Trægulv/laminatgulv på betondæk uden gulvvarme

Hej folkens. Jeg er begyndt at blive træt af gulvtæppet på mit gulv i min kælder. Så nu er jeg begyndt at finde ud af om jeg kan få et trægulv på istedet. Kan jeg godt bare ligge et laminatgulv direkte på mit betondæk selvom der ikke er nogle varmerør eller lign. i betonnen, da rummet oprindelig ikke var beregnet til beboelse? eller skal jeg hen og hugge et lag af betonnen af for at strø det op så der kan komme en form for varme/isolering under? Eller har nogle et bedre forslag??

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Trægulv i kælder er en fejl. Brug klinker i stedet for.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Der er ikke meget agumentation i alle dine oneliners. Siger ikke du tager fejl, men det hjælper sjældent at få et svar, hvis ikke man får afvide hvorfor. Her er en tråd hvor der snakkes trægulv i en kælder. http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/168750
Jeg kan godt se det med at der vil danne råd og svamp.. Men hvis jeg virkelig bare ikke har lyst til klinker, men er åbent over for alle andre muligheder - hvad har jeg så tilbage der kan bruges ?

 

God gammeldags fastlimet linoleum kan sikkert også anvendes, da det er ret diffusionsåbent, mens vinyl giver skimmel næsten med sikkerhed ligesom tæpper med gummibagside.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Hej Kasper.
Det lyder som om du bruger din kælder (mere eller mindre) som beboelse, og at der derfor ikke er de store temperatursvingninger. Hvis det er passer, så kan du nemt ligge et trægulv/laminatgulv i kælderen. Du skal bare huske at ligge dampspærre + pap/foam under gulvet. Dampspærren hindrer at evt fugt fra betonen trænger op i gulvet. Selvom dit betongulv er tørt, så anbefaler alle gulvfabrikanter brug af dampspærren.

Mvh Mustafa

Annonce
Ja mustafa det er helt korrekt, det er i to rum som kun bliver brugt som værelser og ikke har nogle temperatursvingninger. Men jeg mente også det ikke var det store problem. Men netop fordi det er et hus fra lige knap 1955 som jo nok ikke er 100 % tæt i fundamentet og ydervæggene så ville jeg høre nogle som vidste lidt mere på det område om fugt og svamp.
Men hvad er det for noget pap/foam du nævner mustafa - det har jeg ikke hørt om før?

 

Ville også mene at det skulle kunne være muligt at ligge laminat gulv men ville nok vælge netop laminat istedet for træ da det er en kælder. For at undgå at det bliver fodkoldt havde jeg valgt at ligge selvfølgelig en dampspære og så 7mm termoplader ud og så laminat ovenpå . det har jeg selv her hjemme og jeg kan tydelig mærke forskel på hvor fodkoldt det er om der er andvendt termoplader eller ej. Hvis du mener 7mm termoplader fylder for meget så findes de os i 4mm. eksempel på termoplader hvis du ikke kender dem:http://www.ditgulv.dk/Produktvisning.aspx?ID=223&ProductID=PROD70
Du kan starte med at bruge en dampspærre på 0,2mm og derefter rulle en almindelig gulvpap ovenpå. Det fås i alle byggemarkeder/trælaster. Det kan også fås i en samlet rulle, men så koster det selvfølgelig lidt mere. Jeg har lige lagt gulv herhjemme, og det tager ikke mange minutter at rulle dampspærre og pap ud.
Her kan du læse lidt om ruller både med og uden dampspærre. Gulvpappen står der dog ikke noget om.

Mvh Mustafa

Husk at hvis i vil overholde garantien på jeres gulv, skal det underlag der foreskrives bruges, bruger man bare gulvpap, og der er foreskrevet et specielt foam underlag, så kan evt. reklamation på gulvet afvises senere.

Er dog helt enige med ABR, vælg klinker frem for trægulv i kælderen...
Nu er det godt nok en gammel tråd men meget aktuel for mig pt.

Klinker er klart det bedste i en kælder men når gulvet er vanvittig koldt er klinkerne ligeså er en laminatgulv løsning med plast under ikke bedre mod fodkulde, hvis ungerne nu skal bruge det som game-room, og varme i gulvet er økonomisk udenfor rækkevidde pt

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis