Understøbning af sokkel/fundament - komplet guide savnes

Jeg skal til at grave min kælder ud, da der skal lægges isolering/gulvvarme i.

Murmester villa fra 1939. 110m2 kælder, 7 rum, tager et rum ad gangen.

Ler jord. 10 cm leca, 30 cm flamingo, radon beskyttelse, 10 cm beton gulv med rionet og gulvarmepex.

Sokkel stopper selvfølgelig 10 cm under nuværende betongulv, dvs. der skal understøbes 30cm ned.

Ved godt at der er mange indlæg herinde (har læst dem alle), men savner en fyldestgørende trin-for-trin vejledning med alt.

Ligenu har jeg fjernet alt gulv, samt gravet 6 huller ned til sokkel niveau (ca. 1 meter bredde, med 1 meter imellem hvert hul, se tegning), men mangler en vejledning før jeg tør gå videre.

Hvordan fortsætter jeg:

1:
Kan jeg grave hul 1, 5, 9 ud først, understøbe og dernæst 3, 7, 11, understøbe og til sidst grave 2,4,6,8,10,12 ud på en gang og understøbe det til sidst (se vedhæftede tegning)?

2:
Skal hele fundamentet understøttes? eller kan man "nøjes" halvdelen af hullerne?

3:
Hvordan understøber man: Skal jeg grave længere ned i understøbingen end nederste niveau (30cm under sokkel)?
Og hvis ja hvor meget ekstra?

4:
Hvilken beton skal jeg bruge til understøbningen? Hurtig tørrende (Portland Rapid)?
Hvilket blandingsforhold (cement, grus, vand)?
Skal der sten i?

5:
Beton understøbningen skal slutte ca. 4cm under sokkel, som bliver renset godt af med vand, og så skal der ekspanderende beton i mellemrum, men hvor lang tid efter understøbningen, kan jeg gå i gang med dette?
Og hvordan får jeg bedst placeret det ekspanderende beton? (bankes ind med lægte?)
Og hvad er blandingsforholdet på dette?

6.
Skal betonen rystes, stampes, så den falder på plads, og er fri for lufthuller, eller skal den være så tyk som muligt?

7.
Hvordan laver man bedst forskalning/støbeform?
Havde tænkt på en plade til op over nuværende sokkel (så den kan presses ind mod væggen), med en slidske 4 cm ned i midten, så man kan få betonen ind og tjekke at den ikke går helt op til underside af sokkel.
Eller skal man lave formen lidt bredere end nuværende sokkel, så man hælder betonen i oppefra?

Jeg havde tænkt mig følgende:

Dag 1: Udgrav hul 1,5,9, til helt ind under sokkel bredde, afrens sokkel og understøb indtil 4 cm under sokkel.

Dag 2: Fyld sidste 4 cm med ekspanderende beton.

Dag 3: Udgrav hul 3,7,11 og understøb indtil 4 cm under sokkel.

Dag 4: Fyld sidste 4 cm med ekspanderende beton.

Dag 5: Udgrav resterende 6 huller og understøb.

Dag 6: Udfyld sidste 4 cm med ekspanderende beton i restende 6 huller.

Dag 7: Udgrav midten af rummet til 30 cm under gammel sokkel og begynd med at opbygge gulvet.

Er det lige kvikt nok?

Skal jeg tage det i flere etaper?

Skal tørretiden være længere imellem udgravningerne?

Må jeg godt starte med at grave et hjørne ud?

Savner en guide, der fortæller præcis hvordan der skal gøres i detaljer, inkl. arbejdsgang, blandingsforhold, nyttige tips osv. så man ikke gør noget forkert.

Udfra antal af emner omkring dette, tror jeg at der er flere som kunne bruge dette, og jeg har fundet flere forskellige svar på mine spørgsmål.

F.eks. nogle skriver, at man kun må grave 50cm ud ad gangen, imens andre 1 meter.

Nogle siger kun at man kun må grave et hul ad gangen, andre 2-3 meter imellem hvert hul.

Nogle påstår at betonen skal hærde 28 dage inden man kan grave de resterende huller ud?

Håber på god respons fra en kyndig, som har været møllen igennem uden at huset brasede sammen.

 PFT.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu du siger du har gravet gulvet ud, mener du så at du har fjernet det gamle lag beton? ca. 10cm? men endnu ikke fjernet noget jord? , Jeg går selv med overvejelser om at ordne min kælder og har samme bekymringer..

Jeg er blevet fortalt af en murer arbejdsmandm, som har gjort det hos sig selv, at han fjernede alt gammel beton gulv, fjernede alt sand, undtagen indtil en meter fra ydermuren og ind, derefter tog han så et felt af gangen på ca. 1m og understøttede, hvor han fjernede jorden, smed blanding indunder og til sidst bankede en regel ind hvor du vist vil bruge ekspanderende beton, så han har nok smidt noget beton ind og derefter banket en regel ind og til sidst fyldt ud med beton, dette måde gjorde han så hele vejen rundt med ca. 2-3 meters mellemrum imellem hvert "felt"..

Be Smart - Not Stupid..

Lyst - Ja 10 cm betongulv/sten er fjernet. Dog har jeg allerede gravet 6 huller ud (dog kun ned til hvor sokkel slutter).
Jeg har sådan nogenlunde styr på arbejdsgangen i det. Dog ville jeg gerne høre fra en kyndig præcis hvordan det skal gøres inden jeg går videre.

Dvs. ikke noget med nok eller måske, men præcis.

1: Grav her, præcis sådan her. Brug dette værktøj, husk dette.
2: Vent X antal dage før du går videre. Husk at gøre dette.
3: Gør nu sådan, vigtigt at det bliver gjort på denne måde.
4: Osv. osv.

Jeg har vedlagt ny tegning af hvordan jeg forestiller mig at der skal graves ud/støbes i tværsnit af væggen/gulvet. Er dette korrekt forstået?

 PFT.

Hej AdamH

Jeg kan forstå at du har det teoretiske planlægningsmæssige på plads. Ligesom det personlige mod ikke fejler noget. >)

Men det synes også at være det eneste!

For det alderførste: Hvorfor laver du det indefra. Hvad med omfangsdræn og efterisolering. Bliver kældervæggen tæt efterfølgende. Er der styr på grundvandsspejl og nedsivnende overfladevand.???

Dernæst: Hvis du aldrig har blandet en eneste børfuld beton er det ikke sagen at starte med en understøbning af et fundfament fra 30-erne.

Det er sandsynligt at dit projekt går godt. Men risikoen for at det ikke gør er absolut til stede. Prisen for en sætningsskade kan blive høj. Har du forsikringerne på plads?

Jeg mener ikke at den type arbejde er GDS-arbejde. Men hvis det er så find en lokal muremester der har lidt rutine i den type arbejder. Og betal dig til noget vejledning.

Hvad med om du startede med at renoverer skorstenspiben. Der er risikoen for følgeskader og økonomisk ruin væsentligt mindre. >)


Hvor dybt har du gravet dine huller under eks. Fundament ?

Gammel tråd - svar slettet!


 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis