Nummer Båd ??

 Jeg har Erverget mig en 25fods motorsejler træ båd.
Bygget i 1974 efter gamle skog tejninger og skabeloner
Har fået at vide at bådtyben oprindelig ikke havde et navn
Men blev kaldt Nummerbåd forde at der fra værftet blev hugget et nummer i kølen.
De blev bygget omgring 1930 og flest af dem kom til Grøndland, som fisker/post/fragt 0g person båd, efter det jeg har fået at vide
 Det er meget lidt jeg har kunnet finde om den bådtybe,
Så hvis nogen kunne være behjælpelig, med fler oplysninger.
Skitsetejning, byggeværft, pruduktionsår fra-til  ,  mm.
Evnt. link hvor jeg kan se mer, som sagt er det meget lidt jeg får, når jeg søger .

Vil jeg være meget taknemmelig.  Mvh Fussi.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke for at gøre et stort NUMMER ud af det her
Men et par billeder ville nok hjælpe os en hel del
Har selv lidt samme problem da min båd efter sigende skulle have været en tur på grønland i 50'erne og være ombygget herhjemme i 70'erne, det eneste jeg ved om den er at den er af stål og er rusten og at den har opbygget lige rigeligt med patina.
Men jeg starter nok en tråd når den er blevet malet, så kan jeg nemlig tillade mig at tage et billede af den og lægge på, og det skulle du som Håndværkeren skriver også tage at gøre, for så skal der nok være nogen der kender den.

Ha' en god aften.

Har altid sagt at med kvinder og brugte biler kan man kun få bøvl, så købte jeg et 60 år gammelt skiv...

Keep it simple - keep it working...

Undskyld mente at det var gjort, men prøver da igen
Og selfylgelig er der nogen der kender den, Skibsbyggeren kender jeg også han har haft båden indtil nu, desvære kan han ikke gå tilbage til ham han lånte tejninger og skabeloner i 74
Har fået at vide, at de værftbygged blev leveret som åben båd med mast og forberet til stævnerør, og så kunne man så selv bygge det på man ønsked.
  Hende her har ikke aldtid været med styrehus, men ellers er der ikke sket de store forandringer, så hun har virkelig sjæl.

Som en gammel sømand sagde
Kvinder ombor giver ulykker

Så pas på med det, Valle
Om den lige har en type betegnelse ! Det er jo egentlig bare en  rundgattet kutter, og det er altså ikke et styrehus men det der hedder et doghaus (hundehus) da det ikke er lukket bag til. Og ja jeg har da set den mange gange, den ligger/lå i Haderslev havn, var rimeligt billigt til salg fordi der nok skal en ny motor i den. Den har gode sejlegenskaber og er meget sødygtig.
Du har nu begivet dig ind i en verden med evig vedligeholdelse, på en sådan ældre dame er der altid noget der skal skiftes.
Annonce
Hej Håndværker.
Som jeg også skrev er der selfølgelig nogen der kender den, da hun har været hjemehørende i Haderslev i ca 37år
Med samme ejer som også bygged hende,
Hun skulle sgu også helst være sødygtig, da jeg har set billeder fra Norges nord/væst kyst og gennem kanaler i Tyskland mm.
Som du skriver skal jeg nok få tiden til at gå med vedligehold, det kommer nu ikke som en overraskelse har prøvet det før og nyder det lige så meget som at sejle.
Det jeg mest er intereseret i er om nogen kunne hjælpe med Skitse tejning af skrog, værft hvor, byggeår fra- til. mm.
Hved at der stadig findes " Nummer både " på Grøndland den dag i dag, kan også være at tyben har haft andre navne.
Finder ikke så meget når jeg søger,
Jeg blev lidt nysgerrig over " nummerbåd " kikkede lidt omkring, fandt ikke grunden til, man kaldte dem sådan, men blev dog hurtigt klar over, at det dækkede over mange typer både, bygget forskellige steder.
Jeg forstår ikke rigtigt, at du kender den mand, der byggede båden, men ikke hvor eller hvornår han gjorde det ????????
Jeg kender selv en, som blev bygget af Tom Jepsen i Lynæs og brugt til jagt og fiskeri i Grønland i en årrække. Bygget i mahogny, rigget med sejl og med en 18hk Sabb.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Erik.
Som jeg skrev i første indlæg, bygget efter gamle tejninger og lånte skabeloner i 1974 af prof skibsbygger
som sin egen fritids båd, han magter desvære ikke mere det store arbejd der er ved den
Og hvem lånte han så de tegninger/skabeloner af ! Længere er den vel ikke
Det kan da godt være du ikke syndtes den ikke er længre, men jeg er af den tybe der ikke mer har så meget lyst til at sejle rundt i et plastisk/glasfiber badekar mer, ja undskyld udtrykket det var ik for at træde på nogen,
Har selv haft en god del både af foskellig slags, da jeg har arb. i marine-fritids både ca. 1/2 af mit arb. liv,
Dog uden at have taget skade af det, og skal spille klog og fore give som professer på det område
jeg er bare kommet op i en alder ( medio 50 ) og nu har jeg endelig fået et skiv med liv- sjæl og historige.
Ønsked bare om der var nogle venlige sjæle her inde, der evnt kunne hjælpe mig om oplysninger
om bådtyben Nr. båd,
Har fundt en anden bruger link, hvor jeg har fået en del gode respons fra,
skal nok skrive refferart der fra, når jeg får tid og det sadt sammen
Lige nu går tiden med klargøring ( dejligt og skønt for dem der kan lide det )
 
Mvh.
 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også