Budget poster for husbyggeri

Hej Lav-det-selv folk

Kæresten og jeg går og leger lidt med tanken at bygge hus. Det vi har i tankerne er et nøglefærdigt typehus fra eksempelvis ” Huscompagniet”. Men for at kunne få en ide om hvad vores økonomi rækker til er jeg ved at lave et overslag over hvad sådan et projekt ville koste. For at kunne lave sådan et overslag skal jeg have en ide om hvilke typer udgifter der kan være i et byggeri af et typehus. Indtil nu har jeg samlet følgende liste:

Hus
Listepris for typehus
Tilvalg til typehus
Affugter
Ekstra fundering
Etablering af Byggestrøm
Byggestrøm
Gardiner

Grund
Køb af grund
Etablering af vand
Etablering af el
Etablering af varme
Etablering af kloarkering
Bortkørsel af jord
Jordbundsprøve
Køreplader
Tillæg for bæltekøretøjer
Anlæg af have

Rådgivning/papirarbejde
Tinglysning
Advokat
Landinspektør
Forsikring
Finanseringsomkostninger
Skødeomkostninger

Andre udgifter
Flytte omkostninger

(ja det er en lidt kaotisk list med alt fra stort til småt, men et sted skal man jo starte)

Mit spørgsmål er derfor hvilke poster jeg mangler?

Det er ikke sikkert alle poster der er inkluderet i listen bliver aktuelle, eksempelvis ekstra fundering, men det er rart at have en ide om hvad der kunne komme på tale i sådan et projekt.  Det er altså ikke de specifikke priser jeg søger men mere navnene på posterne så jeg selv kan søge priser og lave et overslag.

Håber der er nogle erfarende bygherre der ude der kan give mig en hånd med at få et overblik. På forhånd tak.

Venlig hilsen
Ebbe

Hej Lav-det-selv folk Kæresten og jeg går og... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Mst på 25 feb 2012 10:59

Råd vedrørende huscompagniet:

Vær obs på deres finish - jeg syntes de sprang over hvor gærdet var lavest nogle steder. F.eks. lister der ikke var sat ordentlig op men hang et stykke over gulvet - de skar dem heller ikke i smig (havde jeg ikke bemærket i prøvehuset).


Og her er da netop en grund til at tænke sig godt om, prøvehuse er jo netop for at vise kvaliteten frem, hvis man sjusker her med finish, så skal man da netop ikke forvente bedre i det arbejde man får leveret, noget der skal vises frem ville man jo normalt være mere omhyggelig med...
Skrevet af www.abr.dk på 25 feb 2012 11:37
Er du ansat i HusCompagniet?

Mit kendskab til typehusfirmaer er at husene er billige, fordi de er ringere og ofte knapt nok overholder de gældende krav til byggeri, men vil man bo billigt og indrette sin familie på husets betingelser og ikke omvendt er det da sikkert i orden.

Ja, nogle gange er der jo sammenhæng mellem prisen og kvaliteten....
Er du ansat i HusCompagniet?

Mit kendskab til typehusfirmaer er at husene er billige, fordi de er ringere og ofte knapt nok overholder de gældende krav til byggeri, men vil man bo billigt og indrette sin familie på husets betingelser og ikke omvendt er det da sikkert i orden.

Nu ser jeg naturligvis også mest de huse, hvor det er gået galt, og dem er der ikke blevet færre af.

1) Hvorfor tror du jeg er ansat i huscompagniet. Svaret er forresten nej og det burde du næsten kunne læse ud af mit indlæg.
2) Hvilke typehusfirmaer refererer du til - syntes det vil være relevant at få nogle navne på bordet, så folk kan søge bedst mulig info og være obs på evt. problemstillinger. Det gælder f.eks. mig selv - jeg elsker at søge info på nettet, inden de store beslutninger skal tages.
Mhs. til det hus vi byggede, så var der flere løsninger hvor "mine" håndværkere (venner) var overraskede over kvaliteten i det udførte men naturligvis også ting, hvor de mente der blev hoppet over hvor gærdet var lavest - f.eks. listerne.

@Koluda
Jeg havde netop ikke bemærket det i prøvehuset og det var måske min fejl. Problemet var, at huset var solgt i mellemtiden og derfor var der ikke umiddelbart, mulighed for at tjekke om det var det ene eller andet. Jeg lod det være og havde regnet med selv at fixe det men nu solgte vi i stedet.
Ellers skal de have ros med de få fejl der var - dem kom de hurtigt og rettede også udenfor de normale eftersyn.
Jeg hænger ikke byggefirmaer ud, men konstaterer bare en af årsagerne til de er billige. Et af de argumenter jeg har hørt fra et af firmaerne er: Vi har vores egen standard, og mener ikke SBI, BygErfa, normer og standarder er bedre, eller "Det du siger vi skal får vi vores tegnestue til at vurdere", hvilket også ville være helt i orden, hvis tegnestuen ikke var en konstruktørstuderende, som anvender sit gratis AutoCad program mrk Studieversion til tegningerne, og derfor ikke - med garanti - har den nødvendige viden til at bedømme ret meget, da han knapt har lært det endnu! Man behøver bare køre rundt på byggepladser de dage hvor der har været sne eller styrtregn for at finde huse, hvor der er isoleret, uden at der er dækket af = langtids skadesrisiko pga. fugt i konstruktionerne. Tag turen en lørdag eller søndag, så man er sikker på der ikke har været arbejdet og de bare er kørt efter frokost! Træværk der er helt sort af skimmel men som er indbygget i nye huse er heller ikke noget særsyn, men ganske naturligt, hvis materialerne har ligget uafdækket på byggepladsen i flere uger og heller ikke bliver dækket ned når de er monteret.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Det er lidt svært, når du ikke vil komme med fakta men kun postulater:-)

Jeg har nu lidt svært ved at afgøre, om du bare skærer alle byggefirmaer over en kam eller måske har en differentieret holdning til dem?

Jeg er slet ikke uenig i, at der findes brodne kar i branchen. Det gør der alle steder men er typehusfirmaerne "værre" end håndværksmestrene. Desuden skal vi (forhåbentlig) vurdere på en tidsramme der hed op til toppen af konjunkturen og her bagefter. De fleste småsuspekte byggefirmaer er vel blevet lukket de senere år.
Annonce
Hej Ebbe

Ja, jeg mener trods alt godt man kan gøre lidt mere ud af det end en M2 pris og så tage den derfra. Nu arbejder jeg selv med noget i den stil, dog ikke huse, men jeg kender konceptet med at gå i bund og analysere lidt på omkostninger.

Jeg har absolut heller ikke den fornødne knowhow... endnu. Jeg satser på at forberede mig godt inden jeg springer ud i det, med en klar nødbremse hvis jeg ikke har alle elementer på plads.

Min tidshorisont er forholdsvis lang, jeg skal lige finde ud af hvor stedet skal være og have forhandlet et godt køb.

Planen er at finde et nedlagt landbrug med et stuehus der kan holde 3 år til og så heller ikke mere. Dette skal så fungere som base indtil huset står klar.

Min ambitiøse plan er at lave et selvbygger passivhus af lokale/simple/billige materialer på 300 M2 til 2 mill. Jeg tror på det, men det kræver nok et par kompromiser hen ad vejen samt hårdt arbejde.

Jeg skal nok informere hen ad vejen...

//Mads
Hej Alle

Jeg kan se den er gået lidt i typehus debat hvilket jeg ikke rigtigt fokusere på, men jeg vælger nu alligevel at kommentere lidt.

@Sitting bull: Jeg tror simpelthen ikke på at "ovenfra ned" metoden er den eneste der holder, men nu kan jeg jo blive klogere. Jeg mener heller ikke +/- 25% er særligt godt når man for en fagperson til at regne på det, hertil kommer at jeg generelt ikke stoler på "rådgivere" og "konsulenter" over en dørtærskel. Jeg vil ikke lade min personlige økonomi være afhængig af nogen der ikke står til ansvar i sidste ende.

Det at regne på priser man kender og ikke kender er lidt for fikst for mig. Jeg mener det handler om detaljer, at opnå fuldt indblik og arbejde derfra med tilbud og kvalificerede estimater på alt. Jeg tror ikke på jeg som førstegangs selvbygger vil glemme 50% af komponenterne, der vil nok være 10% og disse skulle meget gerne repræsentere under 5% af omkostningerne og være inden for en buffer til "uforudsete" detaljer.

mhst "al erfaring" så plejer jeg at husere i debatter hvor man altid skal referere til de rapporter man henviser til men jeg går ud fra det er en mere generel og personlig erfaring.

Jeg er bestemt lydhør konstruktivt input, men jeg tror på det kan gøre i Ebbe's ånd. Jeg tror forøvrigt også på ting bliver mere rigtige af at man regner på det, i hvert fald hvis alternativet er IKKE at regne på det.

//Mads
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også