende hvis de holdt sig opdateret inden for deres fag. Desuden er alle data vedr. vandkvaliteter for specifikke område fritilgængelige så det er nemt at undersøge hvis man kender til anbefalingen.
Jeg mener der rejser nogle grundlæggende spørgsmål:
• Skal man som kunde accepterer at ens håndværker mener deres erfaring er mere rigtig end myndighedernes (miljøstyrelsen) anbefalinger?
• Kan man forvente at en håndværker kender sådanne anbefalinger og undersøger sådanne ting inden arbejdet påbegyndes?

mvh
Daniel
Du skal jo nok tænke på at en hel del af de menesker der er ansat i miljø afd. Ikke har nogen håndværks mæssig erfaring. Og når man ser på hvad der er kommet fra den kant af fuldstændigt ligegyldige indblandninger, kan en Håndværker nok have sin tvivl om rigtigheden af deres " seneste påhit"
Men få nu fortaget den vandkvalitets prøve, og tag den så derfra.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis