Nummer Båd ??

 Jeg har Erverget mig en 25fods motorsejler træ båd.
Bygget i 1974 efter gamle skog tejninger og skabeloner
Har fået at vide at bådtyben oprindelig ikke havde et navn
Men blev kaldt Nummerbåd forde at der fra værftet blev hugget et nummer i kølen.
De blev bygget omgring 1930 og flest af dem kom til Grøndland, som fisker/post/fragt 0g person båd, efter det jeg har fået at vide
 Det er meget lidt jeg har kunnet finde om den bådtybe,
Så hvis nogen kunne være behjælpelig, med fler oplysninger.
Skitsetejning, byggeværft, pruduktionsår fra-til  ,  mm.
Evnt. link hvor jeg kan se mer, som sagt er det meget lidt jeg får, når jeg søger .

Vil jeg være meget taknemmelig.  Mvh Fussi.

Jeg har Erverget mig en 25fods motorsejler træ... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen kæreste Fussi, jeg tror ikke der er nogen der ikke syntes om dit projekt.
Jeg har også i rigtigt mange år holdt på at det eneste rigtige var et træskiw, men jeg må så indrømme at det er nu rart med et glasfiber skiw, grundet min alder. Jeg er dog kun 61
Jeg har en Marina 75 fra 1976 der er glasfiber skrog og dæk med teak, resten er mahonig.
Et sted du muligvis kunne få god hjælp er hos i hverdagen kaldet "de fæle"

Der er bare det ved det , at nummerbåd IKKE er en typebetegnelse, de findes i mange udgaver.
Det er da rart at høre om en træbådsentusiast, ( som jeg selv), de fleste køber bare fordi, det er billigt, mange har ikke den fjerneste ide om vedligehold, og bådene forgår ret hurtigt.
Det er længe siden jeg har set en ny ejer magte jobbet. De fleste overdriv er, og står så med et projekt de ikke overkommer.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Har fået lidt fler oplysninger om det/dens rigtige oprindense af Nr båd
og der er mange andre tyber der bliver kaldt det samme også selv om de
ikke er lavet og bygget efter orginale tejninge, og kun ligner.
Kan samligne det med en Bobkat ( mini graver ) som man jo idag kalder dem alle
af den tybe selv om det faktisk var fabrikken Bobkat der laved de første der blev rigtig kendt.
Det er det jeg fundet undtil nu er meget lidt, må nok sige det er sgu noget af et dettiv arbejd.
Hvis det nogensinde lykkes "håber"
Har fobindelse til en Dansk-Grøndlænder, som hved at de fleste af dem kom der op ca omgring halvtresserne.
så håbet er der endnu.
Takker for jerres hjæp og forståelse. Mvh.
Sjovt, jeg har også en marina 75, men som arbejdsjolle jeg har skrællet overbygningen og givet den ringdæk da den var rådnet halvt væk, egentligt bare et projekt der skulle være gratis og holde et år eller to, indtil videre har jeg ikke kunnet brækket skroget, det kan klare absurt mange tæsk. Skrue ror og akse blev godt krøllet i vinterens tykke is men den sejler stadigt. Jeg er forbløffet over hvor godt den manøvrere på trods af at den er langkølet, det er lige før jeg overvejer at skifte motoren i den og køre den videre, hvis ikke nogen gider bytte den for en fornuftig stålbåd

Dr_Lyn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også