Nyt undertag

Jeg har et tag (sadel, 30gr) af vingetegl med korte overlæg (4cm, Øko-Dantegl) på lægter (38x57) med stor lægteafstand (36cm) og et undertag af banevare (Klar plastarmeret monafol). Desværre er det en dårlig kombination, da sollys med tiden vil nedbryde undertaget og derudover larmer det når det blæsser... Det skal væk!!! P.t. er det gamle undertag tæt, men jeg vil gerne komme problemerne i forkøbet og påtænker at erstatte det med et fast undertag af krydsfinerplader m. tagpap. Jeg tænker på at lægge krydsfinerpladerne oven på de gamle lægter og først derefter skære det gamle undertag ned fra indersiden af loftrummet... er der nogen der har erfaring med denne fremgangsmåde eller ser et problem?

Benny fra Bonderup

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan du da godt gør!
Spørgsmålet er hvorfor?

Er det meningen at de gamle tagsten skal genanvendes?
Er der monteret afstandslister/skyllelister nu?
Du hæver jo tagbelægningen så f.eks. gavlbrædder, sternbrædder, inddækninger osv. ikke passer længere!
Hvorfor ikke også af med lægterne og så monterer et nyt undertag. Evt. fast.
Hvor gammelt er huset - taget?
PS.

Som situationen er nu så må dit eneste problem vel være støjen fra undertaget. Som ganske rigtig kan være en plage.

Men så er der jo nogle muligheder for at monterer div. undertags stramnings fiduser af "no-noice eller no-blafrings" typen! >)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg synes det lyder helt rigtigt. Lægter danner et fint underlag for vandfaste krydsfinér-plader, men husk at disse så skal monteres lodret, således at de samles over lægterne, der evt. skal et ekstra søm først, hvis de kun er sat fast med 1 søm. Dette undertag holde lige så længe som tagdækningen, og koster ikke alverden mere at lave.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

regn lige ud hvad fast undertag med x-finér og pap koster, kontra en gode banevare........det er sindsygt dyrt. Enig, der komme noget godt ud af det, men spørgsmålet er om det er overkill....

http://www.lyrk.dk
"den gode banevare"? Undtager skal passe til taget, så gør dig selv og andre en tjeneste og kig på www.duko.dk før du lader et tilfældigt tilbud fra det lokale byggemarked være bestemmende for om det du laver bliver ordentligt. Da det er branchen som er blevet enige om en sikker undersøgelse, burde de udførende og sælgende led lære teksten! Det bedste undertag er stadigvæk det faste og alt andet er ringere og har kortere levetid. PS! Jeg foreskriver og projekterer altid fast undertag, da jeg har set for mange skimmelbelagte diffusionsåbne undertage og gennemhullede plastundertage, som begge larmer i tilgift, til at ville sælge dette videre til de kunder som har henvendt sig for at få et godt hus.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg er helt bekendt med duko, og for den sags skyld også banevare undertage. Og bliver de monteret rigtigt kan det sagtens fungere i mange år frem. Der er ingen tvivl om at x-finér og pap er bedre, men det er også en noget dyrere løsning. Desuden er x-finér og pap også kendt for problemer med skimmelsvamp...


http://www.lyrk.dk
alternativt kunne man bruge Huntonit, det er bla. Koluda glad for at bruge....

http://www.lyrk.dk
Fast undertag har kun problemer med skimmel, hvis det er forkert udført mht. ventilation under pladerne, eller tømmeren har haft pladerne liggende på byggepladsen uafdækkede i uger / måneder før de blev anvendt og igen før der blev påsvejset tagpap. Mudrede skoaftryk på underside plejer at vise at pladerne har været brugt til alt andet end det de var indkøbt til, og sådanne second hand materialer kasserer jeg ved tilsyn, da bygherre har betalt for nye materialer.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

der er intet der fungerer efter hensigten hvis det er forkert monteret, heller ikke banevarer.

http://www.lyrk.dk
Helt enig! Men "heldigvis" er der trods gode producentanvisninger og erfaringsblade så meget klamp at jeg nok kan leve af min virksomhed til jeg skal pensioneres uden at skulle omskoles i en sen alder.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også