Græsplænen er slidt ned!

Hejsa,

Min græsplæne har altid været lidt tynd i det og med en meget boldglad dreng+ kammerater i huset er det efterhånden blevet værre og værre.

Men nu skal der ske noget, men hvad? Jeg har prøvet at lade græsset gro og få fred (= ingen boldspil) eller slå det ofte - alt uden resultat, stadigvæk lige tyndhåret og det græs der er tilbage vokser sig ikke særlig højt. Så jeg tænker der skal eftersås. Lige nu er plænen mere brun af jord en grøn af græs.

Men lige præcis hvad skal der gøres? Vertikalskæring, topdressing, gødning, det hele eller noget helt fjerde? Hvilken typegræsfrø til stort slid?

På forhånd tak for input og gode råd.

Mvh
Bo
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville kære en tur på containerpladsen, få nogle læs topdressing med hjem, strø i et 2-3 cm tykt lag over det hele, derefter så med en grov græstype, der kan tåle den belastning den udsættes for. senere på sommeren når græsset er kommet frem og forhåbentlig ser nogenlunde ud, vil jeg gøde plænen med nkp, vær opmærksom på at det første og sidste nummer i den kode der står på pose skal være tæt på hinanden, så blir græsset bredt og ikke langt. vælger du den forkerte gødning kan du slå græsset hver dag.

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
jeg ville kære en tur på containerpladsen, få nogle læs topdressing med hjem, strø i et 2-3 cm tykt lag over det hele, derefter så med en grov græstype, der kan tåle den belaatning den udsættes for. senere på sommeren når græsset er kommet frem og forhåbentlig ser nogenlunde ud, vil jeg gøde plænen med nkp, vær opmærksom at det første og sidste nummer i den kode der står på pose skal være tæt på hinanden, så blir græsset bredt og ikke langt. vælger du den forkerte gødning kan du slå græsset hver dag.

Kok og Havenørd.
Du gøder for lidt. Om en til to uger, når det er blevet lidt varmere giver du plænen en god gang kalksaltpeter for at få gang i væksten og derefter giver du den lidt almindelig plænegødning (NPK 14-3-15 eller deromkring) en gang om måneden hen over hele sommeren.
Du kommer til at slå plænen et par gange om ugen i vækstsæsonen, men det giver "pels".

Du kan evt. efterså og give lidt kompost som anført herover, men husk, der er stort set ikke kvælstof i kompost, så plænen skal stadig have gødning (vigtigt: ikke gødning på nyspiret græs)
Lars, lidt forvirret, jeg har givet kompost (topdressing, fin komopst blandet med sand fra genbrugspladsen) og græsset gik amok, da vi i sin tid såede blev vi anbefalet (af en gartner) at blande græsfrø med npk gødning, vi har nu mere end rigeligt græs.men du har ret med gødningen.

Kok og Havenørd.
Henrik lidt forvirret over hvad du er forvirret over?
Hvis det er mit udsagn om manglen på kvælstof i kompost, så er det sådan at kvælstoffet stort set anvendes i omsætningen af plantematerialet. Til gengæld er kompost rigt på kalium og fosfor, der også er vigtige næringsstoffer. Det bekræftes eksempelvis her.

Hvis man selv laver kompost er det derfor en rigtig god ide at iblande gødning (natur eller kunst), idet det dels sætter omsætningshastigheden i vejret og dels giver komposten en bedre balance mellem NP og K.
Annonce
Tak for svarene. Lars jeg tænker at med gødning bliver det græs der er kraftigere/mere robust, men det giver vel ikke mere græs? Så jeg er vel nød til at så mere græs? Er der slet ikke behov for at rive op i jorden i eksisterende plæne, er det nok blot at pøse topdressing på? Ved at man kan hente kompost, men også sand/grus på genbrugsstationen?

Mvh
Bo
Jamen i bund og grund er alle forslagene da gode for plænen. Men græsfrøene begynder først at spire ordentlig når temperaturen i jorden er mindst 10 grader, hvilket først er til maj. Så indtil da synes jeg du bør accelerere væksten på det græs du trods alt har.  Det gør du effektiv ved at give plænen kalksalpeter stort set nu, så det får noget kvælstof at sætte igang på. Græsset formerer sig også ved rodskud og udlæggere, så den kraftigere vækst vil faktisk lukke mindre huller. Til maj kan du så vurdere behovet for eftersåning.
Hvis du har behov for at efterså med græs så enten riv plænen, så græsfrø og troml derefter eller så græsfrø og strø en form for topdressing eller sand ud og troml derefter. Men husk, det nyspirede græs tåler ikke gødning.
Tak for rådene Lars, jeg starter med at gøde ;-)

Mvh
Bo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis