Er el-kabel i vådrumsgulvet lovligt ?

Hej I vores nye hus, har elektrikeren ført kabler rundt. På første sal er der støbt betongulv, og af en eller anden grund stikker el-kablet til SPA-badet op af gulvet ca. 20 cm. fra letklinkevæggen. Jeg havde regnet med, at mureren i forbindelse med klinkearbejdet lige havde drillet kablet ned i gulvet og op ad væggen. Dette er ikke sket, så nu hvor klinkearbejet er udført, stikker der et el-kabel op ad gulvet gennem en klinke. Kablet bliver naturligvis skjult af Spabadet, men er det lovligt, at have et kabel op gennem gulvet i et vådrum ? På forhånd tak !

Selvbyggeren

Hej I vores nye hus, har elektrikeren ført kabler... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det sgu godt med nogle regulativer...... :]

I am so full of it.....

Hej

Tak for Jeres svar. M.h.t. rørgennemføring i gulvet, kan jeg se, at VVS'eren også har ført et rør til afløb op genem selve gulvet (altså lige under stedet hvor spabadet skal stå. Gulvet er på 1 sal og består at 220 mm. huldæk, 100 mm. styropor og 10 cm. betongulv med gulvarme. Der er påført 2 x gummihud inden der blev lagt klinker. Er VVS'erens ca. 10 cm. høje afløbsrør i gulvet under spabadet ikke lovligt ?

Selvbyggeren

Nej det er VVS-erens rør sandsynligvis ikke. Samtidig skal der altså være inspektionsmulighed uden spabadekar, gulv skal have fald mod afløb udenfor karret og såvel gulv som vægge elt til loftet skal vådrumssikres. Er det på 1. sal skal alle lette vægges udføres i 2 lag vårumsgips, og der må ikke være bagvedliggende dampspærre i konstruktionen. Når du er færdig med at ærgre dig over den høje pris kan du stadigvæk glæde dig over den gode kvalitet.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Og så kommer 100kr spørgsmålet....ER det en vådrumszone under spabadet???

Vi kender ikke spabadet, men jeg har set flere eksempler hvor det pladsen under karet ikke er en vådzone....

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Gulv under spabadekar, indmurede badekar og fritstående badekar, samt væggene omkring disse er pr. definitation vådzone iht. By & Byg Anvisning 200, og faktisk også de foranliggende SBI-anvisninger tilbage til 1998, og skal derfor vådrumssikres som foreskrevet. Karret betegnes som en installationsgenstand som skabe eller en løs bænk. Gulv under spabad, indbygningsbadekar eller fritstående badekar skal have samme min. fald mod gulvafløb som i en bruseniche, og er det indemuret skal der være inspektionsmulighed og hul i soklen således at vand kan ledes til gulvafløb udenfor karrret, da der ikke må være gulvafløb under dette, men kun fast afløb ført til gulvafløb. Der skal også være vandafvisende overflade under og over badekar til loft, og som følge af dette må der heller ikke være vinduer i træ eller nærtstående døre i træ indenfor 50 cm. afstand af karret. Jeg ved ikke lige hvor du har læst det modsatte, da reglerne faktisk er ret klare, selv om de er blevet skærpet en del siden 2004, men alligevel sjældent overholdes hverken af de projekterende eller de udførende, og så hjælper det jo ligefedt.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Annonce
hele gulvet i et "badeværelse" er vådzone. og som Orla skriver(Især bør rørgennemføringer i gulve kun udføres hvor anden rørføring ikke er mulig!
) læg mærke til bør.
Efter disse regler er det så åbenbart kun muligt at lave væghængte toiletter fremover eller er jeg galt på den??
Envidere er et spa lavet så smart så der er mulighed for inspektion ved afløb og strøm på sådanne..
men som andre har sagt allerede er der forskel på hvad man må ,kan og bør gøre. og det er ikke en ulovlig installation de foretager.
Altså med mindre du placerer toilettet inde i brusenichen for at spare bidét, kan du blive ved med at bruge de typer der har afløb i gulvet, da området uder toilet ikke er vandbelastet, men blot fugtig zone. Vådrumssikringen af et betongulv er kun der hvor gulvet går over i vægge, da beton regnes for vandtæt i sig selv. Se By & Byg Anvisning 200

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

abr scorer lige en ekstra stjerne der.

Det bedrøvelige er nemlig at de involverede entreprenører IKKE ved hvad de har med at gøre.
Og det endda 12 år efter at den berømte SBI amvisning 200 udkom.

Den autoriserede el-installatør kikker i stærkstrømsregulativert, den aut. VVS-er kikker slet ikke.

Det korte af det lange er at det er SBI 200 der gælder.
Og dernæst almindelig omtanke. (Som åbenbart også er en begrænset ingrediens i nutidens enfamiliehusbyggeri)

Hvis vi går ud fra at det altid er et krav at gulvet under og omgivende vægge ved et spabad er vådzone så er sagen jo klar. Det er at sammenligne med en bruseniche.
I en bruseniche må der være gulvafløb og vandarmaturer. Fordi det er nødvendig for brusenichens funktion - og ikke rørgennemføringer igennem gulvet. Fordi det er Unødvendigt for samme bruseniches funktion.
Forudsat at gulvafløbet og amaturende installeres korrekt. Dvs. efter gældende retningslinier, regulativer også kaldet.

Derfor er det "blot" at have SBI anvisning 200 i den ene hånd - når du laver vådrum. Anvisningen er så "stærk" og så godt gennemarbejdet at den kun efterlader ganske få spørgsmål.

(Så vidt jeg husker. >))

Det er ikke for ingenting at den kaldes "Vådrumsbibelen"


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis