Akustik-tanker

Alloha.

I mit nye hus (under opførelse) får jeg et ca. 120m2 stort rum (grundplan)  som indeholder entre, køkken, spiseplads og stue. Derudover etableres en ca. 85m2 åben hems indeholdene TV/hygge/lege stue. Der er ingen vægge i denne del af boligen.

Dette afsnit vil være der hvor familien tilbringer 90% af den vågne "hjemmetid".

Jeg er klar over at jeg skal lave nogle tiltag som som sikrer en god akustik i dette store område, men jeg er temmelig meget i tvivl om hvordan jeg bør gribe det an. 

Vi kommer ikke til at have store tunge plydsmøbler, ej heller lange og tunge gardiner mv. Så jeg kan ikke regne med at inventardelen vil bidrage synderligt til lyddæmpningen - jeg skal have tænkt løsningen ind i selve bygningsdelen.

Jeg kan selvfølgelig klistre æggebakker på loft og vægge, men er der nogen som har gode erfaringer med konkrete produkter/plader som med fordel kan benyttes til lyddæmpning af store rum ?

Any ideas ?  




 Henning, Lolland

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med nogle løshængende felter i loftet, eller på væggene ?

Tror du bør finde en prof. til at vurderer problemet. Elle måske en af gipspladeproducenterne.

Men der er ingen som helst tvivl om at med alle de glatte ubrudte flader får du nærmest kirkerumsagtige tilstande. (Bortset fra kalkmalerierne.) Men nogen udsmykning skal der vel monteres på de overordentlige hvide flader. >)

Måske perforerede plader, måske "gobeliner", måske store planter. Noget skal der til at reducere efterklangstiden.
Hvad med Troldtekt?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg foreslår en beregning af lydniveau, efterklang m.v. før der stables flere mursten, hvis projektet skal tilgodese akustikken også.



Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Mange tak for svar.

Der findes en del forskellige løsninger i handlen, og jeg er ikke i tvivl om at jeg kan opnå en god akustik uden at skulle ændre den grundlæggende form af rummet. (Alle mursten er allerede stablet, så det er også for sent alligevel)

Jeg er blot ude efter nogle konkrete erfaringer. Jeg forestiller mig at jeg ikke er den første som tænker akustik i nybyggeri (Selvom øvelsen ikke har så mange år på bagen i forindelse med alm. bolig).
Løshængende felter, Troldtekt mv. er sikkert ganske fornuftige løsninger.

Min ingeniør fortæller mig at han har oplevet at visse akustikplader fungerer fint når de er nye, men når loftet har været malet 3-4 gange mister de deres lyddæmpende egenskaber.

- Så jeg tænkte at der måske var nogen som havde konkrete erfaringer med lyddæmpningsprodukter til boligen. Hvad fungerer fornuftigt og hvilke løsninger er minder hensigtsmæssige ?


 Henning, Lolland

Den klassiske fejl der begås mht. maling af akustikplader er at de sprøjtemales. Derved tilstoppes de hulrum eller bagvedliggende filt (ved akustikplader) som sikrer lyddæmpningen.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også