Ekstra sikkerhed ved indvendig nøgle i låst dør?

Kære alle,

Jeg kunne godt tænke mig at vide om en fordør der er låst indefra, og hvor man lader nøglen sidde i låsen, er mere sikret mod bankehammer og lockpicking udefra, end en dør der er låst indefra, men hvor man IKKE har ladet nøglen sidde i låsen.

På forhånd tak!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er den. Hvis nøglen sidder indvendigt kan låsecylinderen ikke drejes udefra.

MvH,

Bent.
Mange har dog nøgle på indvendig side, for at give tyven mindre flugt veje, hvis han først er kommet ind. Hvilket en dør med nøgle i ikke giver. Har fra en ven(politimand) fået afvide at hvis man evt. har kodelås på terassedør, samt nøgle på indvendigside af yderdør kan disse to ting være nok til at tyven kravler ud af det vindue han er kommet ind af og ikke "gider" tage chancen for at blive fanget i huset. Så det er jo måske en ting man skal have i mente, for oftest smadre tyve vel en rude for derefter at åbne døren eller vinduet gennem hullet.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Ka' de' nu pas,' Peter Vester <) Mon du ikke mener cylinder og/eller vrider.

Og så mener jeg at det er ligegyldigt om der sidder en nøgle i en låst dobbeltcylinder. Den drejer med rundt uanset om du bruger den ordinære nøgle eller div. uautoriseret oplåsningsværktøj. Fra modsatte side. (Naturligvis kan man næsten sige!)
Det skal nævnes at i mit tilfælde bor jeg på fjerde og kun med min fordør som eneste ind/udgang så derfor er det ikke så vigtigt mht råd omkring at komme ind og ud af vinduer.

Men jeg vil sige til Sitting Bull at den lås jeg har forhindrer ydersiden af samme i at dreje rundt når man har låst døren indefra og lader nøglen sidde i.
Om det kan lade sig gøre med skrappe midler at åbne den alligevel tør jeg ikke skulle kunne sige, men pointen var hvorvidt det bliver sværere at dirke eller banke låsen op, og det lader jo til at være tilfældet.
Bent, tusind tak for dit svar!
Både og....

Er der tale om et indbygningsværk (dråbeformet cylindre) og du lader nøgle sidde i på indvendig side, kan den ikke låses op udefra. Ditto, hvis du lader nøglen sidde i udvendigt, kan den ikke låses op indefra.

Er det derimod 1660 cylindre (ovale) eller de gamle runde cylindre, er det fuldstændigt lige meget, så kan der godt låses op fra anden side, selvom der skulle sidde en nøgle i på den modsatte side..

Så svaret må være ja, men det afhænger af låsen i døren.

Og så findes der jo cylindre der er sikret mod opdirkning og banke nøgler.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Sitting Bull, hvis jeg kommer hjem efter min kone og hun har ladet nøglen sidde indvendigt, så kan jeg stå og skråle "Wiillmaaaa!" indtil hun fjerner nøglen, for jeg er ikke i stand til at dreje cylinderen udefra.
Låsetype: Zeiss-IKON (nøglen ligner en Ruko-nøgle).

Bent.
Det var nemlige lige den situation jeg forestillede mig.

Og hvis årsagen til at hun havde ladet nøglen sidde i var at du var kommet for sent hjem fra værtshuset og derfor mente at du kunne sove på fortrappen.
Ville jeg mene at det var uforsvarligt. Samlivsnedbrydende faktisk. >)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis