Skoda Octavia TDI Årg 2000. El-problem med instrumentbrædt.

Min Skoda Octavia 1,9 TDI, årgang 2000 har for et par dage siden fået et problem med instrumentbrædtet. Omdrejningstæller, speedometer, termometer og tankmåler virker ikke. De er alle holdt op med at fungere på en gang.

For tre uger siden kom der et problem med centrallåsen. Nogle gange virkede centrallåsen ikke på højre bagdør, andre gange ikke på venstre bagdør. Nogle gange kunne det klares ved at bruge nøglen i højre fordør eller bagklappen, eller ved at bruge "låse-op-låse-i"-knappen i førerdøren (samme panel, som har knapper til el-ruderne).

Jeg ved ikke, om de to ting har noget med hinanden at gøre.
Værkstedets første bud var at skifte hele instrumenkassen med speedometer mm. Det koster 4-5.000 kr, men der kunne jo evt være et alternativ.

Er det en kendt/almindelig fejl på denne bil?
Hvad kan der være galt?
Hvor skal man starte med at søge?

Chr.

PS. Jeg befinder mig pt på Atlanterhavet lige syd for Ekvator, så jeg har kun beskrivelsen fra min mindre teknik-kydnige hustru. Er der behov for yderligere oplysninger skaffes de selvfølgelig.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Instrumentet er en kendt fejl, som er til at fikse selv - hvis man kan bruge en loddekolbe:  http://www.briskoda.net/forums/topi...er-repair/

Centrallåsen er mere tricky. Et godt sted at starte er kabelgennemføringen ved dørene. da kablerne har det med at knække der.

 

Jeg har fået lavet mit instrument panel.
Først fik jeg det lavet ved Nic-Tec, der opstod derefter en anden fejl, tank måler og
temperatur måler fungerede ikke.
Herefter fik jeg det lavet ved Lange Jørgensen, dette skulle jeg nok have gjort
med det samme, herefter er instrumentet ok
Har du tjekket dine sikringer ?

Hejsa,

 

Jeg har haft en Passat fra 99 hvor der var en masse bøvl med centrallåsen. Nu er den jo i "familie" med Skodaen, så det kan være at den har samme svaghed i konstruktionen. Under bundmåtten i førersiden sidder der et modul der styrer bla. centrallås og el ruder. Udenfor denne boks er der lavet en masse samlinger på ledningerne. Disse irer op pga fugt der kommer derned gennem årerne. jeg startede fra en ende med en spidstang og trak forsigtigt i ledningerne ved alle samlingerne. her fandte jeg 4-5 defekte samlinger der fik en frisk lodning og et stykke krympeflex. Herefter fungerede alt perfekt. jeg bemærkede at der ligeledes er samlet en masse stel forbindelser dernede. det kunne jo være at nogle af dem var op til instrumentbordet, og kunne have noget at gøre med de fejl du har der.

Reperationen er nem og gå til, jeg fik dog først kendskab til denne boks efter at have haft alle 4 døre splittet ad for at måle ledninger igennem 

 

Jeg ved ikke om denne boks sidder samme sted på Skodaen, men hvis den gør, er det bestemt et godt sted og starte.

Polobjørn herinde kan højst sansynligt bekræfte om dette også er et Skoda problem ;-)

 

 

Hov.. jeg glemte da at tjekke datoen.. det problem er forhåbentligt blevet løst i mellemtiden :-P
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis