Forgrundet eller ugrundet filt

Hej alle,

Jeg skal netop igang med at spartle og filte loft og vægge i vores nyrenoverede stue og køkken, og i den forbindelse er jeg blevet lidt i tvivl om hvilken type filt jeg skal bruge, forgrundet eller ugrundet?
Jeg har fået anbefalet begge dele, så jeg vil lige høre hvad i har bedst erfaring med? Forgrundet er vel naturligvis hurtigere da det ikke skal have fylder, men giver det et lige så godt resultat?

Med venlig hilsen
Gregers
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge den ugrundede af rent økonomiske grunde, min erfaring er at du ikke kan nøjes med 2 lag færdig maling ovenpå grundet filt, som du kan på den ugrundede med filler. Men det er nok en smagssag i sidste ende

Malere bruger vist aldrig grundet filt...
Jo da, har set flere malere der bruger grundet filt, men det er langt fra alle.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ser nu flest malere som bruger grundet filt....Og den med de 2 lag...en gammel maler sagde at det afhang af hvor meget maling man smurte på...Nu er jeg ikke selv maler, men bruger grundet filt, og smider faktisk en gang grunder på selv før jeg maler...Vi har lyse farver og det er med den metode jeg har lettest ved at få det godkendt af overkomandoen herhjemme
Ugrundet filt er nemmere at arbejde med end forgrundet.

Jeg har opsat 300 m2 forgrundet filt i vores hus og her var to gange maling efterfølgende tilpas.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det er en smagssag !

Men alle dem som jeg kender inkl 2 malerere bruger kun ugrundet filt, da det er nemmere at arbejde med og ikke er så stift...

Men hvis man grunder det lige når filten er sat op, så suger det ikke så meget grunder, og så kan man godt nøjes med 2 gange maling...

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Smagssag helt afgjort.
Jeg er personligt ikke så vild med forgrundet, med mindre det er lange lige vægge.
Ved mig selv ville jeg til enhver tid bruge ugrundet, synes det er lettere at gøre samlinger "usynlige" end med det forgrundet.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Til fremtidige læsere som gør sig samme tanker som jeg gjorde vil jeg lige kort opsummere mine erfaringer efter små 1½ år og 200m2 filt:

Vi har benyttet både grundet og ugrundet filt. Den ugrundede filt er klart nemmere at passe til i hjørner og kanter, den foldes let og knækker ikke så let. Det gør en stor forskel omkring hjørner i 3 dimensioner (findes der et fagudtryk? Der hvor to vægge og loft mødes) hvor det kan være svært at skære rigtig uden at folde filten til først. Til gengæld er der en rigtig stor forskel i malerarbejdet efterfølgende, der skal males mindst 3 gange, og jeg synes stadig der er lidt nuanceforskelle! Langt de fleste steder har vi klaret os med 2 gange på grundet filt. Jeg har ikke umiddelbart bemærket nogen forskel i det færdige resultat for de to løsninger hvis man maler til man er tilfreds (3+ gange). Hertil skal selvfølgelig tilægges betydeligt større mængde maling eller fylder.

Mine valg nu: Regulere rum - klart forgrundet filt. Er der mange kanter og kroge overvejer jeg ugrundet, men kun hvis jeg virkelig brænder efter at male.

Også lige et hint: Jeg erhvervede mig en Erwin ProTouch Snap kniv, den indeholder 3 ekstra knækblade som skiftes på et brøkdel af et sekund - den er guld hver til filtning. Der findes sikkert mange andre tilsvarende produkter, men det var lige den jeg faldt over.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også