Fatningstype loftspots i nyt hus

En elektriker har valgt at lave alle loftspots i et nyt hus med MR16 fatning (12V), hvilket i mine øjne er et dårligt fagligt valg idet der er langt større udvalg af pærer med GU10 fatning. Kan man anfægte denne beslutning ud fra at elektrikeren har valgt en fatningstype som ikke er professionelt velfunderet? Jeg kan ikke se nogen som helst rationel grund til at vælge MR16 i dagens Danmark.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der specificeret noget bestemt eller har der været frit valg på alle hylder? Såfremt arbejdet er udført som angivet i udbudsmaterialet, må man sige at betingelserne er opfyldt, idet udbyderen formentlig har valgt laveste bud, og hvad deraf følger.

fase
Hej Mlun. Nu er jeg ikke installatør og kan derfor ikke svare på deres vegne, men ud fra mine egne personline erfaringer som sælger af dette i 8 år kan jeg prøve at komme med min vurdering Da jeg i sin tid startede som sælger, var der der fordele og ulemper ved henholdsvis 12V og 230V. Man valgte ofte 12V, fordi at en 20W 12V næsten giver det dobbelte lys af hvad en 20W 230V giver, og ja det lyder mærkeligt, jeg var også længe om at forstå det, men det er altså rigtigt. Så en 20W 12V lyser omkring ligeså meget som en 35W 230V. Dog var fordelen jo at ved 230V kunne man sløjfe imellem dem og undgå at trække en ledning ud til hver lampe + man undgik at købe en transformer. Men i dagens Danmark er vi jo blevet mere og mere opmærksomme på LED teknologien, og min erfarring siger at 230V LED pære er de bedste på markedet. Og har samtidig også det største udvalg herunder. Med 12V bliver det lidt besværligt med dæmpning af LED Drivere osv. Så min umiddelbare tanke med at en elektrikker idag vælger at sætte 12V op, er at han vel er af gammel skole og har gode erfarringer med det. Men med det udvalg der idag findes af indbygningsspot i 230V for direkte montering i isoleringen osv. kan jeg heller ikke rigtig se fidusen med at vælge 12V hvis planen er at sætte LED pære i. Dog kan der fra en installatørs synspunkt være en anden årsag Med venlig hilsen Jonas Ebbe Greeline A/S

Elartikler med gratis levering i hele Danmark : www.greenline.dk
Blog om Elartikler - Alle kan være med : www.elartikler.dk
LED belysning og LED pærer : www.ledlys.dk
Der er intet galt i at vælge 12v. og hvis ikke kunden bare har bedt om at få spots op, så kan man ikke brokke sig. Hvis kunden ville have haft noget specifikt, så som GU10 så måtte han jo have meddelt sin elektriker det
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis