Ovenlysvinduer, bredde mellem spær

Har været med på en lurer et stykke tid, men springer ud med første post herinde. Bær over med mig hvis jeg sludrer :-) Jeg skal i gang med et badeværelsesprojekt, hvor første opgave er at udskifte et lille ovenlysvindue (55 x 78) med tre større modeller, som kan give lidt lys og lidt frihøjde i et lidt svært rum under en skråvæg. Det er et selvbyggerprojekt, der ikke kan bære omkostninger til en kvist, desuden har jeg et supergodt rum i kælderen, som med tiden skal laves til det primære badeværelse. Derfor er ovenlyset et kompromis, som samtidig løfter loftshøjden en hel del. Jeg har ca. 77 cm frit mellem spærene og en spærdimension på ca. 12 x 12 cm, dog efterfølgende hævet pga. efterisolering af taget. Taget er skiftet for 4 år siden med nyt blødt undertag og tegl. Jeg havde håbet at få plads til 78 x 118 cm. vindue fra Velux, men jeg er i tvivl om der er plads mellem spærene når jeg også skal have plads til lyskasse m.v. Har ikke kunnet finde nogle tegninger på hvad der er mål på ramme og hvad der er mål på selve vinduet. Findes der nogle smarte inddækningsløsninger? Jeg har både kigget på Velux' enkeltløsning og kombiløsningerne. Den sidste ser ret attraktiv ud, da mulighederne for at gøre noget forkert er rimeligt begrænsede, men jeg er i tvivl om den kan bruges til min spærdimension eller om jeg skal ud i løsningen med tre enkeltinddækninger. Gode råd modtages med glæde... /Nicolai
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er masser plads imellem dine spær til det vindue. For at lave lyskassen skal du slet ikke have fat i dine spær, de er klikket fast i en not der sidder i vinduet. Dit vindue "hænger" i dine lægter og ikke dine spær eller andet. husk dampspærrekraven.

http://www.lyrk.dk
Tror jeg har styr på lyskassen, men selvom den ikke hænger på spærene tager den jo lidt af den fri afstand, så inklusiv lyskasser er afstanden måske 73 cm, men som jeg forstår på dig, kan de stadig være i hullet. En anden ting er kvaliteten af velux standardløsning ift. noget hjemmebygget. Jeg har tænkt at købe en inddækningspakke, men er i tvivl om jeg skal bruge tre enkelte eller få velux til at lave en kombinationsløsning. Jeg er desuden i tvivl om det kan betale sig at købe isoleringspakken, så vidt jeg har forstået er kuldebroer faktisk rimeligt godt elimineret. Indvendig havde jeg tænkt at nøjes med den der smarte dampspærrekrave og så selv bygge en lyskasse, de jeg ikke synes at finish og overflade på standardprodukterne er så kønne. Nogen kommentarer til den prioritering?
Skal der være 1 vindue eller flere ?

Du skal købe en komplet inddækningspakke med undertagskrave og isoleringkrave.
Dampspærrekraven købes for sig selv, indgår sjovt nok ikke i pakken.

Lysningen ville jeg bare lave i gips, hvis loftet også er gips, er det ikke det, ville jeg bruge MDF eller krydsfiner samt lister.
Det skal være tre ens vinduer ved siden af hinanden.
Hvis der er 77 cm mellem spærene, kan der vel ikke være plads til et vindue der er 78 cm bredt (og desuden skal have 2-3 cm afstand i begge sider) uden at udveksle.
Annonce
Hvis ellers spærene står rimelige lige, kan det godt lade sig gøre, tagvinduet hænger jo lige over spærene.
Isoleringskraven er der dog ikke altid plads til i bunden, så disse skæres så af i højden.

Skal de 3 lægges side om side, så kommer det helt an på afstanden indbyrdes mellem vinduerne om du kan benytte en sammebygnings løsning, jeg ville nok veksle ud og benytte deres tvilling montering med velux hjælpespær mellem vinduerne, da dette er den pæneste løsning.
Ja, det hele er jo lidt abstrakt når man ikke står og kigger på det. Jeg ringede for en sikkerheds skyld til Velux Hotline, hvor de helt afviste at det kunne lade sig gøre, da man ville få kuldebroer fordi vinduet lå oven på spæret. Den del er jeg lidt mindre bekymret for, fordi taget er hævet med et noget smallere spær, så der skulle være plads til isolering under rammen.
Helt enig i at udvekslingsløsningen er den pæneste, jeg har bare ikke plads til den. Det er et meget lille og meget smalt badeværelse, hvor rummet skal optimeres 200% for at kunne gå op.
En løsning var også at høvle lidt af spæret. 12 x 12 cm er alligevel en ret stor dimension, særligt når der er lagt støttespær ovenpå, som også tager en del af vægten. Ikke desto mindre har jeg fået lidt kolde tæer og at stå som amatør og pille i tagkonstruktion, så jeg har lavet en aftale med en tømrer/konstruktør jeg kender om at kigge forbi når jeg har revet forskalling og isolering ned, så ser vi hvordan den kan skæres.
Tak for hjælpen så langt, der er et helt badeværelsesprojekt, så der skal nok komme flere spørgsmål. Sender nogle billeder undervejs, det kunne jo være der var andre, som sloges med samme projekter.

/Nicolai
Godt gået at høvle i de eksisterende spær, som i forvejen sikkert er underdimensionerede, hvilket dimensionen tyder på - opretningsspær eller ej.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Fornuftigt valg der nai.

Men du skal ind på Velux hjemmeside for helt præcis at vurdere hvilke muligheder du har.

http://www.velux.dk/professionelle/arkitektforum
Find. f.eks. 2D tegninger

Det er iøvrigt en noget søgt forklaring du har fået fra Velux.
Når de påstår at du får kuldebroer ved at monterer vinduern IMELLEM spærene, (kombiindbygning) er det måske rigtigt. Men når du monterer som tvilling-indbygning, (18 mm afstand) er der stort set ingen isolering imellem de to vinduer.

Det er muligt at du kan gnave lidt af siderne af dine spær og derved bruge kombiløsningen. Men du skal være opmærksom på at det du kalder støttesdpær formodentlig bare er regler der sømmet ovenpå og ikke indgår som bærende element i konstruktionen.

Det er osse en mulighed at anvende kombiløsningen, men med større afstand end standard på de 100 mm. men det koster nogle tusser ekstra.

Det lyder besynderligt at du ikke har plads til udvekslingsløsningen, (trilling-løsningen), når der er plads til 3 vinduer i kombiløsningen.

Endvidere er der jo andre størrelser vinduer ril rådighed.

Der kan næsten altid findes en indbygningsmulighed og at Velux giver mange muligheder. Det er bla. det du betaler den forholdsvis høje pris for. (Tårnhøje - vil nogen sige >))
Det kan være det bliver nødvendigt med en udveksling, men der skal nok regnes lidt på om nabospærene kan holde til vægten fra en udveksling af to spær. For taler at spærene står relativt tæt (77 cm mellemrum), mens samme spær i en anden del af huset står med 95 cm mellemrum, desuden har jeg skiftet oprindelige betonsten ud med teglsten. Det er vel en smule lettere.
Når jeg siger der ikke er plads er det mest fordi en udveksling skal etableres et sted hvor jeg kommer til at slås lidt med en skillevæg, som skal bevares. Jeg tror ikke jeg kan lave udvekslingen uden at lave skade på et rum jeg lavede færdigt for to år siden.
Nu får vi at se hvad konstruktøren siger.
Ang. Velux har jeg også kigget på alternativer, men jeg synes ikke der er andre steder, hvor man på samme måder får en fin, færdig pakke til alle mulige formål. Jeg har desuden tænkt på det med langtidsholdbarhed og mulighed for at få reservedele, her tror jeg Velux er kommet for at blive. Endelig betyder materialeprisen jo ikke det helt store, når det kun er tre vinduer à 4.000 kr.

/Nicolai
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis