Flytte eltavle til skunk ?

Hej

I forbindelse med renovering af 1. Sal tænkte jeg på om man må flytte eltavlen ( som nu sidder monteret på skunk væggen "indvendig" ) Ud i selve skunken ? Og så lave en skunk låge lige ved siden af som jo alligevel skal laves.

Er godt klar over jeg ikke selv må rode med det...

Nogen erfaringer på dette område ?




Here's to alcohol, the cause of—and solution to—all life's problems

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, der er et minimum krav til hvor højt den skal sidde, mener det er 1.1m til underkant tavle, så bliver svært at overholde i den skunk.

Sidder måleren også på den tavle eller der kun gruppeafbrydere. Har du et billede af tavlen?
Hvis måleren sidder på tavlen så glem det eller find en anden placering.

fase
Det er alt der sidder sammen. Måleren, afbryder, sikringer osv..

Billede kan jeg ikke lige i dag, da jeg selvfølgelig har glemt opladeren til telefonen på arbejdet..

Here's to alcohol, the cause of—and solution to—all life's problems

Er det pga højden det ikke går ? Kan nu ikke forstå hvorfor det skulle været et problem. Men det er nok bare sådan reglerne er så

Here's to alcohol, the cause of—and solution to—all life's problems

Annonce
Ja, det er pga højden over gulv og evt. plads foran tavlen.

fase
Rigtigt med 1 m til underkant, men du kan vist også sætte en lås på skunk døren, så må den monteres ned til gulvhøjde.
mvh
Er du sikker på det ?

Det fik jeg ellers af vide ikke var lovligt, så måtte rykke min måler fra 1.salen ned i stue etagen, da den ikke kunne sidde hvor den oprindelig sad, også anderledes ruminddeling.
Jeg ville helst ikke være den der fortolker reglerne, men som jeg læser det er det ok.

Fra sb:

801.513 Placering af gruppeafbrydere m.v.

Eventuelle gruppeafbrydere, HPFI-afbrydere eller andet beskyttelsesudstyr skal anbringes i den bolig, hvortil det hører.

Note Ovenstående gælder kun for selvstændige boliger og ikke for hotelværelser, værelser på plejehjem, kollegieværelser o.l.

De må ikke være anbragt højere end 2,2 m over gulv, og de skal være anbragt mindst 1 m over gulv eller i aflåseligt skab.


Og fra Sikkerhedsstyrelsen:

Bolig kan når der tale om private ejendomme, tolkes bredt. Det vil således være tilladt, at anbringe gruppeafbrydere og HPFI-afbrydere i fx værksteder, hobbyrum, fyrrum, teknikrum og andre udenomsrum, selv om der ikke er adgang til disse rum direkte fra boligen. Det er imidlertid en forudsætning, at man for at komme til gruppetavlen ikke skal ud på fællesarealer (gange, stier, trapper o.l.).

Mvh
I de ovennævnte citater er der ikke taget hensyn til målerens placering. For at de regler, du henviser til, skal kunne bruges, skal måleren være anbragt et andet sted f. eks. uden dørs.

fase
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis