Hjælp til valg af puds/mørtel

Nu har vi snart boet et års tid på vores gård fra 1880, og så begynder det jo at gå op for os, at sådan nogle gamle bygninger skal vedligeholdes ;-) Pt er der 3 synlige skader på det udendørs murværk. En på stalden, en på stuehuset og en på maskinhuset. Jeg er i tvivl om hvilken slags mørtel eller puds jeg skal bruge for at få et holdbart resultat. Stuehusets skade er en revne – muligvis en sætningsskade? Hvad skal jeg bruge reparere dette? Huset er malet med Cempexo, og jeg regner med at kradse alt løst af med en stålbørste, fugte grundigt og påføre pudsen/mørtlen – men hvilken? Lidt værre ser det ud på stalden: Jeg regner dog med at fremgangsmåden er ca den samme som ved stuehuset, til trods for at skaderne er lidt dybere. Helt slemt er det på maskinhuset: Det er en gammel sætningsskade. Det er blevet noget værre i de storme vi havde i december og januar, men i det mindste mistede vi kun to tagplader på en ladebygning – foruden dette! Forsikringen har afvist at betale, og jeg vil forsøge at reparer detså godt som muligt – vel vidende, at det aldrig vil blive helt godt. Alternativet til en større renovering vil være nedrivning, og pt har vi brug for pladsen. Jeg tænker på at skære nogle vandrette riller med vinklesliber, og så indmure noget armeringsstål, for derefter at pudse det op igen. Hvilken mørtel bruger man til det, og er der andre tips og idéer til en fornuftig løsning – foruden at rive det ned og bygge det op igen? Muren er dobbelt – dvs. på indersiden er der et lag Leca-blokke, der i øvrigt også er revnet. Jeg håber på et par gode råd – synes der er så utroligt mange forskellige slags mørtler at vælge mellem, og der er sikkert et eller andet produkt eller 2 som man normalt anvender til denne type opgaver!? Mvh. og på forhånd tak Andreas
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
PS: Har nu forsøgt at layput'e indlægget 3 gange uden held - I må finde jer i opsætningen :-(
Det er er lidt svært at bedømme ud fra de 2 første billeder hvilken mørtel du skal reparere med. Er det pudset, vandskuret eller andet? Med hensyn til sætningsskaden så ville jeg fjerne den beskadigede del af muren og lave fortanding så du kan mure hjørnet sammen i forbandt. Hvis det er helt umuligt at skille ad kan indslagsbindere være et godt alternativ for at få det til at hænge sammen. Prøv også at lægge noget armering i fugerne, gerne nogle stykker nede ved soklen også. Mvh. Carsten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det lyder som en god idé at mure nogle sten i forbandt på hjørnet, men jeg tror det bliver vanskeligt at gøre ordentligt. Muren er nemlig delvist muret med natursten så vidt jeg kan se :-(
Idéen med armering i fugerne, også for neden er god - den vil jeg tage til efterretning.
Skal lige have googlet "indslagsbindere", for jeg tror netop den bliver svær at skille ad.

Mht. stuehuset, så aner jeg ikke om det er pudset eller vandskuret. Umiddelbart synes jeg der er et tyndt lag puds på stenene - således man kan se konturerne af fugerne, hvis man kigger godt efter. Så bedste gæt er at det er pudset, men min manglende fagkundskab kommer mig til kort her :-/

Mvh. Andreas
Hvis du kan se konturerne på stenene er det vandskuret. Spørg efter en færdig tyndpudsmørtel til udvendig vandskuring på din lokale trælast. Den kan dog ikke udfylde dybe revner så dertil kan du benytte opmuringsmørtel som du også skal bruge på maskinhuset. Inslagsbindere er en murbinder med gevind i enden og er beregnet til at banke i en rawplug. Du kan f.eks. bruge dem hvis til at binde muren sammen hvor du ikke kan lave forbandt altså i en lodret fuge. Mvh. Carsten
Det er ret tynd mørtel - lige et billede, hvis det kan afgøre sagen helt?


Nu er jeg ved at være klar på opgaven - tyndpudsemørtel og opmuringsmørtel :-) Dertil indslagsbindere og eller noget armeret stål.
Det skal lige blive lidt mere sommerligt uderfor, men så ser jeg frem til at få det ordnet :-)
Takker for svarene hidtil :-)
Mvh. Andreas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nå. Linket virker ikke helt efter hensigten. Gå ind under produkter og så fugearmering.
Uden at klåge mig for meget på murværk så tror jeg at den skade på laden ikke er sætninger, men ustabilitet for vindpåvirkning.

Kan det mon passe at det blot er en skalmur og at der er en bærende trækonstruktion? Og at der måske mangler noget afstivning, afsvertning, eller vindkryds?

Gætter jeg på! >)
Skrevet af Sitting Bull på 04 mar 2012 12:06
Uden at klåge mig for meget på murværk så tror jeg at den skade på laden ikke er sætninger, men ustabilitet for vindpåvirkning.

Kan det mon passe at det blot er en skalmur og at der er en bærende trækonstruktion? Og at der måske mangler noget afstivning, afsvertning, eller vindkryds?

Gætter jeg på! >)
Jeg tror det er rigtig godt gættet!
Maskinhuset har jf tidligere ejere fået ny tagkonstruktion for et par år siden, og før var det ikke revnet.
Der er rigtignok en trækonstruktion indenfor - ved revnen går en tyk stolpe op, og på den er der en overligger over til hjørnet ved siden af porten.
Revnen var der da vi flyttede ind, men blev temmeligt meget værre ved de kraftige storme i december og januar.

Har du et bud på, hvordan man laver passende afstivning?

Mvh. Andreas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også