Dobbelt dampspærre

Jeg overvejer at udvide op til kip på første sal. I den forbindelse har jeg konstateret at isoleringen ud mod tag (danflock tegl) ligger helt op til lægterne. Jeg har spurgt leverandøren Monier om det er efter foreskrifterne - hvilket det tilsyneladende er. Isoleringen må bare ikke bule op så den evt. hindre for ventilationen. De anbefaler i den forbindelse at laves en afstand på 20 mm fra isolering til lægterne.

Hvad har det så med dobbelt dampspærre at gøre? Jo, den isolering der er brugt ud mod tegl/lægterne er en ca. 50 mm. måtte med kraftig papir på begge sider. Dertil er der lagt yderligere 100mm isolering, og således er der samlet 150 mm isolering i skråvæggen. Skråvæggen er af gips, og der sidder en plast dampspærre på indersiden.

Spørgsmål 1 - Fungere den 50 mm tygge isoleringsmåtte med papir på begge sider som dampspære, og vil der dermed være tale om en dobbelt dampspærre i skråvæggen?

Spørgsmål 2 - Vil der være tale om en fejl og mangel (byggesjusk) i byggeteknisk forstand hvis isoleringsmåtten hindre ventilationen i at vandre uhindret på undersiden af teglene?

Jeg takker på forhånd for svar......

Bedste hilsner
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Nej. Den måtte du omtaler må være omsluttet af kraftpapir. Måske brunt med syninger eller lign. (Hvis måtten derimod er blank på den ene side, så er den gal).
Måtterne var almindelige i 60 + 70-erne.

2. Nej. Når Monier mener at det er ok at isoleringen ligger op mod lægterne, (selv om en afstand på 20 mm var at foretrække), så kan det ikke kaldes en fejl eller byggesjusk.

Endvidere er Danflock så tilpas utætte at der sker en betydelig ventilation igennem overlæggene. Eller som Monier så storladent udtrykker det:
"Den specielle DANFLOCK® systemfuge, der bedst kan sammenlignes med velcrobånd på f.eks. tøj, består af mange tusinde nylonfibre, der modvirker indtrængning af fygesne og slagregn. Skulle der opstå kondens og fugtproblemer indenfor, så er systemfugen så ”utæt”, at kondensdannelser drænes ud gennem nylonfibrene. På en og samme tid uhyre simpelt og yderst genialt!"

Sluttelig er der tale om betontagsten - ej tegl. >)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis