vandindtrængen gennem vestvendt murstensvæg

Min vestvendte murstensvæg kan ikke afvise alt vandet når det blæser og regner på samme tid.

Jeg formoder det der sker er der render vand på indvendig side af ydermuren og det vil jeg gerne have begrænset.

Hvad kan man gøre ved problemet?


 

Min vestvendte murstensvæg kan ikke afvise alt... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan har du bemærket/observeret problemet?
Skrevet af sømpistolen på 23 feb 2012 20:33
hvor fugt kan trænge ud indefra, men ny fugt i dråbeform kan ikke trænge ind udefra.


jeg skal forstå det sådan at når dråberne har ramt, og begynder at rende ned ad muren, bliver de stadig afvist. imprægneringen er så "fintmasket" at det kun er luftbåren fugt der kan komme igennem, hvis overfladen ellers er i orden, ik?

mit udhæng syntes jeg ser rigtig fint ud, murstene går helt op til over alt.

jeg har observeret problemet som indtrængen vand på kældergulvet ved den vestvendte mur, et par gange hvor det har regnet og blæst meget. Andre gange hvor det bare har regnet meget, har det ikke skabt synlige problemer.

der er fliser op til huset, og de skråner fint væk.

der er lagt dræn og sat platon(?) plader på væggen under fliserne.


 

Alt regnvand afvises ved stenens yderste kant. Jeg har set det samme problem engang. Der var årsagen at de kvarte mursten i ydermuren IKKE var kvarte sten, men hele sten som den dovne murer bare havde vendt med enden ud i facaden. Disse sten transporterede lige så fint vandet hele vejen ind til skabene i køkkenet. Også her ville en imprægnering sikkert have hjulpet, men ejeren mente det var bedre at brække hele dermuren ned og mure op forfra, hvilket jo også er korrekt, men jo en langt større omgang.
Det lyder underligt, hvis der pludseligt er vand på kældergulvet

Hvis du har et loftrum så gå op kig på isoleringen, er den våd eller bare sort - kan det være slagregn der løbet ned i hulmuren? 
 
det kan såmænd være begge dele, men det er ikke længe siden jeg bemærkede pumpen kørte, så helt stoppet er det i hvert fald ikke (kan dog stadig være medskyldig, hvis det ikke kommer hurtigt nok væk i regntid)

isoleringen på loftet er knastørt, var deroppe i eftermiddags :-)

det MÅ være ydermuren der er så sjaskvåd, at det begynder at rende på indersiden af den, og bliver "samlet op" af kældergulvet...... tror jeg... :-)
Jeg har nøjagtigt samme problem med mit hus fra 1950 og gule mursten. Vestvendt mur er intakt men ved perioder med regn og vestenvind får jeg store mængder vand ned i kælderen. Det drypper igennem radiator-rør gennemføringerne. Ved inspektion af murer finder vi ud af at der mangler murpap ved soklen lige under radiator. Min teori: Mur suger fugt ved regnpåvirkning, vand løber ned ad inderside mur, samler sig og løber ned gennem radiator-rør gennemføringer til kælder. Jeg har fået behandlet muren med SYLAN i DEC ´11, men det har ikke haft nogen effekt - konstateret ved regnvejr i JAN ´12. Det forlyder at SYLAN skal have en periode til at danne en overflade, så det må vise sig.
 Har overvejet at få beklædt muren med lærketræ istedet for en ny opmuring. Nogen der har erfaringer med dette?
hvordan konstaterer jeg om jeg mangler murpap?
Var der fuger i bunden af murværket der manglede før i fuget huset om? Altså drænhuller til indermuren?? Det gør man jo typisk på nyopførte huse idag, så kondensvand i muren har en mulighed for at slippe ud af muren istedet for at det bliver i muren.

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også