vandindtrængen gennem vestvendt murstensvæg

Min vestvendte murstensvæg kan ikke afvise alt vandet når det blæser og regner på samme tid.

Jeg formoder det der sker er der render vand på indvendig side af ydermuren og det vil jeg gerne have begrænset.

Hvad kan man gøre ved problemet?


 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Murværk er almindeligvis ike vandtæt.

Du kan starte med at fortælle omdet er en nyopført mur af fineste slags eller en 100 år gammel af revnede blødbrændte sten med nedbrudte fuger og iboende murbier.
Ellr med andre ord: I hvilken stand befinder din mur sig!
Denne virksomhed kan helt sikkert hjælpe dig med råd, eller udføre opgaven for dig (så er det ikke LDS - ved det godt), eller du kan købe tilsvarende produkter i byggemarkeder:

http://www.sylan.dk/

Hvis det er pga. store revner osv. hjælper disse produkter naturligvis ikke en pind, men ellers gør de (har selv haft Sylan ude og behandle hele mit hus).
Har haft samme problem, men dette produkt, som du kan købe i Stark og sikkert også andre byggemarkeder, har hjulpet:

Du kan fint selv smøre det på med en pensel, men husk at afdække vinduer og aluminium da disse dele absolut ikke tåler stænk fra det.

Ole

Huset er fra 50'erne, stenene er intakte, ingen murbier, og der er kommet nye fuger i for ca. 5 år siden. Uden reel faglig viden på området, vil jeg mene det eneste af dine nævnte emner, der kan være aktuelt er at selve stenene er problemet. er sten fra 50'erne kendt for at suge til sig?

min gavl er også udelukkende mursten, og da vi købte huset, så jeg det egentlig som en fordel, fordi man så er fri for at male gavlen, men det kan være det er med til at give problemer, men den ekstra overflade, der kan suge vand til sig?

Det er en mulighed at påfører Sylan eller anden tættende overfladebehandling.

Men det dur ikke. Til gammelt murværk. Groft sagt.

Fordi produkterne ikke kan "skræve" over revner, huller og andre utætheder i murværket.

Det vil naturligvis have en vis effekt, alt efter murværkets beskaffenhed. Men hvor stor?
Næppe så stor som producenterne påstår.
Og det er svært at kontrolerer effekten. Og hvis det nu reducerer vandindtrængen med 50% har det så nogen betydning. Væggen vil jo stadig være våd!

Jeg ved ikke hvad produkterne koster. Og hvor tit der skal vedligeholdes.

Men der er vel ikke andet end at forsøge.
Det skal siges at jeg kun har teoretisk kendskab til produktet. Og iøvrigt anser det lidt som tagmaling. Det skader ikke. >)

Annonce

Sylan skal jeg da have en snak med, lyder interessant.

mht. imprægneringsprodukter... det er vel ikke så smart før muren er HELT tør?

jeg har kælder, med isoleret indervæg, og tænker om der kan blive problemer med klimaet fra hulmur, indermur, inderisolering og til indervæg, hvis jeg med imprægnering udefra, lukker af for udluftning/tørring?


 

Disse behandlinger er impægneringer, med det ene formål at forhindre murstenene i at suge vand. Da murværket er helt og ret nyfuget vil det klart hjælpe.
En sylan behandling efterlader en deffusionsåben mursten, hvor fugt kan trænge ud indefra, men ny fugt i dråbeform kan ikke trænge ind udefra. Tro mig det er en rigtig brugbar løsning, og ikke urimelig dyr.
Imprægneringen tillader stadig at muren ånder, men sørger for at holde vand ude - lidt ligesom goretex.

Ole
Har du tjekket dit udhæng - det er vel ikke sådan, at regnen presses op under udhænget og løber ned inde i hulmuren? I øvrigt ikke godt for hulmursisoleringen ..
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også