Mondeo 2.0, 97 ABS/antispind lyser

Nu driller den gamle møgspand igen. I løbet af vinteren er ABS- samt antispindslampe begyndt at lyse. Det pudsige er at ABS´en virker fint, det er kun antispind der ikke virker. Har fået læst fejl ud, som siger defekt kreds VF og VB. Hvordan kan ABS´en virke hvis der er fejl på to følere? Mekkeren vidste ikke lige uden at skulle måle noget mere. Nogen forslag herinde?? Evt. defekt ABS modul??
Nu driller den gamle møgspand igen. I løbet af... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har målt alle fire følere, de ligger på 1,1 alle fire. Men har godt nok ikke nærstuderet følerne. Måske det også kan være ABS kransen. Det skal i værd fald tjekkes.

Jeg har jo også en bedre halvdel, som kører i bilen. Så om den har kørt igennem et eller andet, det er absolut muligt.

Det bliver undersøgt nærmere.
Med 1,1 kohm er dine følere ok - tandkransen kan være fyldt med skidt, men så længe det ikke er et magnetisk materiale skulle det ikke betyde noget. Det fungere lidt ligesom en diodelygte på en cykel (dem der, uden batteri), hver gang føleren passerer en tak på tandkransen induceres en svag strøm som registreres af ABS styringen som kan regner ud, hvor hurtigt hjulet drejer rundt. Ved nedbremsning måler ABSén på hjulhastighederne, og drejer et hjul 20% langsommere end de andre, lukkes der af for bremsevæsken til hjulet. På samme måde kan regneenheden bestemme om hjulene spinner, hvor den så bare lukker af for gassen.

Prøv og tjekke om afstanden mellem føleren og tandkransen er korrekt (2-3mm)

Jeg har nu tjekket tandkransene og følerne, uden at finde synlige fejl på dem.
Jeg hælder efterhånden mere og mere til at det er selve styringen der er stået af. Det er åbenbart set før på sådan en mondeo, dog uden at være et generelt problem på denne.
Men man kan jo være uheldig
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis