Ekstra generator

Hej
Er der nogen der kan forklare mig hvordan man forbinder en ekstra generator direkte til batteribanken

mvh
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det gør du forhåbentligt heller ikke, du skal forbinde over et relæ ellers vil strømmen løbe op i generatoren når den står stille eller køre med meget lave omdrejninger.
Det gør du forhåbentligt heller ikke, du skal forbinde over et relæ ellers vil strømmen løbe op i generatoren når den står stille eller køre med meget lave omdrejninger.

Nej strømmen løber ikke baglæns.
Men hvorfor ikke bare bruge en større generator, hvis det er for at få større effekt?

fase
Historien er det den, at jeg har købt en båd i england hvor el system er lavet som både 12 og 24 volt. Men motor er "kun" 12 volt. Og den tideliger ejer har brugt landstrøm til at lade 24 volt banken. Flere vitale dele kører på 24 volt og den billigste løsnings, som jeg ser det er at monterer en 24 volts generator, hvis jeg skal slippe for landstrøms løsningen.
Men hvordan den skal forbindes til banken er jeg ikke helt sikker på.
Skal jeg bare køre 2 ledninger direkte, en fra plus og en fra minus fra banken og hen til generatoren. Eller skal der noget laderelæ eller lign
i mellem og hvis der skal det, på hvilken ledning skal det da placeres ?
mvh
PS.
Generator skal KUN bruges til opladning af 24 volt banken
Selvom Fabrin siger at strømmen ikke løber tilbage, ville jeg sætte et laderelæ imellem, og det er på plus siden du skal sætte det. Der skal dog minus på det også for at det vil fungerer. Der er som regel 4 poler på et lade relæ, to indgange og to udgange.
Annonce
Generator skal KUN bruges til opladning af 24 volt banken.

Plus forbindes med plus og minus med minus. Ladekredsløbene fra 12V og 24V skal du holde adskilte. Det ved Polobjørn meget mere om.
 Du bør være opmærksom på, at generatoren ikke må køre uden belastning. Såfremt du vælger at følge Håndværkerens råd, er der en mulighed for at ødelægge din generator.

fase
Hej
Først tak for jeres input

Fabrin du skriver at generator ikke må køre uden belastning, hvad vil det sige ?
Hvis jeg køre med 2 generatorer, hvor af den ene lader på 12 volt batteri og den anden(den ny) lader på 24v batteriet, er det så ikke adskillese nok ?

Håndværker. Jeg går ud fra at laderelæ skal være 24 volt, hvis jeg vælger den løsning.

Summa-sumarum, Ret mig hvis jeg har misforstået noget.
Fra generator fører blot 2 ledninger til batteribanken, plus fra generator til plus på banken, minus på genertator til minus på banken. Evt indsættes et laderelæ på plusledningen
Fabrin du skriver at generator ikke må køre uden belastning, hvad vil det sige ?
Hvis jeg køre med 2 generatorer, hvor af den ene lader på 12 volt batteri og den anden(den ny) lader på 24v batteriet, er det så ikke adskillese nok ? 
 
At generatoren kører uden belastning betyder, at den kører uden at være tilsluttet. Såvidt jeg kan forstå på dit seneste indlæg, har din 12V og 24V ingen fælles forbindelse og kan derfor betragtes hver for sig.

Fra generator fører blot 2 ledninger til batteribanken, plus fra generator til plus på banken, minus på genertator til minus på banken.
Det er rigtigt forstået. Du skal dog sørge for, at dine ladekredsløb er skilt fra hinanden. Du har ikke overvejet at gå helt over til 24V?

fase
Hej fabian
Jo jeg har overvejet at bygge helt om til 24 volt. Men som jeg ser det skal jeg udskifte alle el dele på på motor, starter, intrumenter, stop magnet ect ect hvis det skal hænge sammen. Så rent økonomisk bliver det en bekostlig affære
Mit skøn siger mellem 8000 og 10000. Så er det billiger pt. blot at monterer en 24 volt generator. På sigt bygger jeg det nok om

mvh
Hej Kastrup
Når du mont. den nye 24V. generator skal der tilsluttes en ladekontrollampe til opstart af ladning.
Kan event. føres fra hovedafbryder.
Hilsen JOY

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis