sæbebehandlet gulv på udsatte steder?

Hej Vi er paa husjagt, saa vi har ikke rigtigt gulve at laegge endnu - men bare for at vaere godt forberedt :

Jeg eeeelsker saebebehandlede gulve.

Kan man laegge saebebehandlede gulve paa udsatte steder, som i en entré, havestue, eventuelt kökken? Eller bliver det for svaert at holde?

Dedee

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt har jeg kun erfaring med en lille lejlighed, med sæbebehandlet fyrtræsgulv, men jeg vil sige nej, det er ikke svært. Til daglig kan det løbes over med kost, støvsuger eller en fugtig klud på små områder. Det får noget "patina" i det daglige og det er blevet for meget, så skrubber man gulvet igennem igen med sæbeopløsningen. Hvorved man også får udjævnet evt. trykmærker i gulvet.
Jeg foretrækker også fornemmelse af de bare sæbebehandlet gulve fremfor laminat eller klinkgulve.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg sleb og sæbebehandlede mine gulve for nogle år siden - og jeg blev aldrig glad for det. Det fik hvid-pigment sæbe og masser af gange, men alligevel var det meget sart og når jeg holdt fester var jeg altid nervøs for om der blev spildt (ligesom at køkkenet bar tydeligt præg af at det var et udsat sted). Samtidig blev hvidpigmenteringen slidt af når man gik på det, så efter nogle måneder var det tydeligt hvor gulvet havde været mest benyttet.
Jeg har så efterfølgende fået dem slebet af igen og oliebehandlet, og det har været en kæmpe fornøjelse - alt hvad der spildes kan tøres op med køkkenrulle uden det kan ses, og her 3 måneder efter, er der endnu ingen spor af at hvidpigmenteringen skulle være slidt.

Det kan sagtens være mig der ikke har forstået at holde det ordentligt, men jeg var i vært fald ekstremt glad for at komme væk fra sæbebehandlingen.
det skal ikke have hvidpigmentering, det skal behandles med lud inden sæbebehandlingen. Sæbe og lud går i forbindelse med hinanden og lavere en stærkere overflade end hvis det kun er sæbe.

http://www.lyrk.dk
Mange tak for svarene!
Jeg har ogsaa laest lidt videre (med de ekstra links man faar forneden paa siden ), og det lader til at der virkelig er pro og contra for begge dele.... saa er det ikke mere en smagssag?

Saa saa bliver spörgsmaalet snarere....

- hvad er nemmest at göre selv - oliebehandling eller lud/saebebehandling? Isaer naar man ikke er helt ung, og ens ryg er endnu aeldre?

- Kan det göres i etaper (naar man nu har 94 kvadratmeter, kun én person, og kun én ryg)?
Jeg er helt enig med Morten - har tidligere i forskellige boliger haft sæbebehandlede gulve som hurtigt fik et snavset og slidt præg der hvor der var mest trafik.
Har haft et professionelt gulvslibefirma til at slibe og oliebehandle med et meget smukt og holdbart resultat - dog fik jeg lakeret i køkkenet hvor gulvet er særligt udsat.
Jeg mener ikke at en oliebehandling er noget man selv skal give sig i kast med.
Ovenstående snakkes sæbebehandlede gulve - underforstået "sæbebehandlede fyrretræsgulve"

Men fyrretræ er altså temmeligt blødt træ. Og uanset om man sæber, olierer eller lakerer så er de ikke velegnede hvor man vil have "pæne gulve".
Næste alle andre træarter er hårdere. Skal det være lyst så ask eller ahorn.
Uha uha, sikke jeg er en dumrian - jeg burde have sagt fra begyndelsen at det er ask jeg helst vil have. Laver det nu om paa det hele? :-/

Det met at oliebehandle selv er jeg nu ogsaa lidt bange for - jeg gör det af og til med mine teaktraesmöbler, og det er haardt nok... saa tanken om at gaa i gang med naesten hundrede kvadratmeter gulv.... !
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis