Lægningsmønster gulvvarmeslanger

Jeg er ved at bygge en garage på 100 m2 som er fuldt isoleret, det bygges i forlængelse af nuværende fyrrum/værksted som også er isoleret efter alle kunstens regler. Jeg skal nu snart til at støbe gulv, og skal bare lige have lagt varmeslangerne først. Hvor mange kredse og hvilket mønster skal jeg bruge. Se vedhæftede tegning over hvordan det er ud. Håber der er nogle der kan hjælpe mig videre :-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.xl-byg.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fxlbyg%2f0_XLByg%2fByggecenter%2fraadgivningsfoldere%2fgulvvarme_xl_byg.pdf
Det var godt nok en stor garage - du må have mange biler.
Vil mene du skal bruge 3 strenge da man siger 30-40 m2 per 120 meter gulvarme slange. Går ikke udfra du skal have varme på hele tiden samt gå med stræmpefødder derude, så mønstret af slangerne er ikke så vigtigt, da det vel kun er for at kunne varme garagen op lejlighedvis. Jeg ville lave en skitse med mål på og på en hensigtsmæssig måde fordele slangerne rundt så der er 25-30 cm imellem dem.
Tak skal I begge have. Det var super hjælp.
Ellers kan du jo kloges lidt af den her...

http://www.uponor.dk/~/media/Files/Uponor/Denmark/Underfloor_Heating/Handbooks/Uponor_Projekthndbog_Gulvvarme%200608.pdf
I så stor garage vil du måske overveje at lave en opdeling senere, så sørg for at dokumentere hvor du lægger dine slanger(af hensyn til skillevægge) , og hav en evt opdeling med i planen fra starten, så du deler kredsene efter det. Hvis det alligevel skal på en blandesløjfe er 4-5 kredse ikke meget dyrere end 3-4 kredse.
Annonce
Tænk dig rigtig grundigt om, hvor du evt. skal have lifte ind. De skal sættes fast med ekspansionsbolte, der går langt ned i betonen og kan dermed ramme din gulvvarme. Faktisk bør du lave en målfast tegning, målt ud fra et fixpunkt, så du altid kan måle dig frem til, hvor slangerne ligger. Det vil være intet mindre end forbandet at bore ned i en slange!

Det bliver en misundelsesværdig garage! Husk at lægge klinker som belægning!

Med venlig hilsen
ktm

 

Mht. lift, så er der taget højde for det, der er indkøbt en 1 søjle lift.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis