Understøbning af fundament/sokkel i kælder - Mangler guide

Jeg skal til at grave min kælder ud, da der skal lægges isolering/gulvvarme i. Murmester villa fra 1939. 110m2 kælder, 7 rum, tager et rum ad gangen. Ler jord. 10 cm leca, 30 cm flamingo, radon beskyttelse, 10 cm beton gulv med rionet og gulvarmepex. Sokkel stopper selvfølgelig 10 cm under nuværende betongulv, dvs. der skal understøbes 30cm ned. Ved godt at der er mange indlæg herinde (har læst dem alle), men savner en fyldestgørende trin-for-trin vejledning med alt. Ligenu har jeg fjernet alt gulv, samt gravet 6 huller ned til sokkel niveau (ca. 1 meter bredde, med 1 meter imellem hvert hul, se tegning), men mangler en vejledning før jeg tør gå videre. Hvordan fortsætter jeg: 1: Kan jeg grave hul 1, 5, 9 ud først, understøbe og dernæst 3, 7, 11, understøbe og til sidst grave 2,4,6,8,10,12 ud på en gang og understøbe det til sidst (se vedhæftede tegning)? 2: Skal hele fundamentet understøttes? eller kan man "nøjes" halvdelen af hullerne? 3: Hvordan understøber man: Skal jeg grave længere ned i understøbingen end nederste niveau (30cm under sokkel)? Og hvis ja hvor meget ekstra? 4: Hvilken beton skal jeg bruge til understøbningen? Hurtig tørrende (Portland Rapid)? Hvilket blandingsforhold (cement, grus, vand)? Skal der sten i? 5: Beton understøbningen skal slutte ca. 4cm under sokkel, som bliver renset godt af med vand, og så skal der ekspanderende beton i mellemrum, men hvor lang tid efter understøbningen, kan jeg gå i gang med dette? Og hvordan får jeg bedst placeret det ekspanderende beton? (bankes ind med lægte?) Og hvad er blandingsforholdet på dette? 6. Skal betonen rystes, stampes, så den falder på plads, og er fri for lufthuller, eller skal den være så tyk som muligt? 7. Hvordan laver man bedst forskalning/støbeform? Havde tænkt på en plade til op over nuværende sokkel (så den kan presses ind mod væggen), med en slidske 4 cm ned i midten, så man kan få betonen ind og tjekke at den ikke går helt op til underside af sokkel. Eller skal man lave formen lidt bredere end nuværende sokkel, så man hælder betonen i oppefra? Jeg havde tænkt mig følgende: Dag 1: Udgrav hul 1,5,9, til helt ind under sokkel bredde, afrens sokkel og understøb indtil 4 cm under sokkel. Dag 2: Fyld sidste 4 cm med ekspanderende beton. Dag 3: Udgrav hul 3,7,11 og understøb indtil 4 cm under sokkel. Dag 4: Fyld sidste 4 cm med ekspanderende beton. Dag 5: Udgrav resterende 6 huller og understøb. Dag 6: Udfyld sidste 4 cm med ekspanderende beton i restende 6 huller. Dag 7: Udgrav midten af rummet til 30 cm under gammel sokkel og begynd med at opbygge gulvet. Er det lige kvikt nok? Skal jeg tage det i flere etaper? Skal tørretiden være længere imellem udgravningerne? Må jeg godt starte med at grave et hjørne ud? Savner en guide, der fortæller præcis hvordan der skal gøres i detaljer, inkl. arbejdsgang, blandingsforhold, nyttige tips osv. så man ikke gør noget forkert. Udfra antal af emner omkring dette, tror jeg at der er flere som kunne bruge dette, og jeg har fundet flere forskellige svar på mine spørgsmål. F.eks. nogle skriver, at man kun må grave 50cm ud ad gangen, imens andre 1 meter. Nogle siger kun at man kun må grave et hul ad gangen, andre 2-3 meter imellem hvert hul. Nogle påstår at betonen skal hærde 28 dage inden man kan grave de resterende huller ud? Håber på god respons fra en kyndig, som har været møllen igennem uden at huset brasede sammen.

 PFT.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal holde tungen meget meget lige i munden nu, du er gået i gang med noget som i værste fald får dit hus til at styrte sammen.

jeg vil råde dig til at hyre en proffesionel til at hjælpe dig med et hul eller 2, eller i det mindste til et møde hvor i går alle tingene igennem sammen, så du får 112% styr på det gu har kastet dig ud i.

ellers er du velkommen til at smide en pb, så kan jeg godt forklare hvordan du skal gøre, men det er alt for omfattende til at jeg vil skrive det, så kan du lave en kompletguide når du er færdig med projektet
Din tidsplan er meget optimistisk.
Jeg kan se at du er opmærksom på farerne ved at grave ud, så jeg vil nøjes med at fortælle om betonen.

Betonen blandes af 7 dele 16 mm. støbemix til 1 del cement (styrke 52,5 eller rapid) og ca ½ del vand (afhænger af hvor vådt gruset er)
Betonen stampes med en lægte for at komprimere.

Regn med 1 uge mellem støbningerne, den hærdetid man normalt regner med er ved 20 gr. ved 5 gr. er den ca 3 gange så lang, det er en fordel at bruge varmt vand til blandingen og dække med isolering.
Rapidcement hærder væsentlig hurtigere end normal cement, men er også dyrere.



#JR-Anlæg - ved det. Men det skal laves, og der er ikke $ til at betale sig fra det.
Dog haster det ikke, så jeg har tid nok til at tage det et skridt ad gangen.

#akselj - Tænkete jeg nok omkring tidsplan, men synes bare at jeg havde læst, at man kunne gå videre dagen efter støbning. Men det er derfor jeg spørger. Vil hellere vente en ekstra dag imellem hærdningen.
Hvad er 16mm støbemix? Noget jeg køber en trailerfuld af hos den lokale grusgrav?
Jeg synes ikke at prisforskellen forskellen imellem rapid og almindelig cement var så slem, så hvis rapid korter hærdetiden væsentligt ned, er det at foretrække.

Tegning over rummet inkl. huller er vedhæftet tidligere duplikat indlæg.

Tak for svar.

 PFT.

Jeg skal til at grave min kælder ud, da der skal lægges isolering/gulvvarme i.

Murmester villa fra 1939. 110m2 kælder, 7 rum, tager et rum ad gangen.

Ler jord. 10 cm leca, 30 cm flamingo, radon beskyttelse, 10 cm beton gulv med rionet og gulvarmepex.

Sokkel stopper selvfølgelig 10 cm under nuværende betongulv, dvs. der skal understøbes 30cm ned.

Ved godt at der er mange indlæg herinde (har læst dem alle), men savner en fyldestgørende trin-for-trin vejledning med alt.

Ligenu har jeg fjernet alt gulv, samt gravet 6 huller ned til sokkel niveau (ca. 1 meter bredde, med 1 meter imellem hvert hul, se tegning), men mangler en vejledning før jeg tør gå videre.

Hvordan fortsætter jeg:

1:
Kan jeg grave hul 1, 5, 9 ud først, understøbe og dernæst 3, 7, 11, understøbe og til sidst grave 2,4,6,8,10,12 ud på en gang og understøbe det til sidst (se vedhæftede tegning)?

2:
Skal hele fundamentet understøttes? eller kan man "nøjes" halvdelen af hullerne?

3:
Hvordan understøber man: Skal jeg grave længere ned i understøbingen end nederste niveau (30cm under sokkel)?
Og hvis ja hvor meget ekstra?

4:
Hvilken beton skal jeg bruge til understøbningen? Hurtig tørrende (Portland Rapid)?
Hvilket blandingsforhold (cement, grus, vand)?
Skal der sten i?

5:
Beton understøbningen skal slutte ca. 4cm under sokkel, som bliver renset godt af med vand, og så skal der ekspanderende beton i mellemrum, men hvor lang tid efter understøbningen, kan jeg gå i gang med dette?
Og hvordan får jeg bedst placeret det ekspanderende beton? (bankes ind med lægte?)
Og hvad er blandingsforholdet på dette?

6.
Skal betonen rystes, stampes, så den falder på plads, og er fri for lufthuller, eller skal den være så tyk som muligt?

7.
Hvordan laver man bedst forskalning/støbeform?
Havde tænkt på en plade til op over nuværende sokkel (så den kan presses ind mod væggen), med en slidske 4 cm ned i midten, så man kan få betonen ind og tjekke at den ikke går helt op til underside af sokkel.
Eller skal man lave formen lidt bredere end nuværende sokkel, så man hælder betonen i oppefra?

Jeg havde tænkt mig følgende:

Dag 1: Udgrav hul 1,5,9, til helt ind under sokkel bredde, afrens sokkel og understøb indtil 4 cm under sokkel.

Dag 2: Fyld sidste 4 cm med ekspanderende beton.

Dag 3: Udgrav hul 3,7,11 og understøb indtil 4 cm under sokkel.

Dag 4: Fyld sidste 4 cm med ekspanderende beton.

Dag 5: Udgrav resterende 6 huller og understøb.

Dag 6: Udfyld sidste 4 cm med ekspanderende beton i restende 6 huller.

Dag 7: Udgrav midten af rummet til 30 cm under gammel sokkel og begynd med at opbygge gulvet.

Er det lige kvikt nok?

Skal jeg tage det i flere etaper?

Skal tørretiden være længere imellem udgravningerne?

Må jeg godt starte med at grave et hjørne ud?

Savner en guide, der fortæller præcis hvordan der skal gøres i detaljer, inkl. arbejdsgang, blandingsforhold, nyttige tips osv. så man ikke gør noget forkert.

Udfra antal af emner omkring dette, tror jeg at der er flere som kunne bruge dette, og jeg har fundet flere forskellige svar på mine spørgsmål.

F.eks. nogle skriver, at man kun må grave 50cm ud ad gangen, imens andre 1 meter.

Nogle siger kun at man kun må grave et hul ad gangen, andre 2-3 meter imellem hvert hul.

Nogle påstår at betonen skal hærde 28 dage inden man kan grave de resterende huller ud?

Håber på god respons fra en kyndig, som har været møllen igennem uden at huset brasede sammen.

 PFT.

Hvis du ikke ved hvad 16 mm støbemix er har du en lang vej foran dig.
Prøv Google før du spørger.

Da du også skal bruge støbemix til gulvet skal du have en vognmand til at levere et læs, du kan købe det i big-bag, men det koster ca. 3 gange så meget som hvis du får det tippet af.

Nogle leverandører kan levere en "beton pakke" http://www.tiplevering.dk/produkter/beton det er muligvis billigere end hvis du selv køber.
Annonce
Hej Adam, spændende projekt, skal selv igang med et tilsvarende, dog kun halvdelen af kælderen dvs ca45m2. Så jeg har også læst samtlige indlæg herinde.

Har fået en pris fra en entreprenør dk 350.000 inklusiv moms for at lave de steps du har beskrevet, rummet står derefter råt når han er færdig med gulvvarme og omfangsdræn. De skillinger har jeg ikke, så må selv smøge ærmerne op, men jeg kommer nok til at acceptere at jeg må betale mig fra understøbningen det tør jeg ikke, bor i et byggeforeningshus med 3 etager så der er tryk på ovenfra.

Du må meget gerne sende billeder undervejs [email protected]

Ser frem til status på dit projekt.

Mvh Klaus.

Hej Klaus, 

hvem brugte du til at rådgive dig og var/er du godt tilfreds med dem?

Mvh Henrik


På forhånd tak.
Ud over det nævnte skal du have blik for steder hvor der kan være særlig belastning af soklen. F.eks. hvis du har indgang til kælder udefra, eller ved bredde kældervinduer.
Vær også opmærksom på hvor meget du graver ud i hjørnerne. Det kan være kritisk når der understøbes indefra.
Hvis der er sætningsrevner i kældermuren bør du også tage det med i betragtning når du vælger udgravnings faser.
Vurder også betydning af udvendig tryk på mur, specielt ved lange væge, og hvis undergrunden 'arbejder' (sand, ler, kridt?). Overvej evt. at give soklen ekstra bredde i bunden.
Start langsom/forsigt. Accepter det tager tid. Hellere et par faser og uger mere end en sætningsrevne - eller det der er værre.
God fornøjelse.

 

Virkelig nysgerrig efter at høre hvordan det her projekt endte?

Hvor lang tid tog det? var det "lad-sig-gørligt" eller måtte der tilkaldes prof hjælp?

Det er en meget gammel tråd, og AdamH hart ikke haft andre indlæg siden. Så enten lykkedes det, eller også lykkedes det ikke,    jeg håber da ikke han ligger under ruinerne endnu.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis