Spot i køkkenet - erfaringer?

Jeg mangler noget viden omkring indbygningsspot - Vi skal til og lave nyt loft i køkkenet i gips og vil gerne have spot i, og gerne energibesparende/LED. Men hvad for nogen skal man vælge og hvor mange skal vi bruge, hvilke mønster skal man sætte dem i??? mm..
Håber der er nogen der har nogle erfaringer de vil dele

Vores køkken er aflangt 6,30 x 2,30 hvor der kun er køkkenskabe langs den ene side og der i den ene ende er åben ind til stuen med en stor ø, som er placeret op af endevæggen. Her skal os en frithængende emhætte op. Håber det giver mening.. ellers spørg og giv gerne foreslag til hvordan man kunne placere dem

Og hvis der er nogen der ved hvor henne man kan købe spot i LED til rimelige priser?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Murer.
Jeg vil råde dig til at tage en tur i et byggemarked eller lampebutik, udelukkende med det formål at blive klogere på de enkelte lamper og lyskilder.
Tag eventuelt et stykke papir med med nogle farver på, da der er kæmpe forskel på hvor godt de forskellige lamper og lyskilder gengiver farver. Det skulle jo nødigt være sådan at din røde bøf ser syg ud, eller salaten ser slatten ud, fordi du har valgt en forkert belysning.

Derefter kan du bedre begynde at finde af hvor mange spots og hvor de skal sidde.

Jeg vil stadig mene at LED belysning ikke er så effektive i et køkken hvor farvegengivelse er af stor betydning, her har du mere glæde af Halogen. Men i andre rum kan LED være en fin erstatning af glødelamper, og de er ihvertfald gode for økonomien.

Held og lykke.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har købt alt vores LED hos prolys.dk ude i Glostrup. De har et showroom, hvor du kan se de forskellige LED inden du beslutter dig.

Jeg har ikke aktier i ovennævnte virksomhed. Dette er blot en uddeling af egne erfaringer!

Mht. Antallet af spots. Sørg for at få godt med lys over køkkenbordet, hvor du arbejder. Det er vigtigt at spotsene er placeret over køkkenbordet, så du ikke selv skygger for lyset, når eller fruen står og arbejder.

Har du overskabe kan der monteres spots under disse.

Spots i loftet monteres oftest på lige linier, i en eller flere rækker. Antallet kommer lidt an på køkkenets udformning og placering af emhætten.

Jeg har ca. 50 - 60 cm. Afstand imellem spotsene der er monteret i loftet over vores køkkenbord og med 4w LED giver det et godt lys.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tak for dit svar pinkHenrik

Vi har været i byggemarkeder og der er de jo at finde til en rimelig pris - men medarbejderne ved jo ikke skid om hvordan hvorfor mm. ;D

Vi har os overvejet at det bare skulle være alm halogen spot fordi LED netop godt kan give et mærkeligt lys, men derimod er det en stor besparelse at vælge nogle der tager mindre i strøm - da vi har et stort åbent køkken hvor vi højst sansynligt vil have lyset tændt tit..

Du kan få LED der er lige så godt som halogen. Du kan ikke se forskel.

Giver de pærere du har set et dårligt lys, så gå uden om dem. Jeg ville aldrig købe LED i byggemarkeder. Som du selv siger fatter de ikke en brik

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg kiggede en del på led lys i div byggemarkeder, og langt de fleste var lyset helt forkert, fandt dog en god led G10 pære i Xl byg men der kostede de 250 kr stykket, og jeg skulle bruge 8, fandt dem senere på nettet til omkring 200 kr men fik dem aldrig bestilt da vi faktisk ikke bruger lyset i gangen ret meget, så det ville tage en evighed og betale sig selv hjem..

siden da har vi så fået spots i køkkenet og der skal vi have Led i, undersøger i øjeblikket hvad for nogen vi skal ahve, nu kan jeg selvfølgelig ikke finde de pære jeg fandt sidste gang
Annonce
Jeg har her til aften skiftet halogen pærerne i vores spots i køkkenet ud med disse http://www.prolys.dk/6-watt-gu5-3-definity-led-spot-275lm-40-longlife.html og jeg må indrømme at de giver et rigtig godt lys. Vi kan næsten ikke se forskel fra halogen.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg tillader mig lige at rive op i en gammel tråd Hvilken vinkel har i på jeres spots?
Vinkelen skal afgøres af 2 ting.
1. hvor stor afstand er der til den ting du skal have belyst?( der er forskel på om spotten sidder i loftet eller under et overskab, når den skal ramme en bordplade)
2. er det EN ting(et billede på væggen) du skal have belyst eller er det mere generel belysning?

Hvis du ønsker at rette lyset med et punkt skal du vælge en smal stråle, ønsker du derimod en flade (bordplade mm) er det klogt at vælge så brede stråler som det nu kan lade sig gøre.

Det vigtige er her hvor meget de enkelte "stråler" overlapper hinanden, så du får nogle steder med meget lys og nogle steder med "skygger". Jo bredere lys stråler, jo mindre irritation får du i din lys overflade(selvfølgelig afhængigt af hvor mage lamper du arbejder med).
    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej tak for dit svar.

Det drejer sig om belysning i et køkken uden overskabe. Så afstanden fra loft til bordplade(ca. 140cm) og gulv (230cm).
Og det er generel belysning idet der ikke skal andet belysning op en posts.

Umiddelbart er min tanke at hænge spots med 70-80 cm mellem hinanden. Men jeg er meget i tvivl om jeg skal anvende 60 el. 38 greders vinkel. de skal jo ikke hænge så højt. som hvis nu loftet var i kip så hælder mest til 38, men jeg vil gerne høre jeres input og ideer

Umiddelbart ville jeg vælge den største (60 grader) udfra den betragtning at der er tale om generelt lys... tænk på at det ikke er så behageligt at gå ind under en spot og føle sig i "rampelys" 

Hvor mange spots du skal sætte op er mere tricky. I min verden handler det meget om udseende og selvfølgelig funktion.
I vores tidligere hus, havde jeg en række med 5 spot i loftet, men havde 10 stk. siddende under overskabene, for at give en masse lys på bordene, når der skal arbejdes.

I vores nuværende køkken, har vi kun spots under overskabene, og så et par almindelige loftlamper over vores spisebord.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis