Sisal i have stue?

Hej folkens,

Vi skal til at renovere vores ”havestue” (bor i rækkehus med meget skrå grund, så havestuen er i niveau med haven, og vi bruger den konstant. Ved indflytning fik vi afvide at der under gulvtæppet lå 10 cm. beton.

Min første tanke var at fjerne gulvtæppet, og derefter lægge trægulv som kan tåle tempratur udsving ovenpå det beton. Men da jeg fjernede gulvtæppet opdagede jeg at der under gulvtæppet ligger kork plader. Samtidig opdagede jeg at gulvet har en lunk/hældning mod midten på 1½-2 cm. Rummet er 3 meter bredt.

Mit spørgsmål er – hvad mener I at jeg skal gøre?

1)      Fjerne kork plader fra beton og bruge selvnivilerede spartel-masse til at udjævne forskellen, og herefter lægge trægulv.

2)      Banke de 10 cm beton op, grave ud, understøbe sokkel og lægge isolering, og støbe beton, herefter trægulv.

3)      Lægge dampspærre og efterfølgende lyddæmpningsunderlag (mod kulde og hårdt gulv) ovenpå ovenpå korkpladerne, og herefter Sisal-tæppe.
Der er fint plads i gulvhøjden til dette og umiddelbart kræver denne løsning mindst arbejde.

4)      Eller noget helt andet? Vi er ikke interesseret i klinker da de er kolde at gå på - selv om sommeren.

Som nævnt er det ”bare” en ”have-stue” og vi vil ikke bruge den om vinteren, hvorfor løsning nr. 3 virker oplagt, men alligevel..... Men hvad mener I?

 


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vælger løsning 3 er der overhovedet ingen grund til dampspærre eller extra isolering, det vil ikke kunne svare sig. Kork isolere mange gange bedre end nutidens tynde isolerings plader. Så bare på med et tykt tæppe. Her ville jeg nok vælge et søgræs tæppe.
....... bruger den konstant/.....vil ikke bruge den om vinteren. >)

Men bortset fra det med korks isoleringsevne er noget sludder. Så er 3-ern uden dampspærre nok det der skal til.
Mest fordi den lim der er anvent til korken sammen med eventuel lak på korken reelt udgør en dampspærre.
Jeg forstår at Sisal-tæpper er med skumbagside og den bør nok være diffusionsåben.

Så er der isolering: Hvorfor det - såfremt "vinterhaven" IKKE bruges om vinteren.

Endvidere. Der er god variation på dine forslag. Som et løbehjul for 3-ern og en Mercedes for 2) >)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også