Forskellige lynkoblinger til kompressor

Hej,

Har overtaget et hus hvor der er en fin ældre Stenhøj Kompressor, og en del luftværktøj... men ingen slanger.
Forleden skulle jeg bruge luft i værkstedet og prøvede at tilkoble en af mine "egne" slanger, til et af de eksisterende udtag i værkstedet. Det gik dog ikke, da lynkoblingen simpelthen ikke passede i de eksisterende udtag - mine lynkoblinger er for store i diameteren.
Jeg hiver skydelæren frem, og måler de eksisterende lynkoblinger til at være 10,8mm i udvendigt diameter, mens mine egne er 12mm - den størrelse som jeg egentlig troede var standard størrelsen?

Hvilken type lynkobling skal jeg lede efter, hvis jeg gerne vil lave mig et par adaptere, så jeg kan skifte mellem de forskellige typer lynkoblinger? Synes kun jeg kan finde de alm. 12mm i de gængse byggemarkeder.
En anden ting; udtaget fra kompressoren er ført frem med 1/2" rør. Ved selve tilslutningen er det dog kørt ned i en 3/8", og derefter den lidt spøjse 10,8mm tilslutning. Vil der være en gevinst i at finde en tilslutning der kan gå direkte på 1/2" røret, og selvfølgelig bruge en 12mm slange, eller ryger "gevinsten" i lynkoblingerne, der vel ikke er mere end 8-9mm i indvendig diameter ?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke lige hvad der sker med afsnitopdelingen ?
Det ser OK ud, hvis jeg prøver at redigere...

Nå, nu kom der vist lidt styr på det :-)

Der findes mange forskellige typer lynkoblinger, så smid et par billeder på af han-parten.
Tykkelsen på rør afhænger af længden, og den mængde luft man vil have igennen.
Hvormange hk er kompressoren på?
mvh jens
Så skulle der være et par billeder. Kompressoren fik skiftet motoren kort før jeg overtog huset - den er på 1,5Hk ifølge typeskiltet. Udtaget fra kompressoren bliver ført små 15 meter med 20mm pex, hvorefter det går over i 1/2" rør.

lidt en gammel tråd men vil alligevel kaste lidt lys over dine fotos

den løse nippel du har på første foto er en helt almindelig standard han-nippel fx cejn serie 320, mest gængse model på markedet.

den anden er en type som jeg kender som en KS nippel, Nito fremstiller denne.

udskift KS niplerne og benyt den almindelige Euro-nippel, absolut den der er til at få billigst,

ejsing

Tak skal du have... så ved jeg hvad jeg skal spørge efter!

Planen er at finde et par af de KS nippels, og så lave en overgang til den mere normale nippel.
Der fulgte en del luftværktøj med huset, så det giver bedre mening (økonomisk) at lave en lille overgang, fremfor at skifte 10 nippels.

hvor meget skal du have skiftet? hvilke koblinger er der på rørsystemet og hvor mange slanger har du med eurokobling? at skifte 10 han nipler på dit luftværktøj vil koste dig voldsomme 150 kr. det virker i mine øjne IKKE dyrt, ved godt det er "lav det selv" forum men vi skal jo alle hjælpe med at komme ud af den financielle krise ;-)

ejsing

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis