Garage: Isolering af loft og vægge

Hejsa

Jeg er igang med at lave vores gamle garage om til værksted, og mangler lidt viden om hvad jeg skal og bør i forbindelse med isolering.
Det er også tanken, at vi skal kunne opbevare forskellige ting derude, så det skulle helst gerne blive frostfrit.

Garagen/værkstedet er muret, og så har jeg lagt nye spær på, og nye tagplader. Det var en dobbelt-garage (ca 500x500), men jeg har muret den ene port til, og så har jeg vandskuret den udvendig.
I første omgang lavede jeg en dobbelt stalddør til den anden port, men den må så lade livet inden næste vinter. Jeg tror ikke det kan betale sig andet!

Planen er, at lægge isolering op mellem spærene (150 mm), og sætte troltex op. Jeg har fint styr på det med at sætte troltex op, men hvad skal og bør jeg gøre når jeg skal isolere?

Desuden skal jeg have bygget et skelet på indvendig side, så vi kan få isoleret dér også (100 mm). I den forbindelse kunne jeg godt bruge nogle tips til hvordan man bedst får lavet det skelet, og igen (hvis ikke fremgangsmåden er den samme) hvad jeg skal være opmærksom på med hensyn til isolering.

Gulvet derude er bare et støbt betongulv, men jeg tænker, at hvis jeg kan få isoleret gulv og loft, så skulle det nok gå an.
Hvad tænker I? Jeg skulle helst gerne udenom at etablere en varmekilde derude, men hvis det er håbløst uden, så må jeg jo bide i det sure æble, og starte med det... Ellers kan jeg jo altid banke en varmeblæser op i hård frost, men det koster jo bare knaster!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min garage, har 100 mm i væge og loft, der er ingen isolering i gulvet.
Det skal fryse en del, før der bliver frost i garagen (havde porten været mere tæt, og bedre isoleret end de 25mm den har nu havde det nok hjulpen extra)
Et uisoleret gulv giver jo lidt gratis jordvarme..
mvh jens
M.h.t. isolering af loftet er der ikke andet end at isoleringen skal slutte tæt til spærrene og til hinanden. Samtidig må isoleringen ikke trykkes sammen. Kikker man hen over en isoleret flade skulle isoleringen gerne fremstå som en samlet flade. Om du kan komme til oppefra efter at du har sat troldtekt op eller må sætte det op nedefra og fastholder det med ex. ståltråd kan du selv bedst afgøre.

Indervæggene kan du jo lave ved at sætte en rem foroven og forneden og derimellem sætte reglar på 45x70 pr 45 eller 30 cm.
sætter du dem præcist behøver du ikke krydsforskalle. Ved at reglarne kun er 70mm holdes også afstand til ydermuren. Derpå kan du jo vælge fibergips eller OSB-plade. Alm. gipsplade suger så nemt fugt og bliver ødelagt. De andre typer er også bedre. hvis du skal have noget hængt op på væggene.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvad med dampspær?
Dampspærre er kun nødvendigt hvis du har opvarmning fast på garagen.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Okay. Jamen så er det jo bare at gå i sving. Tak for hjælpen
Annonce
Ved selvfølgelig ikke om din garage ligger i direkte forbindelse med hus (som vil give lidt varme), men hvis den skal holdes frostfri, er det nødvendigt med en varmekilde, lige meget hvor meget isolering du fylder i, bliver det ikke frostfrit uden varme, isoleringen holder kun på varmen, den laver det ikke ;-) Jeg har en 30kvm garage/værksted, betongulv umiddelbart uden isolering, og med 140mm i væggene, 100mm i loftet, og en isoleret 40mm aluport, nok samme stil med din garage. Jeg har en 800w el radiator, som står på et af de lavere trin, og der er frostfrit, absolut ikke varmt, 3-4 grader da det var meget koldt, men den kan klare det. Håber dog på at finde en varmepumpe til fornuftig pris, da den vil fordele varmen meget bedre.
Er det ikke forfærdelig dyrt med elradiatoren? Jeg har godt nok én, men det er mindst ligeså dyr i drift som den er smart. Den er jo dejlig mobil og nem på alle måder, men jeg tænker bare at det er en dyr varmekilde.
En elradiator er nok den dyreste for for opvarmning.
Hvis det ligger sammen med huset, vil det nok være billigst at få varmen derfra.

mvh jens
jo selvfølgelig er en el radiator, ikke den billigste form for opvarmning, men hvis dit mål "bare" er at holde det frostfrit, og garagen ikke ligger i forbindelse med huset, er det nok den lettest løsning. Og så er det altså heller ikke dyrere, når jeg lægger hånden på min el radiator, er det langt fra hver gang den er rigtig varm, for at holde det frostfrit, så den brænder jo ikke 800w af hele tiden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis