Ny samlebrønd

Hej allesammen Jeg er lidt vildrede om jeg skal investere i en ny kloakbrønd. Den nuværende fra 1978 er slidt og noget af belægningen i bunden er væk. Er blevet anbefalet at få den skiftet med en ny plastikbrønd. Men har også hørt at man kan spare udskiftningen ved at sætte et flækket pvc rør i renden, som erstatning for den ødelagte rende!!?? Hvad er jeres evt erfaringer?? Det skal siges at brønddækslet ligger under belægningen i min indkørsel, og vil selvfølgelig gerne, undgå at skulle tage stenen op igen! På forhånd tak
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke bare hugge det dårlige beton væk, og så mure det op igen, brug evt noget beton-binder, så det kommer til sidde ortenlig fast.
Hvis du flækker et rør, og ligger i bunden, risikere du der bliver en kant, så får du hurtig en forstoppelse.
mvh jens
Hej Jens

Tak, for dit svar. Det råd har jeg også fået, men har fået af vide at det ikke er en holdbar løsning i længden, men syns det er lidt svært at blive klog, hva der er bedst. Har ingen forstand på det.!, Vil jo gerne undgå at skulle i min kloak igen foreløbig, nu når den ligger under belægningen i indkørslen.

Mvh John
Dine kloak rør er det plast eller beton?
Hvis du får alt det dårlige beton hugget væk, og bruger den rigtige binder, og evt hærder.Så vil jeg ikke mene, det er urealistisk at det holder mindst 20 år.
Men det er vigtigt at betonen får lov at hærde op, inde kloaken tages i brug igen.
Hvis du bruger de rigtige tilsætninger til betonen, så skal det vel tørre i omkring 8 timer.

Det der tit går galt, er hvis man bruger alm beton, og det tages for hurtig i brug, så udvaskes cementen, og man får en porøs beton.

Har du plastrør, kunne en ny plastbrønd, være en god og holdbar løsning.

mvh jens
Hej Jens.

Ja, alle rørene der går til brønden er pvc. Har overhovedet ingen forstand på beton, brønde osv. Så hvis jeg skal have den repareret, ender det nok alligevel med at jeg skal have en professionelle til det alligevel...
Enig med je_ns.

Før man begyndte at præfabrikerer brøndbunde af beton blev alle kloakbrønde lavet på stedet.

Altså ved "opmuring" af bundløb og banketter af beton/mørtel. Lidt af et speciale i en dyb 1 meter brønd.

Som det siges skal tilgangsledningerne afproppes medens arbejdet pågår. Dernæst tilbundsgående afrensning med f.eks. højtryksspuling. Dårligt materiale borthugges. Ny beton/mørtes af rette kvalitet "henmures" Og den færdige overflade skal være glat - SOM GLAS.

Problemet bliver nok at få nogen til at gøre det. Personligt villle jeg betakke mig for at ligge med snotten nede i en sådan brønd en hel ½ dag. >)
Annonce
Jeg er også kun amatør murer. Så jeg ville nok bare udskifte med en ny PVC brønd, hvis det var mig.
Jeg er også kun amatør murer. Så jeg ville nok bare udskifte med en ny PVC brønd, hvis det var mig.
det er ikke så vanskeligt at lave en ny bund i beton, det er beskrevet fint ovenfor. men lige for en god ordens skyld så er det en aut kloakmester du skal ha til at lave det.

Tak, for jeres input.. Men er ikke sikker at jeg har fundet af hvad jeg gør. Uanset hvad tror jeg ikke jeg selv tør rode med at reparere den... Har fået et tilbud på udskiftning af brønden som lyder på 6200 + moms.. Er det ok tilbud....
Det er fuldstændig pip at skifte den brønd - sålænge den virker nogenlunde efter hensigten!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis