Klematis - hvilke arter ?

jeg har i min kolonihave, flere forskellige Klematis planter

jeg har ikke haft haven 1 hel sæson endnu, så behøver hjælp til at artsbestemme et par planter

som jeg kan forstå, så er der jo 3 beskærings grupper når der er tale om klematis, så det er derfor vigtigt at vide hvilken plante man har, inden man begynder at beskære

jeg har 2 billeder:

1.

Er denne en "comtesse de bouchaud" ?



2.

er denne en "marie boisselot" ?





her er endnu et billede af den sidste plante:




4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det lader til at dette forum er helt forkert at indsætte plante spørgsmål i ?

1 uge og ingen som har et svar ?
Nå nå - ro på, så kommer tropperne vel.

Mange clematisser ligner  jo hinanden, så det er næsten umuligt at bestemme navnene, så derfor...
Glem alt om beskæring nu, der sker intet ved at springe over.
Bemærk så blomstringstidspunktet, så kan du finde ud af hvilken gruppe de tilhører og du kan beskære næste gang det er tid.

Spørg nu ikke mig om tiderne, jeg har da en del clematisser, men glemmer  altid at beskære dem og de lever  fint alligevel.

Sniffer  
hej Sniffer

jamen det er da skønt at der er et svar klar

jeg har klippet 2 af mine Klematis ned nu, til 20 cm, og det  er ud fra at der ikke var tegn på tidlige skud

som du skriver, så lader jeg dem stå jeg er i tvivl omkring, og kan faktisk se at et par stykker af dem er begyndt og sætte skud

disse planter må tilhøre de tidligt blomstrende arter, så hvis jeg klipper dem nu, så klipper jeg blomsterne væk, og det ville være øv

har et par stykker jeg er i tvivl om, så følger dit råd, og lader dem stå
på den måde kan jeg jo følge udviklingen og skrive ned på hvilket tidspunkt de blomstrer

tak for svaret

 Tilykke med haven

 Har selv prøvet det samme, lavede mig en bog til Clematis, og skrev op, hvornår de forskellige blomstrede.
 Gav dem numre, så jeg kunne huske,næste år, hvilke jeg skulle beskære
 og hvornår.

 Det virker perfekt, og det er en go ide at bekære rettidigt, så
 blomstre de fantastisk

Det kan lade sig gøre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis