LED pære slukke ikke helt???

Jeg skal bruge en el-børge til at forklare mig hvad der er galt her.

Vi er stadig ved at renovere hus.
Nok om det, men vi renovere så kontoret, og sætter nyt loft op.

Jeg sætter så 6 styk GU10/220v spots op i loftet, istedet for den gamle lampe der sad.
Så der kommer en 3-leder ind i rummet, den går til IHC-modtageren, derfra køre 3-lederen bare fra pære til pære, dog uden at bruge JORD-ledningen her da GU10'erne kun bruger FASE/NUL

Synes så at de 6x50W pære der sidder i bruger lige lovlig meget, så de bliver lige skiftet til nogle LED 3W.

Sætter alle 6 i, og så tænder de svagt?
Tænder på IHC kontakten, de blinker lidt, men lyser ikke mere af den grund.
Står og tænker WOOT ??!

Hiver den sidste pære i kæden ud og sætter den gamle 50W halogen/gløde pære i....PLING!....og alt virker perfekt ????
Nu slukker og tænder de som de skal ?
står igen og tænker WTF ???!!!

Tager jeg den 50W ud af soklen, så laver de det der underlige tænde/slukke rod med det samme.
De slukker ikke helt, nærmest kun halvt.
Når jeg tænder lyser de op i 1 sek. og går ned på halv styrke igen.
Står og tænker WTFFFFFFF !!!!


Det jeg skal vide er.

Hvad er det som den halogen/gløde pære har, som får det hele til at virke så snart den kobles i kæden.
For det skal jeg så lige have på den sidste LED pære inden jeg kobler den i kæden.

Nogle steder på nettet læser jeg om ensretter dioder, 12v omformere og alt muligt andet gejl.
Men hvor skal ensretter-dioden sidde hvis den skal virke ?
Jeg kan åbne LED pæren så kan kan se det lille print.
Så hvis jeg vidste hvor, så kunne jeg snildt lige lodde sådan en på den/dem.

Det er noget med at IHC-loft-udtaget slukker NUL-ledningen, og at dioderne så stadig kan lave lidt lys på den strøm der er.

Men det der med at ALLE de LED pære skal have en ensretterdiode kan jo ikke helt passe, for når jeg sætter halogenen i så virker de 5 der sidder helt perfekt.
Så det er altså noget den gammeldags halogen fætter der har, som gøre at alt virker når den er med i kæden.

Fandt noget med at koble en omformer ind i kæden, så skulle den æde den strøm der får dem til at lyse når der er slukket. 12v omformeren er testet med at blive tilkoblet i kredsløbet, virker ikke.

Hvad er det jeg skal gøre for at løse den her gåde ????

Det mærkelige er at i vores køkken sidder NØJAGTIG samme system.....uden problemer vel at mærke ???


HJÆÆÆÆÆLP !!!!

 Mvh.

    Mr. Silvan

Jeg skal bruge en el-børge til at forklare mig... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Prolys på 19 apr 2012 20:42

 

Hej SilverLine

Kan ikke helt forstå at du anbefaler manden at skifte det omtalte udstyr, når du nu fint kan få en LED pærer med samme spredning og lyskvalitet som halogenpæren, og som virker sammen med dæmperen, virker lidt mærkeligt...?
 
Der kan jo også fint købes LED pærer som har indbygget beskyttelse mod krybespændinger og styrerstrøm fra lysdæmperen, så ingen problemer der…?

Så jeg vil tro dine erfaringer bygger på køb af dårlige og billige LED pærer fra det lokale "byggemarked"…?

 



Nu er du jo sælger for LED lys, så det er klart at det er det bedste i verden. Jeg har både set meget billige LED'er og meget dyre LED''er, og har som sagt ikke set noget der er lige så godt som halogen endnu. Det er bare ikke det samme, lige meget hvad producenterne skriver i deres datablad eller på pæren, så er virkeligheden bare en anden. Og det er jeg langt fra den eneste der synes. Jeg ved at LK forbander LED langt væk, fordi de bliver kimet ned af folk, der ikke kan forstå deres fine LED ikke virker ordentlig på IHC f.eks, efter skift fra halogen. Deres officielle udmelding er derfor at IHC og LED ikke virker ordentligt sammen, men at man kan være heldig ved nogen modeller. De arbejder dog på en LED lysdæmper. Men det er sgu en grå zone, og et ret stort iritations moment for elektrikere. Det er rigtigt fint og helt sikkert den rigtige retning at man kan spare en masse strøm, men med som alt muligt andet, er begyndelsen svær, og jeg mener ikke det er godt nok endnu.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Hej SilverLine

Så er jeg jo nød til at spørge igen, har du prøvet alle LED pærer, også de gode?

Og jo vi arbejder også sammen med LK's udviklingsafdeling nogle gange - så de omtalte holdninger kender vi godt, det hedder at undgå problemer, men kan mest tillægges deres salgsfolk…

Men som sagte har du også prøvet Sunflux 5W LED pærer, de har en Ra over 95, og 2700K, hvilket i praksis jo er det sammen som en halogen pærer, og de kan dæmpes med eks. LK touch 350 model (kræver min. 2stk. pærer for af få en god flimmerfri dæmpning), samt har indbygget beskyttelse mod diverse krybestrømme…
Og så kommer den med den panteret Halo optik for et blændfrit og skyggefrit lys…

Hvad mere kan du ønske dig fra en pærer…?

Prolys.dk - Autoriseret SunFlux forhandler

  • Kvalitets LED lys til den kræsne bruger...
Jeg har købt LED pærer til vores hus ude hos Prolys i Glostrup. Og der findes flere LED pærer der giver lige så godt lys som halogen lys. Jeg har lige udskiftet mine GU10 halogen pærer i mit køkken ud til LED og jeg tør vædde med at du ikke kan se forskel.... :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af Prolys på 19 apr 2012 21:06
Hej SilverLine

Så er jeg jo nød til at spørge igen, har du prøvet alle LED pærer, også de gode?

Og jo vi arbejder også sammen med LK's udviklingsafdeling nogle gange - så de omtalte holdninger kender vi godt, det hedder at undgå problemer, men kan mest tillægges deres salgsfolk…

Men som sagte har du også prøvet Sunflux 5W LED pærer, de har en Ra over 95, og 2700K, hvilket i praksis jo er det sammen som en halogen pærer, og de kan dæmpes med eks. LK touch 350 model (kræver min. 2stk. pærer for af få en god flimmerfri dæmpning), samt har indbygget beskyttelse mod diverse krybestrømme…
Og så kommer den med den panteret Halo optik for et blændfrit og skyggefrit lys…

Hvad mere kan du ønske dig fra en pærer…?


Nej den pære har jeg ikke prøvet. Vi køre jo med de anerkendte mærker fra osram og philips. Vi har haft nogen andre jeg ikke husker navnet på, men de stod i ca. 500kr stykket, og var ikke noget specielt. Endelig bruger vi unelco, som har deres egen DIN lysdæmper som de self. Anbefaler til deres spot, uden at jeg er ret imponeret over resultatet. Deres gamle modeller, med grissehale pære, som jeg kaldte dem (kompakte spare rør) havde simpelthen et fantastisk lys, desværre holdt pærene ikke ret længe, så produktionen blev stoppet. Men den omtalte pære du sælger, kunne jeg godt finde på at bestille. Jeg elsker tanken om at spare strøm, og som elektriker har jeg også et ansvar i at rådgive kunden. Men resultatet skal jeg oså kunne stå inde for. Men jeg prøver din anbefalede pære, og håber på en øjn-åbner :-)

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Hej SilverLine

Nu vil jeg nok være varsom med at kalde Philips/Osram anerkendt, men nøjes med bredt kendt i Danmark, men sådan er det ikke nødvendigvis i resten af verden (langt fra)...

(Osram laver ikke mange LED pærer selv, men bruger andres produkter som sælges med OSRAM’s mærke på, f.eks. laves mange af deres LED pærer af L&S i Mexico og Kina)

Og som et af de få LED firma i Danmark, har vi eget Lys-test udstyr hvor alle parameter på LED pærer kan testes, og ud fra dette kan vi sige at langt det meste LED der sælges i Danmark ikke har en lyskvalitet over Ra90 (Inkl. Philips og Osram), og rigtig mange kommer ikke over Ra80...

Især syntes problemet at ligge ude i Supermarkederne og byggemarkederne, hvor vi har målt ned til Ra61 på pakninger som siger Ra over 80... Det må siges at være en alvorlig afvigelse...

(Herunder har vi nu introduceret et nyt test instrument til alle de elektriker ol. som er trætte af dårlige LED pærer - så kan du selv lave dine test for Lysfarve(Kelvin), Lyskvalitet(Ra), LUX mf. samt få en fuld spektrum måling, som kan oplæses til din PC for fremvisning til dine kunder)


Prolys.dk - Autoriseret SunFlux forhandler

  • Kvalitets LED lys til den kræsne bruger...
Annonce
Så er vi også lidt enige et eller andet sted. Når i ikke er mere udbredt end i er, og hr. Og fru. Frikadelle skal købe Led, bliver det jo mærker de kender. Det samme er når vi ringer ind til vores grossist Solar, så bliver det jo de mest "kendte" mærker der bliver talt for. Både osram og philips lavede gode glødepære , og deres halogen er også godt. Men det gør sig så ikke helt gældene i LED kan jeg så forstå. Hvor var det hele bare meget mere enkelt i gamle dage, med den gode gamle glædepære he he. Den har Vi stadig ret stor efterspørsel på.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

1. Jordlederen skal være gennemgående i en installation.
2. Må man godt selv trække og tilkoble sådanne installationer?
3. Anyways, er helt med på de andres ide om en for lav belastning, det kan både opstå på dæmperen men også almindelige IHC relæ'er som kræver minimum 20W for at kunne åbne for kontaktsættet på printet.
Ret mig hvis jeg tager fejl: Udfasningen af glødepærer begyndte i 2008. Lauritz Knudsen (Schneider Electric) har altså haft en fire års tid til at finde på noget andet end .... ikke at gøre noget? Hvis vi andre kan se problemet, og de ikke kan, er de ikke deres vægt værd i pis..

Jeg bliver arrig når man foreslår at sætte en dummy load i kredsen. Ja, gu' fanden virker det, men det er sq ikke meningen.

Sakset fra LK's hjemmeside:
*-*
Energioptimering er blevet en helt naturlig del af el-installationen. Det handler om at spare penge på el-regningen - og selvfølgelig om at skåne miljøet.
*-*
Nemlig ja, men du må sætte en dummy load ind til kunstigt at hæve effektforbruget, hvis du vil bruge de mest energieffektive lyskilder.

Kom ind i kampen LK.







"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Nok ikke så meget LK's skyld, men mere teknikken der spænder ben grundet at teknikken skal fylde et minimum og dermed ikke kan indeholde komponenter der ikke kræver en minimumsbelastning for at kunne lukke "kontakten" i enheden..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis