Hej,
Har overtaget et hus hvor der er en fin ældre Stenhøj Kompressor, og en del luftværktøj... men ingen slanger.
Forleden skulle jeg bruge luft i værkstedet og prøvede at tilkoble en af mine "egne" slanger, til et af de eksisterende udtag i værkstedet. Det gik dog ikke, da lynkoblingen simpelthen ikke passede i de eksisterende udtag - mine lynkoblinger er for store i diameteren.
Jeg hiver skydelæren frem, og måler de eksisterende lynkoblinger til at være 10,8mm i udvendigt diameter, mens mine egne er 12mm - den størrelse som jeg egentlig troede var standard størrelsen?
Hvilken type lynkobling skal jeg lede efter, hvis jeg gerne vil lave mig et par adaptere, så jeg kan skifte mellem de forskellige typer lynkoblinger? Synes kun jeg kan finde de alm. 12mm i de gængse byggemarkeder.
En anden ting; udtaget fra kompressoren er ført frem med 1/2" rør. Ved selve tilslutningen er det dog kørt ned i en 3/8", og derefter den lidt spøjse 10,8mm tilslutning. Vil der være en gevinst i at finde en tilslutning der kan gå direkte på 1/2" røret, og selvfølgelig bruge en 12mm slange, eller ryger "gevinsten" i lynkoblingerne, der vel ikke er mere end 8-9mm i indvendig diameter ?