Reperation af Bianca 111

Hej, Jeg har købt en ældre Bianca 111 som sejler som en drøm men som mangler en kærlig hånd - første problem er at der i for - og agterkøje er opsat noget filtlignende tæppe i loftet. dette tæppe drysser og er efterhånden blevet misfarvet af fugt.. Jeg overvejer at overmale det men er bekymret for om det holder - overfladen på på "tæppet" er som en korthåret malepude, er der nogen der har erfaringer, vil jeg meget gerne høre nærmere
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart er mit råd: fjern det og sæt noget andet op. Her er et godt bud:
http://www.holbaek-baadcenter.dk/visvare.aspx?vid=32545

Jeg vil mene at du bør ordne det ordentligt fra starten, alt andet bliver du ked af.
Mon ikke det du har i loftet er det der blev kaldt velourisering, dvs. små trådstykker der blev blæst på overfladen der forinden havde fået lim. Sådan noget husker jeg fra min Solus 24 fra 1978, og det blev med årene ganske rigtigt noget møj.
Følg de ovennævnte råd med at klæbe ny beklædning op.

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Hej !
Faldt lige over tråden
Hellers på Kastrup havn tager så kun 110 kr/m det er forøvrigt min gamle tråd der blir linket til
Jeg monterede det i hele kahytten incl forkahyt, der sad før noget grønligt tæppe på
rimelig nemt at flå af og en tur med spartel og stål børste så var der klar til nyt
syntes ikke det var så besværligt at montere
båden er solgt ,og en anden indkøbt , MEEEN der havde man beklædt hele gøjemøget med ubehandlet kork !!!!!!!
limet på med kontaktlim
MEN det hele er nu skrabet af med et STEMMEJERN  lidt sejt
Nu skal der indkøbes det omtalte skumvinyl, og så montere jeg det igen

Derudover skal der laves en ny pantry bordplade og resten af træværket i HELE båden skal lige pudses af for div.skjolder og så får det hele 2 gange olie

NÅ ja så skal hele bunden lige helt i bund og ny primer og bundmaling,, regner med at ska i vandet om 3 uger  GO VIND TIL JER ALLE


Tim  
 
Hej. er lidt interesseret i at høre om du er kommet videre med projektet. Jeg er selv gået i gang med samme projekt på min Bianca 111'er og er ved at afprøve forskellige metoder. Prøv at se på SolusSiden.web.com. Der er nogle tips. Mit udgangspunkt er at velourbeklædningen skal fjernes og males, så det er jeg så gået i krig med.

Olem
Annonce

Hej. Måske et lidt sent svar, men jeg havde samme problem med min Blue Leth 32. Den har samme beklædning. En metode hvor man sprøjtede dette "filt" på noget lim. 

Jeg havde stor, stor susses med at male direkte på filtet. Det gjorde jeg med Hempel´s favolin. Det ser fantastisk ud. Ud over at du slipper for at skrabe det gamle filt af, får du en overflade som er tæt og tilmed kan du rengøre med alm. klud og opvaskemiddel. 

Jeg har set nogle skrækkelige resultater hvor bådejere i frustation over at det dryssede, forsøgte at fjerne det, med et elendigt resultat til følge. 

Den beskrevne model med Hempes´s farvolin holder og ser ud som var det en ny beklæding. 

 

God arbejdslyst.

 

 


Kredit F

Resultatet efter brug af Farvolin. Super effektivt og ikke noget træls arbejde med at skrabe det gamle dryssende filt af. Hele båden fik turen. Her er det blot et foto der viser lidt af det færdige reultat. Flot hvidt og ingen drys. Ingen forarbejde. Farvolinen skal blot rulles på med en malerrulle, dette indkapsler og holder på det der tidligere dryssede.


Kredit F
Lige et lidt utraditionelt forslag.
Min båd var indvendigt beklædt med "værtshus-brunt" filt. Uhyggeligt !
Jeg mættede filten med billig hvid plasticmaling og sluttede med en lidt bedre lysgrå.
Der skulle fem lag maling til at mætte filten og lukke overfladen. Det tog sin tid, men blev pænt og har holdt sig godt.
Og så var det til at betale !

Finnband
Hej Kredit F
hvor mange lag måtte du rulle på inden rottepelsen er lukket inde.
Vh. JOY

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Hej alle

Lige en opfølgning på mit indlæg fra 15/04/2012 og tak for interesssante indlæg. Jeg er forlængst færdig med projektet. Jeg valgte den "besværlige" måde først at fjerne "pelsen" og derefter rullemale med en hvid silkemat maling (mærke ikke afgørende). Jeg fandt ud af at det var relativt nemt at fjerne pelsen med Polyfylla, Superstripper (fås hos Jem&Fix bl.a). Den opløser simpelthen filten, som efter få minutter så kan skrabes af. Derefter afvaskning og evt. spartling af huller/ujævnheder fra støbningen.Til slut 2-3 gange maling med fin rulle. Det endelige resultat afhænger af dig selv - jo mere omhyggelig med finishen, jo pænere bliver det.
Mvh Ole

Olem
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også