Nyt undertag

Jeg har et tag (sadel, 30gr) af vingetegl med korte overlæg (4cm, Øko-Dantegl) på lægter (38x57) med stor lægteafstand (36cm) og et undertag af banevare (Klar plastarmeret monafol). Desværre er det en dårlig kombination, da sollys med tiden vil nedbryde undertaget og derudover larmer det når det blæsser... Det skal væk!!! P.t. er det gamle undertag tæt, men jeg vil gerne komme problemerne i forkøbet og påtænker at erstatte det med et fast undertag af krydsfinerplader m. tagpap. Jeg tænker på at lægge krydsfinerpladerne oven på de gamle lægter og først derefter skære det gamle undertag ned fra indersiden af loftrummet... er der nogen der har erfaring med denne fremgangsmåde eller ser et problem?

Benny fra Bonderup

Jeg har et tag (sadel, 30gr) af vingetegl med... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mudrede skoaftryk på underside plejer at vise at pladerne har været brugt til alt andet end det de var indkøbt til, og sådanne second hand materialer kasserer jeg ved tilsyn, da bygherre har betalt for nye materialer.....he he.

Du er sikkert rigtig kompetent på mange områder, men nogle gange skal man også bare have en smule kendskab til at f.eks. et aftryk af en mudret sko ikke er ensbetydende med at pladerne har været brugt til noget andet. Jeg kan snildt forestille mig, hvordan du kommer spankulerende på en byggeplads med troen på at dine ord øjeblikkelig bør ophøjes til lov. Men oftest forårsager den attitude blot dårligt arbejdsmiljø, dårlige byggerier og ringe kommunkation på pladsen. Men det har du sikkert ikke opdaget endnu.

P.s. det er absolut ikke et nyt fænomen - og omtales iøvrigt også hos byg-erfa - at der kan opstå skimmelvækst på nordlig vendte tagfacader, hvor undertaget er krydsfiner. Ligeledes ses det jævnligt i udhæng og endnu har man ikke kunnet påvise at tømreren, arkitekten, konstruktøreren eller elektrikeren har betrådt de omtalte plader med mudret sko
Spankulerende er måske så meget sagt. Jeg kommer på pladsen for at se efter at bygherren får det han betaler for og at tegninger og beskrivelser følges, men jeg er der også for at kunne medvirke til at opståede problemer kan afklares, så byggeriet ikke forsinkes unødigt, da man som projekterende eller byggefirma kan tage alle eventualiteter i beregning. Somme tider møder man forhold ved udgravning eller som følge af leveranceproblemer, som gør at planerne skal ændres.. Men naturligvis forventer jeg som bygherrens tilsyn, eller som projekterende at mine indsigelser følges. Hvorfor skulle jeg ellers være der? Hvis et godt arbejdsmiljø er betinget af et svagt tilsyn, som ser igennem fingrene med sjusk og svigt, så er jeg bedøvende ligeglad med om arbejdsmiljøet er godt!

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej og tak for jeres indlæg og synspunkter :-)

Mit primære problem med undertaget er som sagt, at det langsomt nedbrydes af det UV-lys der uundgåeligt slipper imellem de vingetegl som jeg anvender (lokalplanen forskriver vingetegl) -Ydermere vil dæmperne presse undertaget næsten helt ned på den isolering der er opbygget ved tagfoden og lukke af for udluftningen... og der er allerede en del slidmærker fra de tråbindere der fastholder vingeteglene på lægterne... så mit synspunkt er klart, det skal væk mens jeg stadig er ung og frisk til at gøre det selv :-)

Faktisk har jeg selv bygget huset, støbt fundament, opmuret murværket og tømret tagkonstruktionen , så jeg støder bestemt ikke på nogen ukendte detaljer... bandevare var desværre bare en gængs metode jeg fulgte og så må jeg indrømme at jeg brugte hjemmelavede dæmpere af flamingo som raslede ud i tagrenden i løbet af de første år..... men hvor der handles, der spildes og så må man tørre op og udbedre... men på den rigtige måde, ik :-)

Gert, det var lige dine ord jeg havde brug for at høre -Jeg havde faktisk tænkt på at lægge pladerne (600x2440) med den lange side gående mellem tagryk og tagfod... jeg håber det er det du forslår med ”lodret montage”.

På denne måde er de gamle lægtere jo osse stadig til en slags nytte idet de danne et solidt underlag der afstiver det nye undertag... og jeg får osse en række andre fordele -F.eks valgte jeg i sin tid at påmure vingetegl på gavlen og det har desværre vist sig at være en sårbar løsning. Dvs. at de gamle lægter ligger nedforsænket bag gavlen. Ved at lægge pladerne oven på de gamle lægter, kan jeg nu skyde pladerne og de nye lægter ud over gavlmuren og derved danne et tiltrængt tagudhæng :-)

I sin tid valgte jeg en udluftningsspalte i tagfoden på 5cm, men undertaget hænger som sagt og derved spærrer det en del af denne vigtige udluftning. Med det nye undertag sikres der en pålidelig udluftning og jeg får faktisk øget udluftningen med yderlig 2,5cm pga den afstandsliste der ligger mellem banevaren og lægterne... så bliver den nye luftspalte 7,5cm, hvilket vist nok er standard idag

Rent arkitektonisk er jeg sikker på at løsningen komme til at fremstå harmonisk og uden tegn på hovsaløsninger.

Og økonomisk er det bestemt en rentabel løsning i længden :-)

p.s.
Mht. selvgjort... ja, man gør fejl og man må indimellem rette op på dem..... men bare lige til jeres information... for tolv år siden fik jeg muret et hus af en dansk muremester og hans danske murersvende... og alt måtte rives ned pga. byggesjusk... og han måtte betale mig en erstatning... og den rakte som et lille glas vand til flere år i helved... -Nu vil jeg bestemt ikke slå alle danske håndværkere over en kam, men jeg er ikke et splitsekund i tvivl om værdien og nytten i den tilsynsfunktion som Gert omtaler - Lad det blive det sidste ord i den debat, tak.

Benny fra Bonderup

Hej Benny. Bravo! Kig på nettet og fin TOR anvisning 27 Renovering af skråtage, så du kan se hvorledes de vandfaste plader skal oplægges, fastgøres, detaljer m.v.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Hej Gert – Tak for hint til anvisning 27.
Nu har jeg som udgangspunkt en god plan, som er vandtæt :-)

Jeg har tænkt på lift alternativer til tagpap... mest fordi det kan afgive sundhedsskadelige partikler og forbindelser til det regnvand der lades bort. Generelt ikke godt for miljøet og i særdeleshed er det en uhensigtsmæssig egenskab hvis man ønsker at udnytte det til vanding af køkkenhaven.

Ydermere er det vist osse problematisk ved en brand.... synes jeg har hørt at kbh.brandvæsnet har stigende vanskeligheder med at begrænse og slukke tagbrande pga. den store udbredelse af tagpapundertage...

Jeg overvejer derfor at anvende korrosionssikre metalplader som et alternativ.... og faktisk kunne man måske osse opbygge underlaget af spredte lægtere i stedet for krydsfinerplader... -Rent praktisk skulle der måske oplægges to eller tre ekstra rækker af lægter mellem de eksisterende lægterækker for at tilvejebringe et tilstrækkeligt stabilt underlag.

Løsningen integrerer de gamle lægtere som en logisk del af løsningen...-Oven på matalpladerne skal der selvfølgelig udlægges afstandslister og ny taglægter osv...

Den eneste praktiske ulempe jeg umiddelbart kan ses med metalpladerne er at det vil være ekstremt glat at færdes på indtil de øvre lægter er udlagt.

Benny fra Bonderup

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hvorfor skal din løsning være så speciel ? det begriber jeg ikke helt.....og med produkter og løsninger der virker tvivlsomme

http://www.lyrk.dk
Pladerne kan vel gøres uglatte blot ved at overfladbehandle dem med sandlak.
(Epoxylak iblandet kvartssand).
Bruges overalt i industrien på glatte gulve.
At smide metalplader på taget er det ikke også lidt af et problem for brandvæsnet ved brand?


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Ja, så er vi igen ude i noget tag på tag løsning, som brandfolkene ikke er så begejstret for.

Jeg ville have lagt et huntonit undertag, hvilket de fleste herinde allerede ved, så er det efter min mening, det undertag på markedet med bedste egenskaber og holdbarhed.
Tak for for input.
Det jo kun en debat for ideer og overvejelser... jeg har ikke foretaget mig noget endnu :-)

Hvorvidt en løsning kan kaldes for speciel er jo relativt og reelt uden betydning for mine beslutninger, da jeg netop er selvbygger og agerer udfra egne evner og formåen -sagt på en anden måde... Der kommer ingen og laver tingende for mig :-). At kalde en løsning for tvivlsom er da en klar mening, men jeg forstår den ikke - Sorry :-)

Tag på tag.... jamen det er præcis hvad det er... et piv utæt ydre tag af vingetegl oven på et forhåbentligt tæt undertag... alternativet er jo understrygning og det har jeg ikke rigtig mod på... -Den helt traditionele vingetegl er jo oprindeligt konstrueret til understrygning eller overfugning... og jeg synes egentlig det er dybt åndsvagt at man fastholder dens anvendelse... -Jeg er dog tvungen af en lokalplan... og "lovlig" undskyldt :-)

Det er rigtigt at brandvæsnet vil få det svært hvis de skal trænge igennem en tagkonstruktion med fast undertag.... problemet er dog ikke så stort på mit hus, da jeg har en mandshøj parkhusport ind til loftrummet (2x1,2m). Min bekymring gik mere på brandspredning til tagfoden/udhænget via stikflammer fra en brand i sekundære bygninger... altså at tagpapet virker som næring og accelerator for ilden så den hurtigt spreder sig til hele tagkonstruktionen.

Fiberplader har som banevare en begrænset levetid og jeg søger altså noget langtidsholdbart... og jeg ser kun to materialer og det er hendholdvis tagpap og metal på et fast underlag.

Anyway, så har jeg googlet lidt på metalundertage og kan se at der er erfaring for at der opstår kondens under metaltage som anvendes til ydre tagbelægning.... og jeg kan ikke rigtig gennemskue om det osse vil være tilfældet for et metalundertag over et uisoleret loftrum som nok altid vil være varmere end ydersiden...

Jeg har kun kunnet google mig frem til en enkelt omtale af et iøvrigt ganske flot metalundetage i bølgeplader og med smarte metallægter... men det omhandler desværre kun betragtninger om anlægsprisen og ikke noget om funktionserfaringen... og ærligt, så gør kondensproblematiken mig lidt betænkelig...........

Benny fra Bonderup

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også