Hvilken håndsav til kløvning

Hvilken sav er bedste til kløvsavning i hårdt træ?

"If you need a machine today and don't buy it,

tomorrow you will have paid for it and not have it."

- Henry Ford 1938
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg uddyber lige:

Jeg skal omsave nogle 3" kirsebærtræsbjælker, der er 3x7 tommer i 2,5 meters længde. Det er møbeltørt træ, hvor jeg skal lave nogle 1x6 tommes brædder ud af. Min båndsav kan kun klare 20 cm, og selv med den største klinge min rundsav kan tage, så kan et snit på hver side kun lige komme op på 22 cm, så der mangler en 8 centimeters penge i mindten.

Derfor forslår en kombi fukssvans fra Bahco ikke. Jeg ville gerne finde en håndsav til træ på 4-5 tpi, men de der har den tanding, er kun til gips.

Overvejer at tage er groft buesavblad til tørt træ, og lave en rammesav, med klingen vinkelret på rammen, ud af noget egetræ - ville det fungere?

Overvejede i en svag stund bare at gøre det med motorsaven, men det er sgu alligevel for uraffineret.

Årerne løber desværre ikke parallelt med brædderne, så flækning er heller ikke muligt.

Hvis der er nogen der har en god sav de vil af med, eller en idé der er bedre end min, så ville det blive påskønnet.

"If you need a machine today and don't buy it,

tomorrow you will have paid for it and not have it."

- Henry Ford 1938
Tjaeee har du overvejet at få det savet op på et lille savværk?
De har grejet....

Hvis du skal igang med at købe og bygge så ender besparelsen i indkøb af grej du sikkert kun skal bruge denne ene gang....

MVH Njord

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også