Dræn i haven

Hej. Jeg har en meget våd have, som er for enden af en temmelig høj skrænt. Jeg har tænkt mig at grave dræn ned langs det sumpede område. Men Jord er meget leret, så jeg har set at man bør bruge drænrør med en kokos måtte omkring. Sådan et rør er temmelig dyrt, kunne man ikke bare lægge et almindeligt drænrør og så fylde op med stabil grus eller noget andet omkring, eller vil det blive en lige så dyr løsning? Og vil leren måske med tiden omslutte slangen igen? Alternative løsninger modtages også gerne. Hvor køber man i øvrigt disse drænrør billigst? Mvh Donald
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg forstår dit problem er det vand der trækker ud af den højereliggende skrænt, der gør dele af din have våd. Hvis det er korrekt ville jeg vælge at lægge et dræn på tværs tæt ved skel. Derved opnår du formodentlig at have lidt mere fald at arbejde med end hvis du dræner hvor haven ligger lavest. Dræneffekten øges betragteligt, hvis det opgravede ler ikke hældes tilbage, men der i stedet fyldes et ikke pakkende materiale i den opgravede kanal. Det kunne være stabilgrus, ærte/nøddesten eller lignenden. I øvrigt er et alternativ til de kokosindpakkede dræn selv at rulle røret ind i fiberdug.
Læg fiberdug rundt om røret, og i grøften før du fylder med sten, stabilgrus er ikke godt, det pakker tæt, ærte eller nøddesten er fint.

På den måde får du hele grøften til at fungere som dræn, hvis kun røret er pakket ind kan der med tiden trække ler ind og pakke mellen stenene.
Mange tak for de gode svar. Jeg har netop tænkt mig at grave på tværs af skrænten. Er fiberdug godt nok? hvis man læser på Uponor's hjemmeside har de jo netop udviklet det der kokos rør til jord af ler. Man kan også købe dræn med fiberdug men det er jo kun til sandet jord. Vil leren ikke bare trænge igennem det fiberdug man kommer rundt om røret og evt. i grøften?
Hej !
Vi har netop lagt dræn herhjemme, pga. fald ned mod huset.. (Og meget lerholdig jord)

Vi prøvede først med drænrør med dug, men det fungerede ikke ordentligt, så vi lagde blot almindelige drænrør fra
VVS eksperten (kosterr ca 6-700 kr. for 50 meter)

Og vi lagde det i 50-60 cm dybde. Lagt i 2 trailerfulde små dræn sten (ca 10 mm) fra den lokale vognmand.

Søgde også på nettet, men fandt en million forskellige måder at gøre det på... Men blev hjulpet af en nabo, som har lavet
kloakker, og dræn de sidste 40 år...

Og denne løsning har virket super godt hos os... (Og det tager jo kun 1-2 dage at lave

Mvh Thomas

Jeg er lige med på en lytter..

De der drænrør, skal de tilsluttes en faskine eller kloak? Eller hvordan leder de vandet væk?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg har en brønd hvor der allerede er tilsluttet
et dræn.
 Bedst at du starter med at snakke med en der hved noget om sådan et stykke arbejde.Arbejdet vil afhænge af skræningens højde og vandmængde.
 Jeg vill ikke bøvle med dræn,men lave an faskine hele vejen langs med skrænten.Om det skal være færdigkøbte eller grus/sten er en smagssag.
 Ved sten/grus skal der dækkes af med fiberdug.
 Da hele grunden nok er leret,kan det måske blive svært at få  vandet afledt vha faskiner,uden at det blver halv dyrt.
 Hva' med at lave et sumpbed eller en havedam?
 Jeg mener,Alt om Haven har haft en artikel om dette.

 Hilsen
 træhusbyggeren
Hej Thomas, har du mulighed for ligge nogle billeder op? Jeg står i samme situation! og mangler lidt råd og vejledning. Tilsluttede du drænet til evt eksisterende dræn langs huset? og skulle der søges om dette til kommunen?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis