Isolering af gulv i skur? Eller?

Hej,

Så nærmer foråret sig - og frosten er gået ud af jorden. Så jeg skal til at videre med mit skurprojekt.

Kort sagt er noget ala
Stabilgrus -> 150mm styrolit -> Dampspærre -> Lidt afretningssand -> 40x40cm betonfliser

Jeg er dog i tvivl om det vil fungere... det skal siges at det er tanken der installeres en el-radiator - så det er årsagen til isoleringen. Vægge + loft bliver ligeledes isoleret med 100mm.

Men vil det fungere med betonfliser? Eller er der alternativer (uden jeg skal støbe). Og så er jeg faktisk i tvivl om dampspærren i gulvet skal placeres under eller over gulvisoleringen? Hvis man gør som i vægge og loft er det jo den varme side (men synes jeg har høre andet - men det er vidst i forbindelse med man støber.).

På forhånd tak for hjælpen
Hej, Så nærmer foråret sig - og frosten er gået... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
php...
Mht. til gulvet så går det fint med fliser.

Men din lagkage er forkert >)

Fra neden af hedder det: Afrettet "råjordsplanum" -> 150mm styrolit -> (Fugtspærre) -> 10 cm Stabilgrus ->Lidt afretningssand -> 40x40cm betonfliser.

Derved får du den rette trykfordeling i konstruktionen. Fliselægningen vil være det samme som i en almindelig velanlagt havegang.

De 150 cm flamingo er kapilarbrydende og hindrer altså fugtoptrængen fra undergrunden. Fugtspærren er teoretisk set ikke nødvendig, men bør nok ligges i for en sikkerheds skyld.

Fugtspærren er lidt tricki, fordi den må ikke blive ødelagt når du kompakterer stabilgruset, men det skal nok min. være en 0,2mm PVC folie. Aldersbestandig.
(Det kan iøvrigt være en fidus at beskytte fugtspærren med et par cm læggesand inden stabilgruset udlægges.)
Hej sitting bull,

Super mange tak Det hjælper rigtig meget.

Jeg tror dog jeg får rimelig svært ved at afrette jorden... så spørgsmålet er om jeg ikke skal ligge et par cm stabilgrus nederst.... således det bliver

råjord -> stabilgrus til planum (2-3 cm) -> 150 mm styrolitt -> fugtspærre -> stabilgrus 10 cm -> lidt afretningssand -> fliser

Ved du om det er nødvendig at bruge S150? Eller er S60'erne gode nok til brug som isolering? (Alternativt S80'er?)

Mvh
Johan
Hvordan svært ved at afrette jorden?
Der bør ikke være muldjord!
Måske et lag læggesand i stedet!
Stabilgruset gør jo mest gavn OVENPÅ flamingoen.
Og om du stamper det godt sammen virker stabilgruset som et betonlag ovenpå flamingoen.

Det er fint med S60. Med mindre at det reelt er en garage du er i gang med. men så burde fliserne nok også være lidt tykkere.
Hej,

Igen - som nævnt er jeg lidt nybegynder Kan også være jeg sagnes kan afrette jorden - må jeg se når jeg lige får gravet de 5-10 cm af der skal af Det er slet ikke muldjord - tværtimod. Det visse steder meget leret - især når man kommer lidt ned i dybden. Formoder blot at leret jord er lidt bøvlet at afrette - så jeg tror måske (afhængig af hvordan jeg lige klarer det) jeg smider lidt læggesand ud for at afrette det hele.

Men super tak for hjælpen endnu engang Jeg er i hvert fald meget mere tryg ved at gå videre med det nye informationer nu

Hej phpgeek

Hvordanendte dit projekt? Går selv med de samme overvejeser som du havde omkring isolering under fliser.

Fortæl, fortæl :-)

 

Ole

Annonce

Hej Ole,

Det er længe siden - så havde helt glemt denne tråd.

Jeg droppede faktisk betonfliserne. Endte med at grave ud og rette rimeligt af. Lagde 150mm styrolit. Ovenpå lagde jeg dampspærre + rionet - og fik et 12-14 cm beton lagt ud (fra Dansk Mobil Beton - så jeg ikke skulle regne ud hvor meget jeg præcis skulle have). Sleb gulvet af med en betonsliber (der var intet behov for nivellering bagefter) - og har lagt 300x600mm klinker i stedet Så det blev en lidt mere "luksus" udgave.

Her er lige et par billeder fra "processen"



/Johan

Super flot!

Og stort tak fordi du deler

I am so full of it.....

Flot projekt og ikke mindst resultat! Jeg skal i gang med et lign projekt og er meget i tvivl om jeg skal lave en randfundament eller som dig, et punktfundament. Jeg vil helst slippe for gravearbejdet og gå med punktfundamentet, men her er jeg meget i tvivl om afslutningen mod jordlag udvendigt. Jeg kan se på dine billeder at du har (måske) styrolit under rem'en, mellem beton-stolperne ud mod jordlaget? Er det korrekt? Hvor langt går de ned, og hvordan har du afsluttet mod jordlaget udvendigt?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

phpgeek# hvad har du der holder på isolering og Beton?

For er også i gang med at lave nyt skur/værksted, og der havde jeg tænkt på om man kunne lave et punkt fundament, også sætte fibercement pladre ned i jorde 30-40cm ned, også lade dem stikker 20 cm over, hele vejen rundt om punkt fundamentet, også bruge det til at holde på min isolering og beton, det vil være noget nemmere end at lave et rigtig fundament.

så hvis du har et billede af din sokkel må du gerne sætte det ind også

MVH
manley
Hej

Er der nogen der har "luret" hvordan sokkelen er lavet i dette projekt?
Det ser ud som om der er brugt færdig støbte stoplefødder og så noget isolering imellem. Men hvordan mon der er afsluttet udvendigt og med jorden??

Er rigtigt interesseret i løsningen da, jeg er i gang med et tilsvarende projekt....

Mvh
SnitteBo
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis