Dyserør

Hej, Ved i hvor man kan få fat i dyserør plus div loddenipler til selvsamme? Jeg skal nemlig lave et skræddersyet dyserør da jeg har fået en motor ind af porten hvortil resevedele ikke findes mere. Det er en Ducati (!) Diesel som nok aldrig rigtig vandt indpas her på disse breddegrader og produktionen stoppede i 1981. Jeg har ledt alle vegne snart. Det gamle rør holder endnu men er stærkt korroderet. Jeg fik et friskt rør ind af porten fra en Leyland bus men det var slet ikke langt nok til trods for sine 0,5 m. Der går, på Ducatien, rigtig meget rør "til spilde" da røret starter lodret i pumpen, bøjer og løber vandret rundt om kølekappen på cylinderen, over til den anden side af motoren hvor det så bøjer op til lodret igen for derefter at bøje over 90 grader ned i dysen. Skøre italienere, hvorfor ikke sætte dysen i samme side som pumpen

Fusk er godt, fusk er sundt, derfor fusker vi året rundt
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet hos, traktorværksted, lastbilværksted, eller lignende?
Mon ikke de kan hjælpe
mvh jens
et diselværksted vil kunne hjælpe dig, de laver et nyt
tor eksempel Lange Lørgensen ,Lucas endvidedre findes der en fabrik Ermeto som har rør, ingen dysserør er forsynet med loddenipler
som jeg ved, er de lavet i et stykke

PEK

Nu har jeg jo en Mercedes om636 i skiv´et, der sidder pumpen også på den ´forkerte´side, skøre tyskere,, men jeg har tidligere loddet dyse rør både til en gammel gravemaskine og til en citroën, På grave maskinen går jeg ud fra at vibrationer havde skabt revnerne og på cirtöen-en havde en vinkel sliber været for tæt på, så vidt vides kører graveren endnu, mens den franske opgav efter møde med større handelsfartøj(læs lastbil).
Alt kan lade sig gøre, det er bare at kaste sig ud i det og prøve, mht. styrke havde jeg mine tvivl selv, men det holdt fint, senere har jeg prøvet at styrkeprøve noget lignende rør og lodninger til 400 bar uden deformering eller lækager og ville gerne have trykket mere men havde ikke noget der kunne gi mere tryk.

Så hvis ikke du finder et rør der passer så må vi opfinde et selv, du siger bare til.

Har altid sagt at med kvinder og brugte biler kan man kun få bøvl, så købte jeg et 60 år gammelt skiv...

Keep it simple - keep it working...

Du skriver lodning, men det er vel slaglodning?
(bare sådan folk ikke begynder at tinlodde)

mvh jens
Jo for gud i himmelen da, en stang god sølv og noget ild med noget ´goddaw` i, ikke noget tinpjat, de kan de lave elektronik af, og som jeg plejer at sige: Elektronik og plastic, når det kan laves så det kan holde- så vil jeg gerne købe det.

Morten.

Har altid sagt at med kvinder og brugte biler kan man kun få bøvl, så købte jeg et 60 år gammelt skiv...

Annonce
Tak for inputs! Jeg har prøvet hos de lokale traktorpushere men de sælger kun færdige løsninger der ikke er længere end det jeg havde tiltusket mig til bussen. Jeg bor på Bornholm og så vidt jeg ved så er vores eneste diesellaboratorie lukket. En skam, der gik ellers en der var et naturtalent udi alt der rørte sig i diesel verdenen.

Ja slaglodning er et must Jeg kunne jo selvfølgelig køre ud på jernpladsen og se om jeg kunne skaffe et rør. Konusser osv kan jeg selv dreje hvis det endelig var. Jeg tænkte lidt på at se om jernpusheren kunne skaffe et rustfrit rør, så skulle man gerne være fri for at slås mere med det i de næste 50 år Men hvor stort er hullet i sådan et rør? Kan det måles på niplerne eller skulle røret helst have været skåret igennem?

hej der er forskelig længte
på mange motor er det ikke ligegylde hvor lang rørne er
min den gamle motor var der 6 forskellig længde på den og den nyede der blev sat i den var de lige lange men de var snodet så de passet
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Ja Rene, du har fuldstænig ret, men mon ikke vi kan fabrikere ét med den rette længde eller rette volumen, for det må vel være det der gælder?, hvis det gamle bare er tæret må det kunne give nogle mål.

På min motor (mercedes om636) er rørene også lige lange alle 4 og er smukt snoet to og to hver sin vej rundt om topstykket til dyserne på den anden side.

Det er også en mulighed at fjerne rusten (evt. kemisk) og "lodde det op" så det får noget godstykkelse, og så bruge det eksisterende rør? - det er en procedure der ind i mellem bruges på kobberrør i kølemaskiner hvis fabrikanterne har været flinke til at sætte tingene så tæt at vibrationer kan gnave hul, men om det er vibrationer eller tæring kan jo være et fedt, bare røret er helt rent inden man lægger materiale på..

Kan vi ikke få et billede af røret?

Hilsen Morten.

Hej,

Problemet er blevet løst. Det blev løst ved at jeg på jernpladsen fandt et stykke rustfrit rør med rette dimensioner og selv drejede nye konusser og to nye omløbere nu jeg alligevel var igang. Det blev i sagens natur sølvloddet sammen og holder ganske fint. Bøjningerne på røret blev lavet med en gasbrænder og en ø100 aluminiumsklods og en god portion tålmodighed så røret ikke blev fladt. Derefter pudset af for de værste misfarvninger og bejdset med bejdsepasta for at neutralisere overfladen. Det blev faktisk ret godt hvis jeg selv skal sige det.

At dyserør har de snoninger i nævner i forbindelse med OM636, det kan vel også være fordi rørene er relativt lange og de så virker både som svingningsdæmper og også for at kompensere for fremstillingstolerancer/pumpens drejning ved indstilling. Dvs rørene kan give sig lidt i stedet for at være for stramme og for korte.

Tryktabet i et dyserør har jeg kalkuleret til ca. 4 bar pr meter i et rør med 3 mm hul og glat overflade. Bøjninger vil selvfølgelig bremse væsken lidt men det afhænger af hvor stor radius på bøjningen er. På motoren hvor dysen arbejder med 250 bar, vil det sige at pumpen er nødt til at levere 252 bar for at åbne dysen når røret er 0,5 meter. I teorien selvfølgelig.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis