Gulvvarme problem

Hej Jeg har lavet gulvvarme, i et rum på 25m2, ved at tage fremløb og retur fra den gamle radiator og tilsluttet følgende minishunt: http://www.vvs-grossisten.dk/index/sas-g-v-1-kreds-max-2bar-p44672 Problemet er nu at når jeg skruer op for shunten, bliver alle efterfølgende radiatorer på strengen kolde. Mit hus har 1-strengssystem. Håber der er nogen af jer der har en ide om hvad der går galt?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når man laver et et-strengsanlæg er det vigtigt at radiatorene er dimninsionereti forhold til hinanden korrekt på følgende måde:

Den første radiator på strengen SKAl være den mindste radiator. Radiator nr. 2 på strengen skal være lidt størrer end den første. radiator nr 3 skal på strengen skal være lidt størrer end radiator nr 2 og så fremdeles.

Grunden til dette er at fordi centralvarme vandet afkøles i radiatoren vil den første radiator på strengen få lidt varmere centralvarme vand end nr 2 osv.

Lad os for eksemplets skyld antage at du kører ud med en fremløbstemperatur på 65 grader så kan det beskrives sådan her.

1. Radiator nr 1 afkøler centralvarme vandet (65 grader) med 5 grader til 60 grader.
2. Radiator nr 2 afkøler centralvarme vandet (60 grader) med 5 grader til 55 grader.
3. Radiator nr 3 afkøler centralvarme vandet (55 grader) med 5 grader til 50 grader osv.

Derfor er det vigtigt at radiatorene er dimninsioneret korrekt som før beskrevet.

Det du har gjort er at du har øget en radiator i dit anlæg fra f.eks 1,5 m2 til 25 m2 (gulvvarmen) og derud over har du øget tryk faldet i dit anlæg betydeligt og derfor kommer det du har lavet aldrig til at virke :o(

Det du bliver nødt til er at trække nye rør fra din varmekilde (kedel, fjr eller hvad du nu har) så din gulvvarme får sin egen frem og retur så den så at sige kører for sig selv UDEN om dit radiator anlæg ellers kommer det ikke til at virke.

Hej Clarke

Tak for svaret, selvom det ikke var det jeg havde håbet at høre

Jeg syntes ellers jeg har stødt på flere andre indlæg rundt omkring, hvor folk har et-strenget system, og laver gulvvarme på samme måde med shunt og pumpe.
Det der undrer mig, er at jeg godt kan lukke shunten op på 2, og holde en gulvvarme på 19-20 grader, på den måde. Men så snart jeg skruer yderligere op for den, bliver alle efterfølgende radiatorer helt kolde. Ikke bare lidt køligere...

Og på gulvvarmen, når jeg skruer op for shunten, ( http://www.vvs-grossisten.dk/upload/2-pannexminishunt311011.pdf ), sker der det, at centralvarme retur bliver meget VARM, op til pumpen. CV Frem og Gulvvarme frem og retur er ca. 30 grader ifølge termometeret.
Burde det ikke være central varme frem der bliver meget varm?

Men det kan være jeg bare skal lade være at bruge så meget energi på det, hvis det er helt umuligt at få til at virke på et et-strenget system?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis